PKP Polskie Linie Kolejowe dokonały analizy harmonogramów tych inwestycji, które znajdują się na liście POIiŚ pod kątem możliwości ich zakończenia i rozliczenia do końca roku 2015 roku. Z listy podstawowej PLK proponuje usunąć modernizację odcinka Siedlce - Terespol, oraz "okroić" modernizację odcinka Warszawa - Radom. Ich miejsce miałby zająć odcinek Poznań - Czempiń.
Analiza PKP PLK została wczoraj przekazana przez Ministerstwo Infrastruktury do oceny podmiotowi odpowiedzialnemu za POIiŚ - Ministerstwu Rozwoju Regionalnego, oraz Ministerstwu Finansów. Zarządca infrastruktury sporządził ranking projektów, oceniając m. in. ich stan zaawansowania i możliwość wykonania i rozliczenia do 2015 roku. Jak powiedział "Rynkowi Kolejowemu" wiceminister infrastruktury Andrzej Massel, z listy podstawowej "wypadł" projekt 7.1-9.1 "Modernizacja linii kolejowej E 20/CE 20 na odcinku Siedlce - Terespol, etap II" - Będzie on odłożony na później - powiedział Massel.
Wbrew wcześniejszym obawom, z listy podstawowej POIiŚ nie musi zniknąć projekt 7.1-19.1 "Modernizacja linii kolejowej nr 8, na odcinku Okęcie - Radom - Kielce". Ze względu na jego słabe przygotowanie i duże trudności, minister Massel zapowiedział jednak jego "okrojenie" o ok. 1/3 wartości - Chodzi przede wszystkim o modernizację odcinka Warka - Radom. Są tam bardzo duże problemy z decyzjami środowiskowymi i realizacją, gdyż linia przechodzi przez rzeki i obszary lęgowe ptaków - wyjaśnił Massel. Budowa trasy na takich obszarach ogranicza okres wykonywania prac.
Zgodnie ze scenariuszem, który przedstawił przed tygodniem jako możliwy, prezes PKP PLK Zbigniew Szafrański, w miejsce przesuniętych do listy rezerwowej i okrojonych projektów, PLK proponuje wstawienie do listy podstawowej POIiŚ odcinka Poznań - Czempiń z projektu 7.1-5 "Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław - Poznań, odcinek granica województwa dolnośląskiego – Poznań".
Ostateczna decyzja w sprawie projektów należy do minister rozwoju regionalnego Elżbiety Bieńkowskiej. Musi ją podjąć do 28 lutego.