Z wstępnych wyliczeń wynika, że ze względu na zaproponowane w poniedziałek przez Międzyresortowy Zespół ds. Kolejnictwa przesunięcia, z listy POIiŚ wypadną kolejowe projekty modernizacyjne na kwotę około 4,1 mld zł. Chodzi tutaj jednak o wartości zapisane na samej liście Programu. Kwota ta może się jeszcze znacznie zmienić.
Powyższe wynika z faktu, iż wszystkie procedury przetargowe na realizację poszczególnych zadań inwestycyjnych nie zostały jeszcze zamknięte. Z tego względu wszelkie szacunki są tutaj bardzo płynne. 4,1 mld zł to wartość kontraktów do przesunięcia zapisanych na liście POIiŚ.
W poniedziałek (21 lutego) Międzyresortowy Zespół ds. Kolejnictwa przyjął do realizacji najważniejsze projekty z listy POIiŚ. Ustalono, że w obecnej perspektywie budżetowej nie będzie remontowany odcinek linii nr 8 z Warki do Radomia oraz linii E75 (Rail Baltica) na odcinku Tłuszcz – Sadowne Węgrowskie. Nie będzie też remontu odcinków linii E20 Sochaczew – Swarzędz oraz Siedlce – Terespol. W zamian za to z listy rezerwowej do realizacji trafił projekt modernizacji odcinka Poznań – Czempiń.
Projekt modernizacji linii kolejowej nr 8 z Warszawy Okęcie do Radomia dotyczy m.in. robót modernizacyjnych na odcinku 92,5 km pozwalających na uzyskanie prędkości 160 km/h, budowę dwóch LCS oraz dobudowę drugiego toru na odcinku Warka - Radom (jako odcinek jednotorowy zmniejsza on obecnie przepustowość linii).
Projekt modernizacyjny na linii E75 zakłada modernizację linii nr 449 i odcinków linii nr 6 (Zielonka – km 39,050). Są to elementy mającej powstać linii Rail Baltica, wchodzącej w skład sieci TEN-T i mającej mieć kluczowe znaczenie w kwestii połączenia z krajami bałtyckimi. Projekt jest także ważny ze względu na plany poprawy połączeń kolejowych w samej aglomeracji warszawskiej (odcinek do Tłuszcza jest jednym z najbardziej obciążonych).
Projekt modernizacyjny na E20 (to jedna z pierwszych linii, na których rozpoczęto prace modernizacyjne z udziałem środków z UE). Ze względu na wieloletnie prace modernizacyjne (od 1993 r.) i sposób ich realizacji, stan linii i infrastruktury towarzyszącej jest bardzo zróżnicowany. Z tego powodu pojawiają się punktowe i liniowe ograniczenia prędkości. W projekcie chodzi o osiągnięcie parametrów linii AGC i AGTC na odcinku Warszawa - Swarzędz.
Drugi projekt z listy POIiŚ dotyczący E 20 obejmuje modernizację ciągu E 20 / C – E 20 na odcinku Siedlce – Terespol – II Etap. Etap ten zakłada wykonanie kompleksowej modernizacji stacji Siedlce, Łuków i Międzyrzec Podlaski, budowy wiaduktu w Łukowie oraz zabudowy urządzeń srk na szlakach, które zostały zmodernizowane w ramach I etapu modernizacji ciągu E 20 / C – E 20 na odcinku Siedlce – Terespol.