Partnerzy serwisu:
Biznes

Newag: Ważą się losy spalarni śmieci

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
09-07-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Newag: Ważą się losy spalarni śmieci
fot. Newag
Wobec protestów mieszkańców Nowego Sącza Newag zdecydował się zmniejszyć wielkość planowanej spalarni odpadów. O tym, czy obiekt w ogóle będzie mógł powstać, zadecyduje referendum – informuje portal Sądeczanin.info. Jeśli jednak dojdzie do inwestycji, do przewozu śmieci będzie wykorzystywana także kolej.

Jak pisaliśmy na początku roku, budowa spalarni na terenie Newagu miała – w myśl ówczesnych planów – kosztować ok. pół miliarda złotych. Jej roczna zdolność przerobowa miała wynosić 90 tysięcy ton. Obiekt odciążyłby bliskie przepełnienia miejskie składowisko śmieci, a przy tym wytwarzałby energię elektryczna i cieplną na potrzeby zakładu i – być może – mieszkańców Nowego Sącza.

Aby przekonać lokalną społeczność do tego planu i zneutralizować ewentualne protesty, Newag przeprowadził serię spotkań informacyjnych oraz wyjazd studyjny do działających już spalarni w Krakowie i Koninie. Przedstawiciele firmy zapowiadali też obniżkę opłat za odbiór śmieci oraz obiecywali urządzenie w pobliżu spalarni nowego parku. W przypadku części mieszkańców działania te okazały się jednak nieskuteczne. Przeciwnicy inwestycji powoływali się na opinie ekspertów, ostrzegających przed emisją substancji rakotwórczych. Inwestor odpowiadał, że instalacja będzie spełniała wszelkie normy bezpieczeństwa określone w przepisach środowiskowych, a dzięki systemowi pomiarowemu mieszkańcy będą mogli monitorować dokładny poziom emisji na bieżąco. Konflikt otarł się o miejski samorząd – ostatecznie radni zdecydowali o przeprowadzeniu 24 lipca referendum w sprawie spalarni.

Cytowany przez lokalnych dziennikarzy wiceprezes Newagu Józef Michalik poinformował tymczasem, że – między innymi pod wpływem protestów – spółka postanowiła zmniejszyć skalę inwestycji o połowę. Spalarnia miałaby więc przetwarzać rocznie najwyżej 45 tys. ton śmieci. Jak tłumaczył, pozwoli to zmniejszyć ruch samochodów dostarczających odpady. Co ważne, część dostaw ma odbywać się koleją. Obiekt będzie zaprojektowany tak, by w przyszłości – jeśli zapotrzebowanie okaże się większe, a obawy mieszkańców zostaną rozwiane – była możliwa rozbudowa o kolejne moduły i zwiększenie mocy przerobowych.

Jeśli głosujący w referendum poprą budowę, a próba w Nowym Sączu wypadnie pomyślnie, przyzakładowa spalarnia może okazać się zalążkiem większego przedsięwzięcia. Główny akcjonariusz Newagu Zbigniew Jakubas ma plan budowy podobnych obiektów również w innych regionach Polski. – Mamy już wybrane lokalizacje i przeprowadzone badania. Jeśli przejdziemy przez procedurę administracyjną, to w następnych dwóch latach inwestycje zostaną zrealizowane pod klucz. Każda z nich to koszt ponad pół miliarda złotych – mówił w styczniu Jakubas Polskiej Agencji Prasowej.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Newag pozywa posłankę Paulinę Matysiak

Prawo i polityka

Newag pozywa posłankę Paulinę Matysiak

Roman Czubiński 09 grudnia 2024

Newag ze złotym medalem UNIFE. Po raz trzeci

Biznes

Newag ze złotym medalem UNIFE. Po raz trzeci

Roman Czubiński 15 listopada 2024

Kolejne Griffiny 200 w taborze PKP Intercity

Tabor i technika

Kolejne Griffiny 200 w taborze PKP Intercity

Michał Szymajda 23 października 2024

Newag chce budować pociągi KDP razem z Hyundaiem

Biznes

Newag chce budować pociągi KDP razem z Hyundaiem

Michał Szymajda 27 września 2024

Hybrydy i szybkie Griffiny. Wielkie zamówienia w Newagu z PKP Intercity

Tabor i technika

Zobacz również:

Newag pozywa posłankę Paulinę Matysiak

Prawo i polityka

Newag pozywa posłankę Paulinę Matysiak

Roman Czubiński 09 grudnia 2024

Newag ze złotym medalem UNIFE. Po raz trzeci

Biznes

Newag ze złotym medalem UNIFE. Po raz trzeci

Roman Czubiński 15 listopada 2024

Kolejne Griffiny 200 w taborze PKP Intercity

Tabor i technika

Kolejne Griffiny 200 w taborze PKP Intercity

Michał Szymajda 23 października 2024

Newag chce budować pociągi KDP razem z Hyundaiem

Biznes

Newag chce budować pociągi KDP razem z Hyundaiem

Michał Szymajda 27 września 2024

Hybrydy i szybkie Griffiny. Wielkie zamówienia w Newagu z PKP Intercity

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij