Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

MSWiA: Zakaz ruchu na Białoruś przez presję migracyjną

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
02-09-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
MSWiA: Zakaz ruchu na Białoruś przez presję migracyjną
fot. Martyn JandułaStacja w Brześciu
Już nie pandemia koronawirusa, a presja migracyjna jest oficjalnym powodem utrzymania zakazu ruchu pasażerskiego pomiędzy Polską a Białorusią. Napięte stosunki dyplomatyczne obu krajów doprowadziły do przeszło trzyletniej przerwy w kursowaniu pociągów regionalnych i międzynarodowych. Równoległą drogą kursują autobusy.

Ministerstwo Infrastruktury poinformowało niedawno, że nie zamierza finansować połączeń międzynarodowych z Polski na Białoruś także w kolejnym rocznym rozkładzie jazdy, który wejdzie w życie w połowie grudnia 2023 r. i będzie obowiązywał przez kolejne dwanaście miesięcy. Pomimo zniesienia przepisów zabraniających wprost prowadzenia pasażerskiego ruchu kolejowego pomiędzy krajami, które polski rząd wprowadził w marcu 2020 r. w związku z pandemią, uruchamianie kursów pozostaje formalnie niemożliwe. Resort wskazał, że w mocy pozostaje bowiem inne rozporządzenie wyłączające pasażerski ruch kolejowy na obu przejściach przystosowanych do jego prowadzenia.

Zmienił się powód, przepisy zostają

Mowa tu o rozporządzeniu, jakie 13 marca 2020 r. wydał minister spraw wewnętrznych i administracji. Również ono zostało więc opublikowane tuż po wybuchu pandemii, gdy polski rząd wykluczył możliwość odprawy pasażerów kolei na wszystkich granicach zewnętrznych UE, a więc na przejściach z Rosją, Białorusią i Ukrainą. Do dziś w mocy pozostają tylko zapisy dotyczące komunikacji z Białorusią.

Ich utrzymywanie długo tłumaczono zagrożeniem rozprzestrzeniania się COVID-19. Rzeczywiście rząd Białorusi przyjął zupełnie odmienną od polskiej strategię postępowania w okresie ogólnoświatowej walki z wirusem. Zakładała ona wprowadzanie dalece lżejszych obostrzeń w życiu społecznym, co mogło zrodzić obawy o skutki wjazdu dużej liczby osób do Polski przez przejścia w Terespolu i Kuźnicy. Dziś jednak epidemia została – również formalnie – zakończona. Jakie są więc przyczyny nieodwoływania przejściowych zapisów? – – Ograniczenie ruchu granicznego w kolejowych przejściach granicznych z Republiką Białorusi tylko do przewozów towarowych uregulowane jest rozporządzeniem, podstawą do wydania którego jest art. 16 ust. 3 pkt 2 ustawy o ochronie granicy państwowej – poinformowało nas Biuro Prasowe MSWiA.

Imigranci przyjechaliby koleją?

Wskazany przepis zezwala ministrowi odpowiadającemu za sprawy wewnętrzne na czasowe zawieszenie bądź ograniczenie zakresu funkcjonowania konkretnego przejścia granicznego, jeśli wystąpi któraś z kilku przesłanek. Jedną z nich jest konieczność zapobiegania rozprzestrzeniania się epidemii chorób ludzi lub zwierząt, co uzasadnia wydanie rozporządzenia w okresie pandemii koronawirusa. Inne to jednak konieczność zapewnienia bezpieczeństwa publicznego, bezpieczeństwa państwa lub ochrony zdrowia i życia ludzi. Jak argumentuje MSWiA, aktualnie mamy do czynienia z występowaniem innej niż początkowo przesłanki uzasadniającej utrzymywanie zakazu.

– Aktualnie w związku z utrzymującą się presją migracyjną na polsko-białoruskim odcinku granicy państwowej w mocy pozostaje przesłanka dotycząca zapewnienia bezpieczeństwa państwa – stwierdzają służby prasowe ministra. Należy zauważyć, że pasażerski ruch międzynarodowy możliwy jest wciąż w transporcie drogowym. Nadal kursują też autobusy rejsowe.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Kraków: Co z postojami pociągów SKA na nowym przystanku Grzegórzki?

Pasażer

Kraków: Co z postojami pociągów SKA na nowym przystanku Grzegórzki?

Kasper Fiszer, Jakub Madrjas 08 września 2023

Premiera IC Koziołek. Z Lublina do Poznania przez Radom

Pasażer

Zobacz również:

Więcej połączeń z Lubuskiego do Niemiec?

Prawo i polityka

Więcej połączeń z Lubuskiego do Niemiec?

Jakub Madrjas 17 kwietnia 2023

Pozostałe z wątku:

Kraków: Co z postojami pociągów SKA na nowym przystanku Grzegórzki?

Pasażer

Kraków: Co z postojami pociągów SKA na nowym przystanku Grzegórzki?

Kasper Fiszer, Jakub Madrjas 08 września 2023

Premiera IC Koziołek. Z Lublina do Poznania przez Radom

Pasażer

Zobacz również:

Więcej połączeń z Lubuskiego do Niemiec?

Prawo i polityka

Więcej połączeń z Lubuskiego do Niemiec?

Jakub Madrjas 17 kwietnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5