Partnerzy serwisu:
Biznes

Osuch: LHS-owi potrzebny jest mocny lobbing i konkretne działania

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
21-07-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Jacek Osuch, 21 lipca 2011

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Osuch: LHS-owi potrzebny jest mocny lobbing i konkretne działania
Linia PKP LHS na stałe wpisała się w krajobraz regionu Polski wschodniej i południowej. Patrząc na spółkę z perspektywy lat widać, że przewoźnik dobrze radzi sobie na rynku i ma przed sobą szerokie perspektywy. Perspektywy, które powinny przełożyć się na konkretne wykorzystanie LHS do zwiększenia przewozu ładunków ze wschodu, budowy terminali przeładunkowych czy wreszcie wykorzystania linii do przewozu ciężarówek w relacji Chiny/Rosja - Polska – pisze poseł Jacek Osuch.

Niestety potencjał firmy w dalszym ciągu nie jest do końca wykorzystywany. Inne państwa widzą w rozwoju (na zachód) kolei szerokotorowej konkretne szanse i perspektywy. Niepokój więc powinny budzić działania naszych sąsiadów, zwierzających do przedłużenia linii kolejowej szerokotorowej (wschód – zachód) omijającej Polskę. Plany budowy linii szerokotorowej w kierunku Europy Zachodniej (do Austrii, a nawet Niemiec) z pominięciem Polski muszą wywołać już dziś pewne refleksje. Powstanie wspomnianej linii omijającej nasz kraj mogłoby skutkować ograniczeniem przewozów na polskim odcinku linii szerokotorowej administrowanej przez PKP LHS i w konsekwencji zagrozić powstaniu Międzynarodowego Centrum Logistycznego w Sławkowie oraz innym mniejszym terminalom. Tymczasem na rozwój Międzynarodowego Centrum Logistycznego w Sławkowie oraz infrastruktury towarzyszącej tym inwestycjom liczą gminy leżące w pobliżu, dla których jest to szansa na powstanie nowych miejsc pracy dla okolicznych mieszkańców. Brak działań w zakresie lobbowania za utworzeniem w jak najszybszym czasie MCL w Sławkowie i zwiększenia przewozów kontenerowych LHS-em może doprowadzić do zaprzepaszczenia szansy rozwoju całych regionów. Stąd jeszcze raz podkreślam, że LHS-owi potrzebny jest mocny lobbing i konkretne działania. Kierunek zmierzający do przygotowywania studium wykonalności dotyczącego budowy drugiego toru lub mijanek uważam za bardzo dobry. Pozwoli on rozwijać ofertę przewozową i zdobywać nowych kontrahentów. A więc może być to szansą zarówno dla spółki jak i dla rozwoju regionu.

W dalszym ciągu PKP LHS musi inwestować w infrastrukturę. Nowe lokomotywy i wagony, modernizowane torowiska, budowane mijanki powinny przekładać się na faktyczny wzrost prędkości pociągów przemierzających szlak z Hrubieszowa w kierunku Sławkowa.

W moim przekonaniu PKP LHS powinien zostać osobnym podmiotem działającym na rynku. Wchłonięcie PKP LHS przez PKP Cargo mogłoby doprowadzić do sytuacji braku inwestycji w LHS i skutecznie zahamować jej rozwój. Przez lata spółka z Zamościa skutecznie budowała swoją markę. W czasach „kryzysu na kolei” była jedyną spółka z grupy PKP, która odnotowywała zyski. Dziś władze LHS-u z pewnością znają najważniejsze potrzeby inwestycyjne spółki. Przeniesienie zarządzania do Cargo może doprowadzić do negatywnych skutków dla LHS-u i marginalizacji tej linii, która dla Cargo mogłaby się stać trasą drugorzędnego zainteresowania.

Spółka powinna także myśleć o dalszym dywersyfikowaniu swoich kontrahentów. Dziś znaczna część przewozów realizowana jest dla ArcelorMittal, który systematycznie sygnalizuje potrzeby zwiększenia ilości przewozów. To dla spółki zarówno ogromna szansa, ale i pewne niebezpieczeństwo. Trudno jednak sobie wyobrazić, aby spółka PKP LHS stała się niemal wyłącznie uzależniona od stalowego potentata. Dlatego szukanie nowych kontrahentów, którzy chcieliby szeroko współpracować z LHS-em to poważne wyzwanie. Uruchomienie stałych pociągów kontenerowych czy przewozu tirów koleją z dalekiego wschodu na zachód wydają się dawać spółce szanse. Pytanie tylko, czy szanse te zostaną dostrzeżone i stosownie wykorzystane.


Wszystkich zainteresowanych historią spółki zachęcamy również do przeczytania tekstów: „ Pierwsze kroki PKP LHS”, „LHS: Nie tylko ruda”, "LHS: Nie tylko kolej", komentarza Adriana Furgalskiego.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Poseł Osuch przeciwko likwidacji części połączeń w Małopolsce

Prawo i polityka

Poseł Osuch przeciwko likwidacji części połączeń w Małopolsce

ms, Rynek-Kolejowy.pl 17 września 2015

Linia nr 62 poczeka na rewitalizację

Infrastruktura

Linia nr 62 poczeka na rewitalizację

Łukasz Kmita, 13 maja 2011 13 maja 2011

Osuch: Nowak zapewni \"PR\" inwestycjom w infrastrukrurze

Prawo i polityka

Jak zniechęcić pasażerów do kolei?

Fotorelacje

Jak zniechęcić pasażerów do kolei?

Łukasz Kmita 18 grudnia 2012

Zobacz również:

Poseł Osuch przeciwko likwidacji części połączeń w Małopolsce

Prawo i polityka

Poseł Osuch przeciwko likwidacji części połączeń w Małopolsce

ms, Rynek-Kolejowy.pl 17 września 2015

Linia nr 62 poczeka na rewitalizację

Infrastruktura

Linia nr 62 poczeka na rewitalizację

Łukasz Kmita, 13 maja 2011 13 maja 2011

Osuch: Nowak zapewni \"PR\" inwestycjom w infrastrukrurze

Prawo i polityka

Jak zniechęcić pasażerów do kolei?

Fotorelacje

Jak zniechęcić pasażerów do kolei?

Łukasz Kmita 18 grudnia 2012

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5