NUMER 03/2022
NUMER 03/2022
Temat numeru:
Wojna w Ukrainie
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Nowy termin dla Magistrali Węglowej: 2023 rok

| Jakub Madrjas 12.06.2019 3,8k

Nowy termin dla Magistrali Węglowej: 2023 rok
Fot. Mariusz Tuszyński, SM42.pl
PKP PLK przyznaje, że prace na Magistrali Węglowej zakończą się najwcześniej w 2023, a nie w 2022 roku. Wciąż nie wybrano wykonawcy żadnego z odcinków w największym projekcie Krajowego Programu Kolejowego.
Projekt modernizacji Magistrali Węglowej C-E 65 na południowym odcinku z Chorzowa do Zduńskiej Woli według pierwotnych zamierzeń miał kosztować miliard złotych. Po otwarciu ofert w przygotowywanych przez kilka lat przetargach okazało się, że to nierealne. Budżet poszybował w górę, w aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego zapisano na projekt 4,2 mld złotych, a to wciąż za mało. Umowa podpisana z Centrum Unijnych Projektów Transportowych opiewa bowiem na 5,2 mld złotych (w tym 3 mld złotych dofinansowania). To kolejny powód, dla którego wartość programu trzeba będzie jeszcze podnieść o co najmniej kilka miliardów złotych. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapewnił niedawno, że pieniądze się znajdą, choć niekoniecznie już w tym roku

Nowy termin – 2023 rok

Nierealny kosztorys jest głównym powodem, dla którego wciąż nie podpisano umowy z żadnym wykonawcą. Teoretycznie dwaj są wybrani od marca: na LOT C Kalina – Rusiec Łódzki najkorzystniejszą ofertę złożył Porr, a na LOT D Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice wybrano ZUE. Ale PKP PLK nie spieszy się z podpisaniem umów. – Odcinki Kalina – Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice są na końcowym etapie procedury przetargowej. Po wyborze najkorzystniejszej oferty możliwe będzie zawarcie umów, planowane na III kwartał 2019 roku – informuje "Rynek Kolejowy" Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK. 

Nic zatem dziwnego, że ostatni podawany termin wykonania prac – 2022 rok – jest już nierealny. Przed realizacją inwestycji wykonawcy będą bowiem musieli przygotować projekty. – Przewidywany termin zakończenia tego projektu to 2023 rok – potwierdza Głowacka. To ostatni rok obowiązywania obecnej perspektywy finansowej UE, dalsze opóźnienie może zatem oznaczać utratę środków unijnych. 

Powtórzone przetargi na przełomie roku

Odcinki C i D i tak są w najlepszej sytuacji. Gorzej jest z LOTami A i B (odcinki Chorzów Batory – Nakło Śląskie – Kalina) – w czerwcu 2018 roku unieważniono przetargi ze względu na przekroczenia kosztorysu. – Powtórzenie procedury przetargowej na projekt i budowę odcinka Chorzów Batory – Nakło Śląskie oraz na projekt odcinka Nakło Śląskie – Kalina planowane jest na III kwartał 2019. Podpisanie umów mogłoby się odbyć na przełomie roku 2019 i 2020 – przewiduje PKP PLK. 

Już w następnej perspektywie finansowej realizowane będą prace na północnym odcinku magistrali. – Obecnie trwają też postępowania przetargowe do wyłonienia wykonawcy dokumentacji projektowej dla odcinka Dąbie nad Nerem – Tczew – informuje przedstawicielka inwestora.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2022
NUMER 03/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy numer "Rynku Kolejowego". Tematem głównym miesięcznika po raz pierwszy jest bowiem wojna. Nie mogło być jednak inaczej, skoro ta tragiczna sytuacja wpływa nie tylko na naszych sąsiadów, ale i na nas, na tak wiele sposobów. W numerze podsumowaliśmy zarówno działania podejmowane przez polskie koleje, w tym przewóz uchodźców i pomocy, jak i niesamowitą odwagę i poświęcenie kolejarzy Ukrzaliznyci. Wiele uwagi poświęcamy też wpływowi wojny na logistykę i gospodarkę. W pozostałej części numeru szczególnie polecamy naszą rozmowę z prezesem PKP PLK i materiały o programie Kolej Plus.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5