Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Nowy zarząd PKP PLK przychylniej o niskich ekranach

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
15-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
11-06-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Nowy zarząd PKP PLK przychylniej o niskich ekranach
fot. soundim.fiNiskie ekrany przy torach w Finlandii
Ministerstwo Infrastruktury i PKP PLK chcą ponownie przyjrzeć się możliwościom zastosowania na polskiej sieci kolejowej niskich ekranów akustycznych. Resort uprzedza jednak, ze droga do ich szerokiego zastosowania jest daleka: konieczne w tym celu byłyby m. in. zmiany w przepisach środowiskowych – wynika z odpowiedzi resortu na interpelację poselską.

Nisze, ale stawiane bliżej osi toru ekrany są stosowane – między innymi – w Finlandii oraz w Czechach. Nie powiodły się jednak próby zainteresowania polskiego zarządcy infrastruktury tym rozwiązaniem. Choć planowano próby na liniach 1 i 9, a nawet podjęto wstępne rozmowy z producentami, w 2022 r. – również w odpowiedzi na interpelację – ministerstwo poinformowało w imieniu PKP PLK, że ostatecznie z testów zrezygnowano. Jako argumenty podano przewidywane utrudnienia w przewozach ponadgabarytowych, diagnostyce i utrzymaniu infrastruktury, w ewakuacji podróżnych w razie wypadku, a także w odśnieżaniu linii.

MI: Do tej pory ekranów nie trzeba było obniżać

Po raz kolejny temat na prośbę jednego z wyborców podjął poseł KO Jarosław Wałęsa. Jak ocenił w interpelacji do ministra infrastruktury, nadmierna liczba ekranów szpeci krajobraz i pogarsza komfort życia mieszkańców. – Chociaż rozwiązania te mają na celu ochronę przed hałasem, to wydaje się, że ich liczba w niektórych obszarach jest zbyt wysoka i może wpływać negatywnie na otoczenie oraz estetykę przestrzeni publicznej. Wysokie ekrany dźwiękochłonne, chociaż istotne dla zdrowia publicznego, powinny być stosowane z umiarem i z należytą analizą lokalnych potrzeb i warunków – stwierdził.

Zadane przez posła pytania dotyczyły monitorowania przez PKP PLK skuteczności poszczególnych rodzajów ekranów akustycznych nie tylko w zakresie wpływu na zmniejszenie hałasu, ale również ewentualnych ujemnych skutków dla otoczenia. Parlamentarzysta spytał też, czy istnieje długofalowy plan optymalizacji rozmieszczenia ekranów oraz minimalizacji ich negatywnych skutków m. in. estetycznych.

Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak przypomniał, że zabudowa rozwiązań zmniejszających oddziaływanie linii kolejowych w zakresie hałasu na środowisko jest ustawowym obowiązkiem zarządcy infrastruktury. Za najskuteczniejsze z takich urządzeń uznaje się właśnie ekrany. Parametry geometryczne i lokalizacje ekranów są określane w decyzjach administracyjnych przez organy ochrony środowiska, a ich skuteczność jest sprawdzana podczas analiz porealizacyjnych. – Spółka wskazuje, że przeprowadzane dotychczas analizy porealizacyjne nie wykazywały konieczności ograniczania wysokości zabudowywanych ekranów akustycznych – zaznaczył przedstawiciel MI.

Rezygnacji z wysokich ekranów nie będzie – ale…

Przy projektowaniu nowych urządzeń ochrony akustycznej pod uwagę są brane – między innymi – aspekty społeczne oraz wpływ na estetykę otoczenia. – PKP PLK SA na bieżąco kontaktuje się z producentami rozwiązań minimalizujących poziom hałasu, innych niż ekrany akustyczne. Spółka m. in. przeprowadza testy polegające na badaniu skuteczności tłumików przyszynowych, badana była też skuteczność smarownic torowych – poinformował Malepszak. Skuteczność standardowych, wysokich ekranów wciąż okazuje się jednak najwyższa. Często – jak twierdzi wiceminister – są one wręcz jedynym możliwym do zastosowania rozwiązaniem. Z tego powodu nie można zaprzestać ich stosowania.

– W związku z negatywnym postrzeganiem przez społeczeństwo zabudowy wysokich ekranów akustycznych Spółka przeanalizuje warunki zabudowy niskich ekranów wzorem krajów, które stosują tego typu rozwiązania – zapewnia jednak Malepszak. Ewentualne wprowadzenie takich zmian wymaga jednak nie tylko wprowadzenia odmiennych, niż przy standardowych ekranach, rozwiązań technicznych. Konieczna będzie też weryfikacja i nowelizacja przepisów ochrony środowiska oraz wewnętrznych przepisów PKP PLK dotyczących umiejscawiania zabudowy w bliskiej odległości od osi toru. Trzeba będzie także wykonać pilotażowe badania związane z dopuszczeniem nowych rozwiązań.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódzkie: Ruszył remont przystanku Petrykozy

Infrastruktura

Łódzkie: Ruszył remont przystanku Petrykozy

Kasper Fiszer 18 czerwca 2024

Łódź: Otwarcie przystanku kolejowego Zarzew w trzecim kwartale

Zintegrowany transport

10 kilometrów ekranów przy torach przesłoni widok na Trójmiasto?

Infrastruktura

Powstał nieformalny zespół w sprawie ekranów na Powiślu

Infrastruktura

Minister Środowiska złagodził normy hałasu. Koniec plagi ekranów?

Prawo i polityka

PLK chce postawić kilometry ekranów na linii Warszawa - Grodzisk

Infrastruktura

Zobacz również:

Łódzkie: Ruszył remont przystanku Petrykozy

Infrastruktura

Łódzkie: Ruszył remont przystanku Petrykozy

Kasper Fiszer 18 czerwca 2024

Łódź: Otwarcie przystanku kolejowego Zarzew w trzecim kwartale

Zintegrowany transport

10 kilometrów ekranów przy torach przesłoni widok na Trójmiasto?

Infrastruktura

Powstał nieformalny zespół w sprawie ekranów na Powiślu

Infrastruktura

Minister Środowiska złagodził normy hałasu. Koniec plagi ekranów?

Prawo i polityka

PLK chce postawić kilometry ekranów na linii Warszawa - Grodzisk

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5