Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Minister Środowiska złagodził normy hałasu. Koniec plagi ekranów?

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
03-10-2012
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Minister Środowiska złagodził normy hałasu. Koniec plagi ekranów?
Minister środowiska, Marcin Korolec, podpisał rozporządzenie zmieniające dopuszczalne poziomy hałasu. Celem jest ograniczenie stosowania ekranów akustycznych w miejscach, które nie potrzebują tego typu ochrony. – To pierwszy krok na drodze do rozwiązania problemu plagi nieskutecznych ekranów - podkreśla minister Korolec.

- Dotychczas obowiązujące rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku zawierało jedne z najostrzejszych norm w Unii Europejskiej. Dopuszczalne limity natężenia hałasu w ciągu dnia były określone na poziomie od 50 dB do 65 dB, a w  nocy -  od 45 dB do 55 dB. W nowym rozporządzeniu limity te zostały odpowiednio podniesione do 68 dB w ciągu dnia oraz do 60 dB w ciągu nocy. Takie rozwiązanie ma zapobiec nadmiernemu stosowaniu ekranów akustycznych przy zachowaniu podstawowego standardu ochrony zdrowia mieszkańców przed negatywnymi skutkami hałasu – mówi minister Marcin Korolec.

- Ekrany akustyczne stały się ostatnio plagą polskich dróg. Szpecą krajobraz, ograniczają widoczność, a przy tym nie zawsze skutecznie chronią przed hałasem. Ministerstwo Środowiska prowadziło dotąd rozmowy z różnymi środowiskami zainteresowanymi rozwiązaniem tego problemu, m.in. Ministerstwem Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad czy Generalną Dyrekcją Ochrony Środowiska. Na początek proponujemy rozwiązanie, które można szybko i skutecznie wdrożyć. Nowe rozporządzenie podwyższa dopuszczalne limity hałasu ale przy zachowaniu minimalnego, tolerowanego pod względem zdrowia standardu – tłumaczy minister.

- Dotychczas, w przypadku konieczności stosowania zabezpieczeń akustycznych, jedynym z najczęściej wybieranych rozwiązań była budowa bardzo kosztownych ekranów. Zmiana rozporządzenia ograniczy to zjawisko. Obecnie zdarza się bowiem, że ekrany stoją niemal w szczerym polu, gdzie do najbliższych domów jest przynajmniej kilkaset metrów. Alternatywą dla ekranów są np. zwarte szpalery drzew i krzewów - uważa ministerstwo.

Ministerstwo zapowiada jednocześnie dalsze prace dotyczące rozwiązania problemu hałasu i ekranów akustycznych. - Zdajemy sobie sprawę, że to jedno rozporządzenie nie wyeliminuje od razu plagi ekranów akustycznych. Dlatego będziemy kontynuować szeroką debatę na temat skutecznej ochrony przed hałasem, która będzie prowadzona m.in. z Ministerstwem Zdrowia i Ministerstwem Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Kompleksową propozycję różnych rozwiązań, dotyczących prawa, przedstawimy do końca tego roku – dodaje Marcin Korolec. Obecnie normy dotyczące hałasu reguluje szereg przepisów. Rozporządzenie Ministra Środowiska to zaledwie jedno spośród wielu, które dotykają tego tematu.

Rozporządzenie można przeczytać tutaj. Wchodzi w życie po 14 dniach od dnia ogłoszenia. Wpłynie ono także na budowę ekranów wzdłuż linii kolejowych - jak te planowane na warszawskim Powiślu, czy na wiaduktach drogowych budowanych w ramach modernizacji linii kolejowych.

Przeciw rozporządzeniu protestują niektóre organizacje pozarządowe. Chodzi o brak odpowiednich konsultacji społecznych - trwaly tylko 5 dni. Mają tez argumenty merytoryczne - Sprowadzanie walki z hałasem do budowania ekranów to błąd. Ekranami wycisza się autostrady na terenach zamiejskich. W miastach należy zastosować inne środki: uspokojenie ruchu, w tym poprzez zwężanie pasów ruchu. które w polskich miastach są o metr szersze niż w krajach zachodniej Europy - pisze kampania Tiry na Tory.

Partner działu

Hanton

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa. Nowe tory, nowe tramwaje i ogromny hałas nie do spania

Zintegrowany transport

Warszawa. Nowe tory, nowe tramwaje i ogromny hałas nie do spania

Witold Urbanowicz 27 sierpnia 2023

PKP Cargo dostało dofinansowanie na modernizację 2200 wagonów

Innowacje

10 kilometrów ekranów przy torach przesłoni widok na Trójmiasto?

Infrastruktura

Powstał nieformalny zespół w sprawie ekranów na Powiślu

Infrastruktura

PLK chce postawić kilometry ekranów na linii Warszawa - Grodzisk

Infrastruktura

Zobacz również:

Warszawa. Nowe tory, nowe tramwaje i ogromny hałas nie do spania

Zintegrowany transport

Warszawa. Nowe tory, nowe tramwaje i ogromny hałas nie do spania

Witold Urbanowicz 27 sierpnia 2023

PKP Cargo dostało dofinansowanie na modernizację 2200 wagonów

Innowacje

10 kilometrów ekranów przy torach przesłoni widok na Trójmiasto?

Infrastruktura

Powstał nieformalny zespół w sprawie ekranów na Powiślu

Infrastruktura

PLK chce postawić kilometry ekranów na linii Warszawa - Grodzisk

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5