NUMER 03/2023
NUMER 03/2023
Temat numeru:
Kolej na Mazowszu
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Koniec zakazu ruchu na Białoruś, ale pociągów i tak nie będzie

| Kasper Fiszer 10.05.2023 3,1k

Koniec zakazu ruchu na Białoruś, ale pociągów i tak nie będzie
zdjęcie ilustracyjnefot. Koleje Białoruskie
Wraz z końcem kwietnia miało przestać obowiązywać rządowe rozporządzenie zakazujące utrzymywania pasażerskich połączeń pomiędzy Polską a Białorusią. Mimo pewnych zmian prawnych wydaje się pewne, że pociągi do Brześcia czy Grodna nie zaczną kursować. Napięte stosunki dyplomatyczne pomiędzy krajami sprawiają, że kursy regionalne i dalekobieżne są wstrzymane już od ponad trzech lat. 
W zeszłym miesiącu Ministerstwo Infrastruktury poinformowało o kolejnym wydłużeniu rządowego rozporządzenia zakazującego utrzymywania pasażerskich połączeń kolejowych pomiędzy Polską a Białorusią. Wówczas akt prawny, który formalnie związany jest z pandemią koronawirusa, został prolongowany tylko o miesiąc – do 30 kwietnia. Wcześniej termin obowiązywania przejściowych przepisów był już kilkakrotnie wydłużany, ale stosowano także okresy dłuższe wynoszące około kwartał.

Jedno się nie zmienia: nie ma planów wznowienia przewozów

Pytane o dalsze plany rządu w tej sprawie Ministerstwo Infrastruktury nie wskazało żadnego nowego terminu planowanego zakończenia stosowania przepisów obejmujących m.in. zakaz prowadzenia przewozów pasażerskich w ruchu kolejowym. Nie oznacza to jednak, że nie ma już żadnych przeszkód formalnych stojących na drodze do wznowienia przewozów. Aktualnie pracuje bowiem bardzo ograniczona liczba przejść granicznych. Do ruchu pasażerskiego nie jest teraz dopuszczone ani przejście w Terespolu, ani to w Kuźnicy.

Wciąż nie ma też planów strony polskiej związanych z potencjalnym przywróceniem zawieszonych połączeń dalekobieżnych. – Wraz z PKP Intercity nie planujemy uruchamiać połączeń na Białoruś w ramach aktualnego rocznego rozkładu jazdy obowiązującego do 9 grudnia tego roku – stwierdza jednoznacznie Szymon Huptyś, rzecznik prasowy MI. Zamiaru otwarcia przewozów nie ogłosiły też województwa.

Stopniowe ograniczanie liczby kursów

Kolejowy rozkład jazdy na pograniczu z Białorusią jest swoistym odzwierciedleniem stosunków dyplomatycznych pomiędzy krajami. W ciągu ostatnich piętnastu lat liczba realizowanych kursów stopniowo malała. Na kilka lat przed zawieszeniem połączeń na początku pandemii koronawirusa z oferty zniknął nocny pociąg Warszawa – Mińsk, a przejście Kuźnica Białostocka – Grodno było czasowo zamknięte.

Wcześniej, bo w 2011 r. pociągi pasażerskie przestały zaś korzystać z przejścia Czeremcha – Wysokolitowsk. Po zamknięciu ruchu odcinek graniczny został nawet wyremontowany. Do reaktywacji nigdy jednak nie doszło, a w obliczu przedłużającego się zamknięcia ważniejszych przejść w Terespolu i Kuźnicy ponowne otwarcie tego w Czeremsze wydaje się praktycznie nierealne.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2023
NUMER 03/2023
W numerze 3/2023 naszego Miesięcznika przyjrzeliśmy się temu, dlaczego rekordy kolei pasażerskiej nie stały się udziałem Mazowsza. Dużo uwagi poświęcamy też udanym działaniom Kolei Małopolskich. Oprócz tego jak zwykle wiele ciekawych rozmów i ważnych tematów - jak inwestycje wojskowe i logistyka wojenna. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5