Partnerzy serwisu:

Nowe tory na Katowice i prace do granicy

kł, Rynek Kolejowy 25.01.2022 9,8k

arrow
arrow
Nowe tory na Katowice i prace do granicy
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Nowe tory na Katowice i prace do granicy
Nowe tory na Katowice i prace do granicy
Nowe tory na Katowice i prace do granicy
Nowe tory na Katowice i prace do granicy
Nowe tory na Katowice i prace do granicy
Znamy szczegóły pierwszych dużych przetargów, które ogłosiła od roku PKP PLK. Prace skoncentrują się na ciągu od Będzina przez Katowice i Tychy do granicy w Zebrzydowicach. Dobrą informacją jest zapowiedź nowych torów dla ruchu aglomeracyjnego do Katowic. Dziwi natomiast planowanie prac na będącej w bardzo dobrym stanie linii nr 139.
W ubiegłym tygodniu PKP PLK zapowiedziała kilka przetargów o łącznej wartości prawie 6 mld złotych, które w większości mają zostać sfinansowane z programu CEF (po ewentualnym wygraniu konkursu). Piszemy o tym szczegółowo tutaj. Oprócz projektów CEF-owych, ogłoszono przetarg na pierwszy etap przebudowy stacji Słupsk. Pisaliśmy również o planowanych pracach na kolejowej obwodnicy Poznania.

Przedmiotem pozostałych zamówień są prace na odcinku magistrali E65 od Będzina przez Katowice i Tychy do granicy w Zebrzydowicach. Dla trzech z nich chodzi o realizację prac liniowych w systemie buduj, a także montażu nowych urządzeń sterowania ruchem i telekomunikacji w systemie projektuj i buduj/ Z kolei czwarte zadanie dotyczy samej dokumentacji projektowej.

Od Czechowic-Dziedzic do granicy

Pierwszy przetarg dotyczy odcinka Zabrzeg – Zebrzydowice - granica państwa na magistrali E65 (linia nr 93). Na realizację prac projektowych i robót budowlanych wraz z certyfikacją przeznaczono 225 tygodni, czyli 4,5 roku. Zamawiający zawarł w zamówieniu także świadczenie usług gwarancyjnych (przez 72 miesiące od odbioru końcowego), a do tego opcjonalne świadczenie usług pogwarancyjnych przez kolejne 108 miesięcy. Z tego względu okres obowiązywania zamówienia wydłuża się do 232 miesięcy - prawie 20 lat. Drugą opcją jest realizacja świadczeń w zakresie zmian w zakresie interfejsów.

Obecnie na większości tego odcinka można jechać z prędkością 120 km/h. Prowadziła tędy główna trasa pociągów międzynarodowych w kierunku Czech i Austrii, ale od pewnego czasu PKP Intercity prowadzi je będącą w gorszym stanie trasą przez Rybnik - w mieście tym można liczyć na większą liczbę pasażerów.

Projekt ten, o szacowanej wartości aż 1,9 mld złotych, jako jedyny został zgłoszony do puli ogólnej, o którą rywalizuje cała UE. Pozostałe trzy odcinki złożono do puli dla państw korzystających z funduszy strukturalnych (razem z modernizacją obwodnicy Poznania); PLK chciałaby wykorzystać na nie 55% dostępnych dla wszystkich państw kohezyjnych środków.

Prace na dobrym odcinku Tychy - Czechowice

Przedmiotem drugiego zamówienia, wartego ok. 1 mld złotych, jest odcinek LOT B Tychy - Most Wisła (linia nr 139). Prace te, wraz z omawianym wcześniej odcinkiem do granicy, mają uzupełnić trwającą już od dwóch lat szeroką modernizację stacji Czechowice-Dziedzice wraz z krótkim odcinkiem Zabrzeg - Most Wisła (realizowany zresztą z funduszu CEF). W ten sposób zmodernizowany zostanie cały ciąg od Tychów do granicy w Zebrzydowicach

Jak informuje PKP PLK, nowe perony mają zostać zbudowane na stacjach i przystankach: Tychy Żwaków, Kobiór, Piasek, Pszczyna i Goczałkowice wraz z dojściami uwzględniającymi dostęp dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Planowana jest modernizacja sieci trakcyjnej, obiektów inżynieryjnych oraz torów, co pozwoli podnieść prędkość pociągów ma do 160 km/h.

Zaskakujący jest fakt, że planowane tu roboty obejmują linię w bardzo dobrym stanie technicznym. Prędkość maksymalna 140 km/h czyni z niej… najszybszą linię kolejową w województwie śląskim, poza krótkimi odcinkami tzw. protezy Koniecpolskiej i CMK. To efekt wykonanych kilka lat temu robót specjalnymi maszynami PKP PLK. Przebudowane w ostatnich latach zostały także perony, m. in. na przystanku Kobiór. Do tego nową linię z Katowic do granicy z Czechami planuje CPK.

Nowe tory dla pociągów aglomeracyjnych

Najskromniejszy kosztowo, bo wart 0,8 mld zł projekt dla odcinka od Będzina przez Sosnowiec do Katowic Szopienic Południowych (LOT A1) ma przynieść największą zmianę jakościową; dobudowane mają bowiem zostać dwa tory, dzięki czemu rozdzielony zostanie ruch aglomeracyjny i dalekobieżny, a linia zwiększy przepustowość.

PLK zapowiada dwa nowe przystanki Sosnowiec Środula (ul. Chemiczna), Katowice Morawa (ul. Morawa) oraz przebudowę peronów na stacji Sosnowiec Główny oraz przystanku Katowice Szopienice Płd. Na około 4 km odcinku między stacją Sosnowcem Głównym a stacją Będzin Miasto zbudowany zostanie nowy przystanek Sosnowiec Środula. Stacja Będzin obsługująca głównie przewozy towarowe, ma zostać przebudowana i dostosowana do przewozu pociągów z ładunkami.

Ostatni odcinek ciągu, od Katowic Piotrowic do Tychów, ma mieć przygotowaną dokumentację projektową - to zadanie również zgłoszono do programu CEF.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Przetargi
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony