NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Nowe połączenie kolejowe między Polską a Niemcami [aktualizacja]

| Artur Bogdanowicz, Jakub Madrjas 20.05.2021 13,3k

Nowe połączenie kolejowe między Polską a Niemcami [aktualizacja]
Transgraniczny pociąg w KostrzynieFot. ms, rynek-kolejowy
W przyszłym roku pojawi się nowe połączenie między Polską a Niemcami: z Guben przez Gubin do Zielonej Góry.
Jak informują niemieckie media, berliński dziennik „Der Tagesspiegel” oraz serwis informacyjny kanału ARD, od grudnia 2022 uruchomiona zostanie linia regionalna RB93 z Guben przez Gubin do Zielonej Góry. Zapowiedź Związku Komunikacyjnego Berlin-Brandenburgia (VBB) w tej sprawie opublikowano w Dzienniku Urzędowym UE. Z wyliczeń dziennikarzy w oparciu o rozpisaną liczbę kilometrów wynika, że na trasie kursować będą cztery pary pociągów dziennie. 

– Najwyraźniej Berlin i Brandenburgia oraz Województwo Lubuskie porozumiały się w sprawie reaktywacji linii – stwierdza Anja Schmotz, Koordynatorka Inicjatywy Polsko-Niemieckiej Kolei Pasażerskiej. – Każde nowe połączenie transgraniczne cieszy, bo to oznacza, że siatka połączeń międzynarodowych – mimo trwającej od ponad roku pandemii – wciąż się rozrasta. To ważne również w kontekście Europejskiego Roku Kolei – komentuje dla "Rynku Kolejowego" Iwona Budych, prezeska Stowarzyszenia Wykluczenie Transportowe

Jak zauważa, przetarg po stronie niemieckiej na linii Guben – Gubin – Zielona Góra został ogłoszony na okres od grudnia 2022 do roku 2026 roku, co oznacza, że w praktyce połączenia międzynarodowe na tej trasie będą możliwe dopiero od końca następnego roku.  Do 31 lipca 2021r. wszyscy zainteresowani przewoźnicy mogą składać swoje oferty, ale warunkiem koniecznym jest przystosowanie taboru do ruchu transgranicznego. Obecnie  pojazdy dopuszczone do ruchu międzynarodowego posiada DB Regio.

Aktualizacja [20.05.2021]

– W informacji cytowanej przez prasę (Der Tagesspiegel – przyp. AB), mowa jest o informacji nt. postępowania w sprawie prowadzenia przewozów od grudnia 2022 roku. Z końcem 2022 kończy się aktualna umowa na świadczenie usługi z DB Regio. Jako że trasa przebiega głównie na terenie Polski, decyzję o podjęciu przewozów oraz ich zakresie podejmuje strona polska. Niestety nie możemy powiedzieć na ten temat nic więcej – poinformował "Rynek Kolejowy" VBB. W tej sprawie głos zabrał również Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego.

– Każdy z uruchamianych w ramach połączeń transgranicznych pociągów wymaga współpracy przewoźników kolejowych po obu stronach granicy polsko-niemieckiej. Oznacza to, że za każdy pociąg transgraniczny odpowiada dwóch przewoźników, którzy są operatorami publicznego transportu zbiorowego wybieranymi przez właściwego organizatora. Po stronie polskiej organizatorem jest województwo lubuskie, po stronie niemieckiej – Związek Komunikacyjny Berlin – Brandenburgia (VBB), któremu zlecono zadanie organizowania transportu przez Kraje Związkowe Berlin i Brandenburgia – wyjaśnia Sławomir Kotylak dyrektor Departamentu Infrastruktury i Komunikacji. Dodaje, że każdy z organizatorów dofinansowuje połączenia transgraniczne na swoim terenie. Województwo Lubuskie wybrało operatora Polregio na okres 10 lat, do 14 grudnia 2030 r. natomiast strona niemiecka prowadzi postępowanie w zakresie wyboru własnego operatora, który będzie realizował przewozy transgraniczne w okresie 48 miesięcy od 11 grudnia 2022 r.

– W tym kontekście w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod nr 2021/S 081-209927 pojawiła się informacja dotycząca zlecenia usługi przewozowej w0 kolejowej komunikacji regionalnej na liniach transgranicznych do granicy polsko-niemieckiej, w tym na odcinku linii nr 6206 Guben – granica państwa w ramach linii komunikacyjnej RB91 Zielona Góra Gł. – Guben. Województwo Lubuskie zaplanowało wznowienie kursowania pociągów na tej trasie od 12.06.2022 r., a nie jak wskazano w artykule – od grudnia 2022 r. Ponadto, w początkowym okresie pociągi kursować będą, nie jak określono – w wymiarze czterech par pociągów codziennych, a jedynie w weekendy, tj. 2 pary pociągów w soboty, niedziele i święta oraz dodatkowo jedna para w soboty – prostuje dyrektor Sławomir Kotylak.

Ostatni pociąg w 2002 roku

Krótki odcinek między miastami polskim Gubinem i niemieckim Guben nie jest obecnie użytkowany, po raz ostatni regularne pociągi lokalne kursowały tu w latach 1996-2002 – przypomina „Der Tagesspiegel”. Gazeta zauważa, że reaktywacja możliwa jest m.in. dzięki programowi „Kolej plus”. Województwo lubuskie złożyło do niego osiem projektów, w tym rewitalizację linii kolejowej nr 358 Czerwieńsk – Krosno Odrzańskie – Gubin – granica państwa (połączenie Gubina i Krosna Odrz. z Zieloną Górą).

Plany uruchomienia połączeń, wtedy w relacji Chociebuż – Zielona Góra były już przedstawiane w 2008 roku; wtedy jednak reaktywacja się nie powiodła.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5