Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

mmcité+ w Polsce. Powiew świeżości w kolejowej przestrzeni [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
03-08-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Projekty małej architektury, wiat peronowych czy ekranów dźwiękoszczelnych tworzone przez mmcité+ wnoszą do kolejowego krajobrazu powiew świeżości. Od kilku lat są obecni także w Polsce, a ich najnowszą realizację możemy oglądać na przykład na linii E30, LK nr 7, a także na warszawskiej linii obwodowej.

Wiaty i mała architektura, która pojawiła się na linii obwodowej, budzą pozytywne emocje mieszkańców Warszawy. Pomysłem Polskich Linii Kolejowych była realizacja takich przystanków, które przez cały rok stanowiłyby dobre zabezpieczenie przed warunkami atmosferycznymi. Projektowaniem i ich realizacją zajęło się mmcité+. Poprzeczka postawiona została wysoko i dziś, po rewitalizacji, stołeczna linia obwodowa może pochwalić się bardzo estetycznymi wiatami z przemyślanymi elementami małej architektury, które będą służyć warszawiakom przez długie lata. Efekty budowy pozytywnie wykraczają ponad to, co przez lata budowano na sieci PKP PLK. – Jeśli opinia warszawiaków jest taka, że to się udało, to jesteśmy z tego faktu niezwykle szczęśliwi – mówi Petr Vavrouška, mieszkający wraz z rodziną od pięciu lat w Warszawie wiceprezes firmy.

Ponadczasowy design

– Kiedy 25 lat temu zaczynaliśmy przygodę z designem, budowaliśmy pierwsze przystanki dla miasta Zlin, z którym jesteśmy związani. To szczególne miasto, zaprojektowane i zbudowane w okresie międzywojennym i przesiąknięte duchem funkcjonalizmu. My również przesiąknięci jesteśmy tym duchem. Projektujemy rzeczy przede wszystkim użyteczne, ale też takie, których design wytrzyma próbę czasu. Zawsze bierzemy pod uwagę otoczenie danego miejsca. Chcemy, żeby elementy architektury dobrze „rozmawiały” z otoczeniem – dodaje Vavrouška.

To nie są czcze słowa, a można się o tym przekonać jadąc do Bilovic pod Zlinem, gdzie mieści się siedziba firmy. Zabrzmi to może sielankowo, ale firma naprawdę rozłożona jest pośród morawskich wzgórz i otoczona zielenią. Na tarasach i w przestrzeniach wewnątrz można dosłownie zanurzyć się w zieleni, w open space’ach znajdują się akwaria, a w stołówce można poczuć się bardziej jak w przytulnej kawiarni, siadając na ławkach i krzesłach, które później montowane są w różnych miejscach na całym świecie, gdzie mmcité+ wygrywa kontrakty. Ławkami i różnymi elementami małej infrastruktury zastawione są tu rozmaite przestrzenie.

– Zawsze przed implementacją rozwiązania powstaje prototyp danego urządzenia, sprawdzają go w pierwszej kolejności nasi pracownicy. W ten sposób bardzo szybko wiemy, co należy ewentualnie poprawić – mówi Vavrouška i pokazuje nam rząd ławek na zapleczu firmy. Niektóre z nich stoją tam od kilku lat. Między innymi po to, by sprawdzić, jak urządzenie będzie reagować na warunki atmosferyczne. Resztki drewna, które zostają wyeliminowane przy produkcji, służą do produkcji brykietu, który chętnie jest kupowany przez mieszkańców z okolicznych miejscowości.

Ekologiczne produkty

W mmcité+ dba się o środowisko. Przykład? Sztandarowym produktem firmy są ekrany dźwiękoszczelne, które budowane są z… resztek opon. Na 1 metr kwadratowy ściany wykorzystuje się cztery dokładnie pocięte opony. W ten sposób nie trzeba ich utylizować, otrzymuje się też niezwykle dźwiękochłonny materiał, znacznie lepszy od rezonującej blachy czy szyby. Mmcité++ wpadło też na pomysł, jak wykorzystać ekrany dla tworzenia przestrzeni znacznie przyjemniejszej dla oka, niż jest to w przypadku instalacji szarych ścian, które później najczęściej padają ofiarą graffiti.

