NUMER 01-02/2021
NUMER 01-02/2021
Temat numeru:
Rok 2020 pełen wyzwań
szukaj
Śledź nas:

Gdańsk. HMT, Toi Toi i ArcelorMittal porozumiały się w sprawie bocznicy

| Łukasz Malinowski 02.02.2021 136

Gdańsk. HMT, Toi Toi i ArcelorMittal porozumiały się w sprawie bocznicy
Fot. Nikodem Wodowski
Miasto Gdańsk sprzedało fragment terenu z bocznicą kolejową, po której jeździły pociągi do zakładu należącego do hutniczego giganta ArcellorMittal. Doprowadziło to w roku 2018 do rozebrania toru kolejowego oraz w efekcie zablokowania obsługi zakładu transportem kolejowym. Na szczęście strony doszły do porozumienia.
W listopadzie 2018 roku o przedziwnej sytuacji do jakiej doszło w Gdańsku Kokoszkach poinformował nas czytelnik. Lokomotywa należąca do PKP Cargo natknęła się wówczas na płot ustawiony w poprzek torów kolejowych. Sytuacja powtórzyła się w kolejnych dniach, a PKP Cargo o tym, że nie może zrealizować przewozu poinformowało służby oraz Urząd Transport Kolejowego (UTK). Przewoźnik wyjaśniał wówczas, że wg „naszej wiedzy tory leżą tu przynajmniej od 40 lat, regularnie uruchamiamy tu pociągi”.

Pociągi jeździły, miasto twierdziło, że jest inaczej

Wkrótce okazało się, że nowy właściciel terenu, czyli spółka HMT Polska właściciel producenta przenośnych toalet Toi Toi nabył działkę od miasta. Przedstawiciel władz miejskich informował wówczas, że na jej terenie znajdowały się „fragmenty nieużywanej infrastruktury kolejowej niestanowiącej własności PKP SA ani żadnej ze Spółek Grupy PKP”. Szerzej o sprawie pisaliśmy w tekście pt. Gdańsk sprzedał bocznicę kolejową. Tor zdemontowano, wagony utknęły.

Nie jest jasne, dlaczego urzędnicy nie wiedzieli o jeżdżących po bocznicy pociągach, które stale tu kursują, ani dlaczego o tory, „niestanowiące własności PKP SA ani żadnej ze spółek grupy PKP” pytano wyłącznie PKP.
Na początku roku 2019 postępowanie w tej sprawie wszczął UTK.

Jest porozumienie

Z przesłanego do naszej redakcji oświadczenia przedstawiciela Polskiego Centrum Mediacji wynika, że HMT Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, TOI TOI Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie i ArcelorMittal Distribution Solutions Poland Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach zawarły 28 stycznia ugodę definitywnie kończącą spór dotyczący rozebrania w 2018 roku fragmentu toru kolejowego numer 200.

„W ramach ugody należący do HMT Polska teren zostanie wydzierżawiony ArcelorMittal Distribution Solutions Poland Sp. z o.o. w celu rewitalizacji i modernizacji toru numer 200 oraz wznowienia i prowadzenia na nim ruchu kolejowego. Tym samym ArcelorMittal Distribution Solutions Poland Sp. z o.o. będzie mógł wdrożyć alternatywny wobec transportu samochodowego sposób przewożenia towarów z oraz do swojego zakładu wyrobów metalowych w Gdańsku (przy ul. Budowlanych)” – czytamy w otrzymanym dokumencie.

Jak podkreślają zainteresowane firmy, dzięki wypracowanemu rozwiązaniu, pociągi będą mogły przejeżdżać po torze numer 200 zgodnie z prawem oraz z zachowaniem środków służących bezpieczeństwu pracowników sąsiedniej bazy transportowo-remontowej Toi Toi Polska.

Strony ugody mają nadzieję, że ich przyszła współpraca będzie się dobrze układać.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2021
NUMER 01-02/2021
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy trudny dla branży 2020 rok. Szczególną uwagę skierowaliśmy na liderów rynku: PKP SA, Budimex, Siemens Mobility, Polregio czy PKP Energetykę. W dziale pasażer analizujemy, co stało się w województwie kujawsko-pomorskim i jaka jest przyszłość kolei w Płocku. Rozmawiamy również z nową dyrektor ZTM w Warszawie. Eksperci opisali dla Czytelników system SCADA w PKP Energetyka i wszystkie aspekty wprowadzania nowego systemu napięcia 25 kV na polskiej sieci kolejowej. Nie zapominamy o wielkich pieniądzach w Krajowym Planie Odbudowy, niespełnionych zapowiedziach obniżenia stawek dostępu i nowej, wielkiej umowie PSC dla PKP Intercity.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5