NUMER 10/2022
NUMER 10/2022
Temat numeru:
InnoTrans 2022
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Nowe linie kolejowe do CPK mają wspomagać także ruch towarowy

| Michał Szymajda 22.04.2022 5,6k

Nowe linie kolejowe do CPK mają wspomagać także ruch towarowy
zdjęcie ilustracyjne Fot. M. Szymajda
Jakie znaczenie dla ruchu towarowego będzie miało powstanie dziesięciu nowych odcinków linii kolejowych, dla których toczą się obecnie prace studialne? Na których odcinkach powstaną tory dla ruchu towarowego a gdzie na pewno ich nie będzie?
Efekty prac studialnych nad lokalizacją i warunkami technicznymi budowy poznamy dla odcinka Warszawa – CPK – Łódź już za kilka tygodni, nieco dłużej poczekamy na efekty prac planistów w odniesieniu do odcinka od Łodzi do Wrocławia oraz dla odcinka Katowice – Ostrawa (gdzie, pomimo planów budowy nowej linii, PKP PLK będzie wydawać setki milionów złotych na poprawę parametrów istniejącej trasy do Czech, która ma… niezłe parametry). Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, które są opracowywane, pozwalają już jednak na określenie, gdzie nowe linie będą wspomagać ruch towarowy, a gdzie przewozy cargo pozostaną na istniejących liniach.

Znaczna poprawa parametrów dla ruchu cargo z Wrocławia

Wiadomo, że ruch towarowy na odcinku od Łodzi do Warszawy będzie prowadzony po istniejącej i wykorzystywanej w tej chwili linii o parametrach aż nadto starczających dla pociągów cargo. Ale już budowa linii od Łodzi do Wrocławia przyniesie sporo odcinków, z których pociągi cargo skorzystają.

W ramach projektu dojdzie m.in. do dużych zmian w obszarze węzła wrocławskiego. Tory, które będą wykorzystywana przez pociągi intermodalne i z towarami masowymi powstaną na odcinkach Wrocław Brochów – Szadek, Oleśnica – Wrocław Brochów a także Namysłów – Wrocław Brochów. Także na innych odcinkach nowej trasy do Łodzi powstaną dodatkowe tory dedykowane ruchowi towarowemu. Będą one elektryfikowane prądem stałym 3kV. Mapa, udostępniona przez CPK, pokazuje gdzie takie tory powstaną.

Linie istniejące w większym stopniu dla towarów

Tam gdzie „stare linie” są prowadzone w pobliżu nowego planowanego „Y”, tam ruch towarowy nadal będzie się odbywać i nie ma potrzeby budowy nowych torów dedykowanych ruchowi towarowemu w ramach projektu CPK. Tak będzie np. w przypadku odcinka Łódź – Zduńska Wola. Z kolei po zakończeniu budowy odcinka Warszawa – CPK – Łódź – Poznań ruch towarowy nadal będzie prowadzony, jak obecnie, po magistrali E20 przez Kutno i Koło.

– Niezwykle ważna z punktu widzenia ruchu cargo będzie budowa północnej linii CMK do Płocka i Włocławka a w przyszłości w kierunku Trójmiasta. Nie będzie już konieczności przejazdu przez Warszawę w relacjach – północ – południe, na możliwości przewozów na północ, z pominięciem Warszawy, zyska też zagłębie logistyczne, które jest na południu Warszawy i będzie się rozwijać – powiedziała Joanna Archutowska, koordynatorka ds. analiz ekonomicznych w spółce CPK.


Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2022
NUMER 10/2022
W najnowszym numerze naszego miesięcznika podsumowujemy targi Innotrans 2022, które na pewno zapadną całej branży w pamięć. Oprócz tego dużo piszemy o logistyce na szlakach do Ukrainy i przyszłości branży kolejowej i budowlanej. Piszemy też o systemie, który zmieni zarządzanie przepustowością na kolei... i o tym jak tę przepustowość na polskich torach likwidowano w ostatnich 30 latach.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5