NUMER 10/2018
NUMER 10/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Maszyniści vs 160 km/h
szukaj
Śledź nas:

Nowa podziemna linia kolejowa Warszawa Główna - Wileńska? "To tylko jeden z setek pomysłów"

| Jakub Madrjas 28.09.2018 136

Nowa podziemna linia kolejowa Warszawa Główna - Wileńska? "To tylko jeden z setek pomysłów"
Fot. Rynek Kolejowy
Na początku tygodnia Warszawę zelektryzowała informacja o przygotowywaniu przez PKP PLK budowy zupełnie nowej linii kolejowej, łączącej pod ziemią czołowe stacje Warszawa Główna i Warszawa Wileńska. Ministerstwo i PKP PLK studzą zapał: to tylko jeden z pomysłów na kolejne dwudziestolecie, które spółka być może będzie analizować.
Informację o nowej linii kolejowej podał warszawski oddział "Gazety Wyborczej". Opisuje ona "wstępną koncepcję" spółki PKP Polskie Linie Kolejowe dotyczącą nowej trasy podziemnej w samym środku Warszawy. 8-kilometrowy tunel miałby się zaczynać na wysokości ul. Pszennej na Targówku Fabrycznym. Tory schodziłyby do pierwszego z sześciu podziemnych przystanków – Warszawa Radzymińska. Pasażerowie mieliby tu przesiadkę, bo na górze na linii obwodowej PKP już za rok mają być gotowe nowe perony (wybrano wykonawcę). Pod al. „Solidarności” pociągi zjeżdżałyby na poziom -3 pod II linię metra i jej stację Dworzec Wileński.

Skomunikowania z oboma liniami metra i Starówką

Jak czytamy, dalej tunel kolejowy ma się odgiąć pod Parkiem Praskim i fragmentem zoo – przetnie Wisłę do stacji Warszawa Stare Miasto pod ul. Mostową koło parku fontann. Następnie pod Ogrodem Krasińskich przejdzie do przystanku Warszawa Ratusz Arsenał (po północnej stronie stacji I linii metra). Pociągi pokonają długi łuk pod Muranowem do al. Jana Pawła II i przystanku między ul. Grzybowską a rondem ONZ. A potem następny zakręt wzdłuż ul. Twardej i Platynowej do Dworca Głównego zagłębionego na poziomie -1.

- Z naszych informacji wynika, że koszt inwestycji miałby wynieść 2,5 mld zł, ale kwota może się okazać znacznie wyższa. W szacunkach oparto się na podobnej inwestycji pod Łodzią (2,7 km tunelu i dwie stacje do 2022 r. za 1,6 mld zł). Jednocześnie w PKP PLK myślą o przebiciu 2,5-kilometrowego odcinka torów od Dworca Wschodniego do linii wołomińskiej przez Targówek Fabryczny i dobudowaniu wzdłuż niej dwóch torów do Ząbek (7 km). Tak powstałby skrót dla pociągów dalekobieżnych do Białegostoku - donosi "GW".

"To nawet nie jest koncepcja"

W rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" prezes PKP PLK Ireneusz Merchel zaznaczał, że tematowi nie należy nadawać dużej wagi, zwłaszcza w kontekście zbliżających się wyborów samorządowych. - Nie nazwałbym tego nawet koncepcją. To pomysł, jeden z setek, które rozważane są w spółce w perspektywie kolejnych dwudziestu lat - mówi prezes PLK zaznaczając, że ewentualne przygotowanie samej koncepcji nowej linii musiałoby być poprzedzone szeregiem analiz przyszłych potrzeb transportowych Warszawy. A do tego jeszcze droga daleka.

Wiceminister Andrzej Bittel dodał, że zna pomysł budowy nowej linii kolejowej i nie jest jego przeciwnikiem. Ale również tonuje emocje. - Najpierw skupmy się na przebudowie linii obwodowej, a następnie linii średnicowej. O takiej inwestycji można będzie myśleć w kolejnych latach - podsumował. Wśród kolejarzy można również usłyszeć, że podany szacunkowy koszt na poziomie 2,5 mld złotych jest wielokrotnie zaniżony.



VII Kongres Kolejowy
 Kongres Kolejowy


7 listopada na stadionie warszawskiej Legii odbędzie się Kongres Kolejowy, największe w branży wydarzenie organizowane już po raz ósmy przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR oraz Magazyn Rynek Kolejowy. Po raz kolejny poruszone zostaną na nim najważniejsze kwestie dotyczące sektora kolejowego w Polsce: od spraw związanych z prowadzonymi inwestycjami infrastrukturalnymi, poprzez rozwój przewozów pasażerskich i towarowych aż po tematy dotyczące taboru czy wykorzystania nowoczesnych technologii informatycznych.

Zapraszamy do zapoznania się z programem i rejestracji udziału na stronie /www.kongreskolejowy.pl

Udział w Kongresie jest bezpłatny po rejestracji na stronie i otrzymaniu akredytacji.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2018
NUMER 10/2018
W tym numerze miesięcznika raport poświęciliśmy planom umożliwienia przewoźnikom jazdy z prędkością 160 km/h w pojedynczej obsdzie. Oprócz tego jak zawsze ciekawe rozmowy, w tym z prezesami ZUE i PKP Energetyki. Polecamy również dział tabor i technika, w którym m. in. podsumowujemy dotychczasowe dostawy taboru szynowego w tym roku. W numerze trzy organizacje pozarządowe prezentują swoją propozycję „Strategia kolejowa 2040”, dotyczącą między innymi budowy nowych linii kolejowych.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS