NUMER 05/2019
NUMER 05/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Kolej na giełdzie
szukaj
Śledź nas:

Nowy termin dla Magistrali Węglowej: 2023 rok

| Jakub Madrjas 12.06.2019 19

Nowy termin dla Magistrali Węglowej: 2023 rok
Fot. Mariusz Tuszyński, SM42.pl
PKP PLK przyznaje, że prace na Magistrali Węglowej zakończą się najwcześniej w 2023, a nie w 2022 roku. Wciąż nie wybrano wykonawcy żadnego z odcinków w największym projekcie Krajowego Programu Kolejowego.
Projekt modernizacji Magistrali Węglowej C-E 65 na południowym odcinku z Chorzowa do Zduńskiej Woli według pierwotnych zamierzeń miał kosztować miliard złotych. Po otwarciu ofert w przygotowywanych przez kilka lat przetargach okazało się, że to nierealne. Budżet poszybował w górę, w aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego zapisano na projekt 4,2 mld złotych, a to wciąż za mało. Umowa podpisana z Centrum Unijnych Projektów Transportowych opiewa bowiem na 5,2 mld złotych (w tym 3 mld złotych dofinansowania). To kolejny powód, dla którego wartość programu trzeba będzie jeszcze podnieść o co najmniej kilka miliardów złotych. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapewnił niedawno, że pieniądze się znajdą, choć niekoniecznie już w tym roku

Nowy termin – 2023 rok

Nierealny kosztorys jest głównym powodem, dla którego wciąż nie podpisano umowy z żadnym wykonawcą. Teoretycznie dwaj są wybrani od marca: na LOT C Kalina – Rusiec Łódzki najkorzystniejszą ofertę złożył Porr, a na LOT D Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice wybrano ZUE. Ale PKP PLK nie spieszy się z podpisaniem umów. – Odcinki Kalina – Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice są na końcowym etapie procedury przetargowej. Po wyborze najkorzystniejszej oferty możliwe będzie zawarcie umów, planowane na III kwartał 2019 roku – informuje "Rynek Kolejowy" Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK. 

Nic zatem dziwnego, że ostatni podawany termin wykonania prac – 2022 rok – jest już nierealny. Przed realizacją inwestycji wykonawcy będą bowiem musieli przygotować projekty. – Przewidywany termin zakończenia tego projektu to 2023 rok – potwierdza Głowacka. To ostatni rok obowiązywania obecnej perspektywy finansowej UE, dalsze opóźnienie może zatem oznaczać utratę środków unijnych. 

Powtórzone przetargi na przełomie roku

Odcinki C i D i tak są w najlepszej sytuacji. Gorzej jest z LOTami A i B (odcinki Chorzów Batory – Nakło Śląskie – Kalina) – w czerwcu 2018 roku unieważniono przetargi ze względu na przekroczenia kosztorysu. – Powtórzenie procedury przetargowej na projekt i budowę odcinka Chorzów Batory – Nakło Śląskie oraz na projekt odcinka Nakło Śląskie – Kalina planowane jest na III kwartał 2019. Podpisanie umów mogłoby się odbyć na przełomie roku 2019 i 2020 – przewiduje PKP PLK. 

Już w następnej perspektywie finansowej realizowane będą prace na północnym odcinku magistrali. – Obecnie trwają też postępowania przetargowe do wyłonienia wykonawcy dokumentacji projektowej dla odcinka Dąbie nad Nerem – Tczew – informuje przedstawicielka inwestora.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2019
NUMER 05/2019
W numerze 5/2019 miesięcznika "Rynek Kolejowy" analizujemy raporty roczne kolejowych spółek giełdowych (i nie tylko) oraz plan PKP PLK na warszawską "średnicę". Poza tym piszemy o problemie z punktualnością na linii Polska – Ukraina, karach umownych (a raczej ich braku) dla Pesy w Wielkopolsce i rozwoju kolei w Polsce Wschodniej. Polecamy również rozmowy, w tym z Kolejami Rosyjskimi (RŻD) oraz firmą Graw.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5