Partnerzy serwisu:
Innowacje

Nowe profile szyn w zakładzie ArcelorMittal po milionowych inwestycjach

Dalej Wstecz
Partner działu

Partner działu:

Data publikacji:
14-07-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INNOWACJE
Nowe profile szyn w zakładzie ArcelorMittal po milionowych inwestycjach
Fot. ArcelorMittal
Ponad 27 mln zł ArcelorMittal Poland zainwestował w swój zakład w Chorzowie, by produkować nowe, innowacyjne profile szyn kolejowych, które do tej pory nie były dostępne w Polsce. Dzięki temu wśród klientów Huty Królewskiej znajdą się teraz firmy z Belgii, Holandii, Litwy, Węgier czy Estonii. Ponadto oddział firmy w Chorzowie zyskał też mechaniczną znakownicę dla szyn i nowy blok kontrolno-pomiarowy.

Jak informuje ArcelorMittal, Huta Królewska poszerza katalog produktów dla kolejnictwa o nowe profile, które będą sprzedawane m.in. na Węgry, Litwę, Łotwę czy Estonię. Wszystko w ramach realizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju programu Innostal, który pozwala zwiększać konkurencyjność i innowacyjność polskiego przemysłu stalowego.

Opracowana w Chorzowie technologia produkcji charakteryzuje się zmniejszonym zużyciem materiałów w procesie produkcyjnym walców i osprzętu walcowniczego. Prace badawczo-rozwojowe nad tą technologią rozpoczęły się w 2017 r., a zakończyły w czerwcu tego roku.

Nietypowe szyny 

Jak czytamy w komunikacie, w ramach projektu opracowano technologię produkcji trzech innowacyjnych szyn kolejowych, które nie były wcześniej produkowane w Polsce, ani w żadnym zakładzie z grupy ArcelorMittal na świecie. – Pierwszy profil szynowy (MAV48), wyprodukowany w ramach projektu Innostal, przeznaczony jest dla kolei węgierskiej. Posiada specjalne parametry przekroju poprzecznego, które są wymagane na tamtejszym rynku – podkreśla dr inż. Tomasz Zygmunt, kierownik ds. badawczo-rozwojowych w ArcelorMittal Poland.  Pierwsza partia szyn z tego gatunku już trafiła na Węgry.

Drugi profil (P50) został wyprodukowany specjalnie na potrzeby dostaw dla krajów bałtyckich – Litwy, Łotwy i Estonii. Ten projekt nie był łatwy, gdyż szyny musiały być produkowane według specjalnych wytycznych – przekrój szyn według normy rosyjskiej, a wykonanie zgodnie z normami europejskimi. Z kolei ostatni rodzaj szyny, zrealizowany w ramach programu INNOSTAL, to szyna (50E2), która będzie eksportowana do Belgii i Holandii.

– Inwestujemy w nasz zakład w Chorzowie, bo asortyment tu produkowany jest pożądany przez klientów na rynkach europejskich. Właśnie dlatego opracowujemy nowe profile szyn, by odpowiedzieć na potrzeby naszych klientów w branży kolejowej – zaznacza Sanjay Samaddar, prezes i dyrektor generalny ArcelorMittal Poland.

USG i PESEL dla szyn

Spółka podkreśla, że nowe produkty to jedno, ale równie ważna jest modernizacja i rozwój zakładu, tak by dostosowywać go do najwyższych standardów i norm. Niedawno w oddziale w Chorzowie zainstalowany został blok kontrolno-pomiarowy, który pozwala kontrolować dodatkowe parametry i własności szyn zgodnie z normami europejskimi. Na bloku sprawdza się np. czy szyna jest prosta i czy ma jakieś wady powierzchniowe. Tę ostatnią cechę bada się metodą wiroprądową, czyli skanuje się powierzchnię produktu w poszukiwaniu ewentualnych wad, które trudno dostrzec tradycyjną metodą – nie widać ich gołym okiem. Dzięki badaniu ultradźwiękowemu można z kolei szybko wykryć ewentualne wady wewnątrz szyny – prześwietlać wnętrze wyrobu. Inwestycja ta ma duże znaczenie, bo do tej pory szyny produkowane w chorzowskim zakładzie musiały być badane w dąbrowskiej hucie ArcelorMittal Poland, co było skomplikowane logistycznie, a także kosztowne.

Poza blokiem kontrolno-pomiarowym w chorzowskim oddziale została zainstalowana także mechaniczna znakownica. Urządzenie pozwala nabijać kod szyny mechanicznie, nadając wyrobowi indywidualny numer, który można porównać do  PESEL-u dla szyn. Dzięki temu można zidentyfikować produkt na kolejnych etapach obróbki, aż do momentu dostarczenia do klienta.

– Dzięki instalacji nowych urządzeń i automatyzacji linii walcowniczej możemy stale poszerzać katalog produktów dla kolejnictwa. Nowe inwestycje dostosowują nasz zakład do coraz wyższych wymagań klientów i produkcji szyn zgodnie z aktualnymi, europejskimi normami – podkreśla Ireneusz Góral, dyrektor oddziału ArcelorMittal Poland w Chorzowie.
Partner działu

Partner działu:

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Mniejsza konkurencja na rynku szyn kolejowych? UOKiK ma obawy

Biznes

Mniejsza konkurencja na rynku szyn kolejowych? UOKiK ma obawy

Jakub Madrjas 27 października 2022

Gdańsk. HMT, Toi Toi i ArcelorMittal porozumiały się w sprawie bocznicy

Prawo i polityka

ArcelorMittal bacznie spogląda na kolejnictwo

Biznes

ArcelorMittal: 140 mln zł na długą szynę

Tabor i technika

Zobacz również:

Mniejsza konkurencja na rynku szyn kolejowych? UOKiK ma obawy

Biznes

Mniejsza konkurencja na rynku szyn kolejowych? UOKiK ma obawy

Jakub Madrjas 27 października 2022

Gdańsk. HMT, Toi Toi i ArcelorMittal porozumiały się w sprawie bocznicy

Prawo i polityka

ArcelorMittal bacznie spogląda na kolejnictwo

Biznes

ArcelorMittal: 140 mln zł na długą szynę

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5