Na Podkarpaciu, gdzie program budowy nowy przystanków z rządowych pieniędzy jest wyjątkowo rozbudowany, powstaną dwa kolejne zupełnie nowe perony – w Przemyślu i Medyce. Przebudowana ma być również stacja w Żurawicy.
Ostatnio pisaliśmy już o inwestycjach peronowych na linii z
Mielca do Tarnobrzegu, gdzie niemal nie będzie pociągów, a także
na linii z Rzeszowa do Jasła. Tym razem PKP PLK poinformowały o planowanych z "Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025" inwestycjach na linii 91, łącznie wartych 12,5 mln złotych.
– Prace, które PKP Polskie Linie Kolejowe wykonają w Przemyślu, Medyce i Żurawicy ułatwią podróżnym dostęp do kolei regionalnej i międzywojewódzkiej. Zwiększy się również bezpieczeństwo w drodze do pociągów. Inwestycje w województwie podkarpackim są realizowane z Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025, który w całej Polsce obejmuje ponad 350 lokalizacji – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA. Przyjrzeliśmy się szczegółom nowych inwestycji.
Przemyśl Lwowska - obok centrum handlowego W Przemyślu powstanie nowy przystanek Przemyśl Lwowska, tuż obok centrum handlowego, blisko skrzyżowania ulicy Heidi Wernerus – Neumann z Lwowską. Peron będzie mieć 100 metrów, będzie wyposażony w wiaty, ławki, tablice informacyjne i oznakowanie. Na peron wejdziemy lub wjedziemy po pochylni. Okolice centrum handlowego są znakomicie obsługiwane przez przemyską komunikację miejską. Tymczasem na tym fragmencie linii z Przemyśla do Medyki kursują dziennie… 3 pociągi w dni powszednie i 2 w soboty i niedziele. Województwo podkarpackie nie ma też planów na zwiększenie tej liczby. Bardzo wątpliwe, że nowy przystanek cieszyć się będzie popularnością.
W Medyce przystanek bliżej granicyRównież w Medyce pojawi się nowy 100 metrowy peron. Obiekt znajdzie się w dogodniejszej dla mieszkańców lokalizacji - 500 metrów na wschód, w kierunku Przemyśla od obecnie istniejącej stacji, przed wiaduktem kolejowym. Takie umiejscowienie, znacznie bliżej pieszego przejścia granicznego, mogłoby wpłynąć na większą popularność pociągów do granicy. Znów jednak musimy podkreślić, że Podkarpacie zamawia z Medyki do Przemyśla trzy pociągi, z których tylko dwa kursują w weekendy. Ten peron kosztować będzie 2,4 mln zł netto, zbuduje go, podobnie jak peron przemyski, Przedsiębiorstwem Budownictwa Specjalistycznego Transkol.
Inna będzie inwestycja na znacznie bardziej uczęszczanej przez pociągi osobowe i towarowe stacji Żurawica. Tu zbudowane będzie potrzebne przejście pod torami łączące dwie części miejscowości. Pojawią się pochylnie. Kontrakt, dotyczący budowy przejścia podziemnego w Żurawicy o wartości 8,1 zł netto, na zlecenie PLK zrealizuje Intop Tarnobrzeg.