Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Koniec zakazu ruchu na Białoruś, ale pociągów i tak nie będzie

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
10-05-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Koniec zakazu ruchu na Białoruś, ale pociągów i tak nie będzie
fot. Koleje Białoruskiezdjęcie ilustracyjne
Wraz z końcem kwietnia miało przestać obowiązywać rządowe rozporządzenie zakazujące utrzymywania pasażerskich połączeń pomiędzy Polską a Białorusią. Mimo pewnych zmian prawnych wydaje się pewne, że pociągi do Brześcia czy Grodna nie zaczną kursować. Napięte stosunki dyplomatyczne pomiędzy krajami sprawiają, że kursy regionalne i dalekobieżne są wstrzymane już od ponad trzech lat. 

W zeszłym miesiącu Ministerstwo Infrastruktury poinformowało o kolejnym wydłużeniu rządowego rozporządzenia zakazującego utrzymywania pasażerskich połączeń kolejowych pomiędzy Polską a Białorusią. Wówczas akt prawny, który formalnie związany jest z pandemią koronawirusa, został prolongowany tylko o miesiąc – do 30 kwietnia. Wcześniej termin obowiązywania przejściowych przepisów był już kilkakrotnie wydłużany, ale stosowano także okresy dłuższe wynoszące około kwartał.

Jedno się nie zmienia: nie ma planów wznowienia przewozów

Pytane o dalsze plany rządu w tej sprawie Ministerstwo Infrastruktury nie wskazało żadnego nowego terminu planowanego zakończenia stosowania przepisów obejmujących m.in. zakaz prowadzenia przewozów pasażerskich w ruchu kolejowym. Nie oznacza to jednak, że nie ma już żadnych przeszkód formalnych stojących na drodze do wznowienia przewozów. Aktualnie pracuje bowiem bardzo ograniczona liczba przejść granicznych. Do ruchu pasażerskiego nie jest teraz dopuszczone ani przejście w Terespolu, ani to w Kuźnicy.

Wciąż nie ma też planów strony polskiej związanych z potencjalnym przywróceniem zawieszonych połączeń dalekobieżnych. – Wraz z PKP Intercity nie planujemy uruchamiać połączeń na Białoruś w ramach aktualnego rocznego rozkładu jazdy obowiązującego do 9 grudnia tego roku – stwierdza jednoznacznie Szymon Huptyś, rzecznik prasowy MI. Zamiaru otwarcia przewozów nie ogłosiły też województwa.

Stopniowe ograniczanie liczby kursów

Kolejowy rozkład jazdy na pograniczu z Białorusią jest swoistym odzwierciedleniem stosunków dyplomatycznych pomiędzy krajami. W ciągu ostatnich piętnastu lat liczba realizowanych kursów stopniowo malała. Na kilka lat przed zawieszeniem połączeń na początku pandemii koronawirusa z oferty zniknął nocny pociąg Warszawa – Mińsk, a przejście Kuźnica Białostocka – Grodno było czasowo zamknięte.

Wcześniej, bo w 2011 r. pociągi pasażerskie przestały zaś korzystać z przejścia Czeremcha – Wysokolitowsk. Po zamknięciu ruchu odcinek graniczny został nawet wyremontowany. Do reaktywacji nigdy jednak nie doszło, a w obliczu przedłużającego się zamknięcia ważniejszych przejść w Terespolu i Kuźnicy ponowne otwarcie tego w Czeremsze wydaje się praktycznie nierealne.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5