NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Gdańsk. HMT, Toi Toi i ArcelorMittal porozumiały się w sprawie bocznicy

| Łukasz Malinowski 02.02.2021 4,4k

Gdańsk. HMT, Toi Toi i ArcelorMittal porozumiały się w sprawie bocznicy
Fot. Nikodem Wodowski
Miasto Gdańsk sprzedało fragment terenu z bocznicą kolejową, po której jeździły pociągi do zakładu należącego do hutniczego giganta ArcellorMittal. Doprowadziło to w roku 2018 do rozebrania toru kolejowego oraz w efekcie zablokowania obsługi zakładu transportem kolejowym. Na szczęście strony doszły do porozumienia.
W listopadzie 2018 roku o przedziwnej sytuacji do jakiej doszło w Gdańsku Kokoszkach poinformował nas czytelnik. Lokomotywa należąca do PKP Cargo natknęła się wówczas na płot ustawiony w poprzek torów kolejowych. Sytuacja powtórzyła się w kolejnych dniach, a PKP Cargo o tym, że nie może zrealizować przewozu poinformowało służby oraz Urząd Transport Kolejowego (UTK). Przewoźnik wyjaśniał wówczas, że wg „naszej wiedzy tory leżą tu przynajmniej od 40 lat, regularnie uruchamiamy tu pociągi”.

Pociągi jeździły, miasto twierdziło, że jest inaczej

Wkrótce okazało się, że nowy właściciel terenu, czyli spółka HMT Polska właściciel producenta przenośnych toalet Toi Toi nabył działkę od miasta. Przedstawiciel władz miejskich informował wówczas, że na jej terenie znajdowały się „fragmenty nieużywanej infrastruktury kolejowej niestanowiącej własności PKP SA ani żadnej ze Spółek Grupy PKP”. Szerzej o sprawie pisaliśmy w tekście pt. Gdańsk sprzedał bocznicę kolejową. Tor zdemontowano, wagony utknęły.

Nie jest jasne, dlaczego urzędnicy nie wiedzieli o jeżdżących po bocznicy pociągach, które stale tu kursują, ani dlaczego o tory, „niestanowiące własności PKP SA ani żadnej ze spółek grupy PKP” pytano wyłącznie PKP.
Na początku roku 2019 postępowanie w tej sprawie wszczął UTK.

Jest porozumienie

Z przesłanego do naszej redakcji oświadczenia przedstawiciela Polskiego Centrum Mediacji wynika, że HMT Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, TOI TOI Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie i ArcelorMittal Distribution Solutions Poland Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach zawarły 28 stycznia ugodę definitywnie kończącą spór dotyczący rozebrania w 2018 roku fragmentu toru kolejowego numer 200.

„W ramach ugody należący do HMT Polska teren zostanie wydzierżawiony ArcelorMittal Distribution Solutions Poland Sp. z o.o. w celu rewitalizacji i modernizacji toru numer 200 oraz wznowienia i prowadzenia na nim ruchu kolejowego. Tym samym ArcelorMittal Distribution Solutions Poland Sp. z o.o. będzie mógł wdrożyć alternatywny wobec transportu samochodowego sposób przewożenia towarów z oraz do swojego zakładu wyrobów metalowych w Gdańsku (przy ul. Budowlanych)” – czytamy w otrzymanym dokumencie.

Jak podkreślają zainteresowane firmy, dzięki wypracowanemu rozwiązaniu, pociągi będą mogły przejeżdżać po torze numer 200 zgodnie z prawem oraz z zachowaniem środków służących bezpieczeństwu pracowników sąsiedniej bazy transportowo-remontowej Toi Toi Polska.

Strony ugody mają nadzieję, że ich przyszła współpraca będzie się dobrze układać.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5