Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

O ile więcej zapłacimy za Rail Baltikę?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
03-09-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
O ile więcej zapłacimy za Rail Baltikę?
Fot. ms, rynek-kolejowyJedna z modernizowanych stacji na Rail Baltice
Jednym z zarzutów Najwyższej Izby Kontroli wobec Ministerstwa Infrastruktury, dotyczących budowy Rail Baltiki, było to, że przez opieszałość w budowie straciliśmy szansę na tańszą budowę ważnej magistrali kolejowej. Rzeczywiście, pieniędzy na dokończenie tej inwestycji trzeba będzie wydać znacznie więcej, niż wcześniej planowano.

Krytyka NIK-u objęła takie sfery jak przygotowanie do realizacji projektu, ślimaczącą się realizację, a w konsekwencji wzrost kosztów budowy. Przypomnijmy, że do tej pory na polskim odcinku Rail Baltiki ukończono główne prace na 66-kilometrowym odcinku z Warszawy do Sadownego, obecnie trwają zaś prace na 35-kilometrowym odcinku z Sadownego do Czyżewa, których zakończenie planowane jest na wiosnę 2020 roku. Na pozostałych odcinkach rozpoczęto prace projektowe i przedprojektowe (obszerny raport dotyczący opóźnień w inwestycjach kolejowych publikujemy tutaj).

Ile więcej wydamy?

Poseł Grzegorz Furgo w swojej interpelacji zadaje ministerstwu infrastruktury bardzo konkretne pytanie: Ile dokładnie wzrosły koszty budowy Rail Baltiki w stosunku do pierwotnych założeń kosztorysu? Ministerstwo Infrastruktury w odpowiedzi przekazało wiele cennych informacji, dotyczących planowanych do realizacji odcinków.

I tak na przykład:

  • Prace na odcinku Czyżew – Białystok bedą droższe niż pierwotnie zakładano, ponieważ uwzględniono w nich podniesienie prędkości do 200 km/h, a nie tak jak poprzednio – do 160 km/h. Pierwotna wartość projektu wynosiła w tym wypadku 1,6 mld zł (1,3 mld zł na same roboty budowlane), natomiast aktualnie szacunkowa wartość projektu wynosi 3, 93 mld zł (3,5 mld zł na roboty budowlane). Resort zwraca uwagę, że nowy kosztorys został opracowany w oparciu o prognozy kosztowe na pierwszy kwartał 2019 r, tymczasem poprzednie oceny, opisane w studium wykonalności, pochodziły z 2007 roku. Realne koszty realizacji tego projektu poznaliśmy dzięki wynikom przetargu opublikowanym w sierpniu 2019. Najtańsza oferta warta jest 3,4 mld zł. netto.
  • W zakresie projektu pn dotyczącego odcinka Białystok – Ełk, także z tego powodu, że planuje się na 70% odcinka podniesienie prędkości do 200 km/h dla pociągów pasażerskich, nastąpił wzrost kosztów realizacji. Wcześniejsza wartość inwestycji wg Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r. wynosiła 1 724,0 mln zł, natomiast obecnie jego wartość to około 3 151,0 mln zł.
  • Drogo będzie PKP PLK kosztować realizacja Rail Baltiki na odcinku od Ełku do granica państwa, gdzie aktualnie trwa analiza wariantów inwestycyjnych. Ministerstwo Infrastruktury, posiłkując się danymi z PKP PLK, oceniło, że roboty budowlane pochłoną tu od 3 776,0 mln zł do 4 638,0 mln zł w zależności od wariantu. 

Podniesienie prędkości wynika z oczekiwań Komisji Europejskiej

Ministerstwo ocenia, że przyjęcie wyższych parametrów prędkości pociągów pasażerskich spowodowały konieczność ponownego przeprowadzenia niektórych studiów, wymagane będą dodatkowe projekty oraz prace budowlane (np. likwidacja przejazdów drogowych w poziomie szyn również na już zmodernizowanych odcinkach). To stało się przedmiotem krytyki Najwyższej Izby Kontroli, która oceniła, że niektóre prace planistyczne dublowano. Resort wyraża jednak nadzieję, że „na przeprowadzenie tych przedsięwzięć Polska najprawdopodobniej otrzyma dodatkowe środki z budżetu UE.”

Wzrost kosztów modernizacji Rail Baltiki został odnotowany w nowelizacji Krajowego Programu Kolejowego w marcu tego roku. Łączna wartość projektów będących na liście rezerwowej została podniesiona aż do 7,8 miliarda złotych. O reakcji Ministra Andrzeja Adamczyka na uwagi Najwyższej Izby Kontroli oraz o oczekiwaniach Komisji Europejskiej dotyczących Rail Baltiki więcej piszemy w tekście „Adamczyk: Zmieniamy projekt Rail Baltica na prośbę Komisji Europejskiej. Będzie 250 km/h?”
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rail Baltica – wiadukt w Kobyłce dostępny dla kierowców

Infrastruktura

Rail Baltica – wiadukt w Kobyłce dostępny dla kierowców

inf. pras PKP PLK 19 lipca 2023

Rail Baltica poza Polską również ze sporym dofinansowaniem z CEF-u

Infrastruktura

Estonia: Rusza przetarg na budowę kolejnego odcinka Rail Baltiki

Infrastruktura

Nowy peron na Rail Baltica w Ełku

Infrastruktura

Nowy peron na Rail Baltica w Ełku

inf. pras PKP PLK 10 czerwca 2023

Zobacz również:

Rail Baltica – wiadukt w Kobyłce dostępny dla kierowców

Infrastruktura

Rail Baltica – wiadukt w Kobyłce dostępny dla kierowców

inf. pras PKP PLK 19 lipca 2023

Rail Baltica poza Polską również ze sporym dofinansowaniem z CEF-u

Infrastruktura

Estonia: Rusza przetarg na budowę kolejnego odcinka Rail Baltiki

Infrastruktura

Nowy peron na Rail Baltica w Ełku

Infrastruktura

Nowy peron na Rail Baltica w Ełku

inf. pras PKP PLK 10 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5