NUMER 11/2020
NUMER 11/2020
Temat numeru:
Intermodal na Jedwabnym Szlaku
szukaj
Śledź nas:

PLK krytycznie o niskich ekranach akustycznych

| Michał Szymajda 02.11.2020 149

PLK krytycznie o niskich ekranach akustycznych
Fot. soundim.fi
Jak poinformowało Ministerstwo Infrastruktury, PKP PLK kontynuuje dialog techniczny z producentami niskich ekranów akustycznych. Kolejnym etapem ma być ich testowanie na mocno obciążonych ruchem liniach kolejowych, ale na razie wytypowano cały szereg potencjalnych problemów z nimi.
Rozmowy z producentami niskich ekranów skutkują pierwszymi wnioskami dotyczącymi ich zastosowania. PLK zauważa na przykład, że w okresie opadów śniegu tak blisko usytuowane ekrany (niskie ekrany umieszcza się znacznie bliżej torowiska niż tradycyjne) na typowych liniach dwutorowych wyeliminują też możliwość pracy szybkich pługów lemieszowych i wymagać będą wyłącznie powolnego i drogiego sprzętu wirnikowego. 

„Brak wyjść ewakuacyjnych, problem z przewozami poza skrajnią i pracami utrzymaniowymi”

– Niskie ekrany pomimo prób wyposażenia w wyjścia ewakuacyjne, w obecnym wykonaniu są trudne do zaakceptowania pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy. Normalne oddalenie ekranów pozwalające na bezpieczne utrzymanie linii to około 3,6 m od osi toru w typowym zakresie prędkości wynoszącym od 80 km/h do 160 km/h. Odległość strefy bezpiecznej w takim przypadku powinna wynosić 2,7 m, a jej szerokość 0,8 m, co daje minimum 3,5 m wolnego pasa torowiska licząc względem osi toru. Tymczasem ekrany niskie są lokalizowane w odległości rzędu zaledwie 2,0 m a więc de facto w torze kolejowym – wyczerpująco komentuje PKP PLK.

Krytyka zarządcy infrastruktury dotyczy też innego aspektu montażu niskich ekranów. Zdaniem PKP PLK ich usytuowanie wyklucza jakiekolwiek roboty zmechanizowane, rozładunek materiałów i inne operacje technologiczne w ramach utrzymania linii kolejowej, bez uprzedniego demontażu blisko usytuowanych konstrukcji. Co więcej: „niskie ekrany mogą okazać się także dodatkowym utrudnieniem dla przewozów ponadgabarytowych ważnych dla gospodarki kraju oraz transportów sprzętu wojskowego, które determinują przyszłą sprawność systemu obronnego Polski”.

Problemy formalne

PLK zauważa też problemy formalne. Wyjaśnia, że żaden z producentów biorących udział w dialogu technicznym nie posiadał dokumentów wprowadzenia swych ekranów na rynek, jako wyrobu budowlanego.

– W jednym wypadku zidentyfikowano tylko dokumenty zgodności w zakresie skuteczności akustycznej, ale nie potwierdza to w żaden sposób wytrzymałości konstrukcji. Awarie normalnie oddalonych ekranów wykazały ogromny wpływ oddziaływań dynamicznych na ekrany akustyczne przy liniach kolejowych oraz to, że wciąż brak jest norm, które regulują zasady wymiarowania tak blisko usytuowanych instalacji liniowych. W tej sytuacji ekrany niskie sytuowane w torze tym bardziej będą narażone na oddziaływania dynamiczne. Bez dedykowanych im norm lub innych dokumentów wydanych na gruncie prawa europejskiego lub krajowego rozpowszechnianie takich instalacji jest niemożliwe – napisała PLK po ponad rocznych konsultacjach z producentami. Ponadto PLK zauważa, że niskie ekrany nie są rozpowszechnione w Europie, gdzie „podstawowym zabiegiem ochrony akustycznej pozostają ekrany oddalone daleko poza krawędź torowiska”.

Miejsce dla testów wstępnie wyznaczono

Pomimo tego PKP PLK wyznaczyło miejsca, gdzie mogłyby się odbyć testy niskich ekranów. Wytypowano rejon Piastowa na linii kolejowej nr 1 i Pomiechówka oraz Stanisławowa na linii kolejowej nr 9 z uwagi na aktualne problemy akustyczne. Ich zabudowa w obliczu zdefiniowanych problemów będzie jednak rodzić problemy. W piśmie z ministerstwa nie określono momentu, w którym zostaną przetestowane.

W odpowiedzi cytowanej przez Ministerstwo Infrastruktury PLK zapewnia, że rozumie, że walory estetyczne okolicy linii kolejowej są istotne. Dlatego „proponowane zabezpieczenia wykonane są często w kolorystyce nawiązującej do otoczenia lub z surowców naturalnych”. Zarządca informuje ponadto o testach innych urządzeń ochrony akustycznej, nad którymi pracuje razem z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Chodzi m.in. o przyszynowe tłumiki akustyczne. Zmierzono już ich skuteczność i pierwsze wyniki są bardzo obiecujące. Opiszemy je wkrótce.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (44953)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (44953)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2020
NUMER 11/2020
„Rynek Kolejowy” 11/2020 jest już dostępny online! Za darmo!

Raport w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego” został poświęcony intermodalowi na Nowym Jedwabnym Szlaku. Warte uwagi są zwłaszcza materiał o tym, jak dalej rozwijać przewozy intermodalne, opisujący tłok na Jedwabnym Szlaku, czy ten wskazujący kierunki rozwoju przewozów intermodalnych.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Przy okazji obecnego wydania na nasze pytania odpowiadają rozmówcy, a wśród nich: Anatol Kupryciuk, prezes zarządu Lotos Kolej, Jakub Jakóbowski, koordynator projektu „Powiązanie gospodarcze w Eurazji” w Ośrodku Studiów Wschodnich, Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych, Tomasz Warchoł, prezes Kolei Małopolskich.

W numerze znajdą Państwo również tekst prezentujący ciekawą koncepcję dworca Olsztyn Główny. W miesięczniku przeczytać można także o Olechowie, który jest nowym kierunkiem w aglomeracji dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz o wpływie koronawirusa na już rozwarstwiony transport publiczny. W dziale Prawo i polityka wskazujemy zgubne skutki planowanej Ustawy o czasie pracy maszynistów.

W dziale historia Włodzimierz Winek snuje jak zawsze ciekawą opowieść, tym razem o progach kolejowych

 

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5