– Guma na ekranach może być perforowana w dowolny sposób, a do malowania perforacji w geometryczne wzory zapraszamy na przykład uczniów szkół. Tak stało się na Słowacji, w Trenczynie, gdzie dzieci same pokolorowały sobie ekrany na kilku stacjach kolejowych – opowiada Vavrouška, dodając, że dzięki takim akcjom lokalna społeczność może sama kształtować przestrzeń publiczną, co ma jeszcze taką zaletę, że się z nią związuje i identyfikuje. Możliwe jest też takie wykonanie ekranów, aby korespondowały z otoczeniem, a nie stanowiły w nim agresywny element. Projektowanie właśnie takiej przestrzeni to element filozofii firmy. Do takiego, odważniejszego podejścia do obiektów użyteczności publicznej mmcité+ zachęca też polskiego zarządcę sieci kolejowej – PKP PLK.

– Staramy się przekonywać polskiego zarządcę sieci kolejowej do nadawania poszczególnym stacjom i przystankom indywidualnego charakteru, na przykład poprzez stosowanie żywszych barw czy wyróżniających się elementów architektonicznych. Nie należy się tego bać, o czym przekonują pozytywne reakcje pasażerów na Słowacji, gdzie realizowaliśmy kontrakt na zabudowę peronów od Bratysławy do Żyliny. Tam wiaty otrzymały swoje indywidualne kolory, dzięki czemu są od razu łatwo identyfikowalne – uważa Vavrouška. Podaje też inne przykłady realizacji, na przykład w Czeskiej Trzebowej, gdzie na dworcu autobusowym, dzięki wykonaniu zadaszenia wiat z różnokolorowego szkła, udało się stworzyć niezwykle interesującą grę świateł, która ożywia przestrzeń. Co ważne – nie są to rozwiązania drogie.

Zlecenia z polskiego rynku

Mmcité+ jest obecnie potentatem, jeśli chodzi o projektowanie i wykonanie dworcowej i peronowej architektury w Czechach i na Słowacji. Co ważne – nie chodzi wyłącznie o budowę nowych obiektów, ale też modernizację tych historycznych, np. w Pradze czy w Pilźnie. W Polsce firma realizuje kilka ciekawych kontraktów. Obok wspomnianej na początku stołecznej linii obwodowej, m.in. na modernizowanej linii Warszawa – Poznań i na linii 7 od Warszawy do Lublina. Wiaty z mmcité++ można też zobaczyć na nowym przystanku Rzeszów Zachodni, oddanym do użytku 9 czerwca. Od kilku lat pasażerowie korzystają też z całoperonowej wiaty w Łódzkim Widzewie. Wkrótce mmcité++ będzie też budować wiaty w Krakowie Płaszowie i Bieżanowie, a także na przystanku Powązki w Warszawie. Ten ostatni będzie podobny do tych, które już powstały w okolicy, aby zachować jeden styl na całej linii obwodowej.

– Polskim pasażerom należy się architektura dworcowa, która wytrzyma próbę czasu i przetrwa przynajmniej kolejne 50 lat. Nie warto stosować tanich rozwiązań, takich jak blacha falista używana do zadaszeń. Tym bardziej, że oszczędność w tym miejscu stanowi promil kosztów olbrzymich inwestycji, a niezwykle mocno wpływa na ich postrzeganie przez użytkownika – dodaje wiceprezes mmcité+.

Zupełnie nowe produkty dla kolei

Bardzo dużym zainteresowaniem Polaków w ostatnim czasie cieszy się inny produkt, którego jedynym dystrybutorem w Europie jest właśnie mmcité+. Chodzi o niskie ekrany akustyczne, które umieszczane w znacznie bliższej odległości od toru mają takie same zdolności tłumienia hałasu jak wysokie ekrany. Choć są droższe od ścian wysokich, znajdują zastosowanie w miejscach, gdzie wysokie ściany zbyt mocno ingerują w przestrzeń. Obecnie w Polsce toczy się dyskusja nad montażem takich ścian np. w Trójmieście, gdzie badania akustyczne wykazały konieczność wygłuszenia linii. Takie „ściany” mogą być już montowane na czeskiej sieci kolejowej i pierwsze zostały już postawione w Pradze.

Ciekawą propozycją, sprawdzoną w Czechach w bardzo wielu lokalizacjach, są cyklowieże, także wdrażane przez mmcité+. To specjalne, przeszklone, wysokie wiaty z automatycznymi urządzeniami do odbioru rowerów, w których zmieści się ich kilkadziesiąt. Stoją już w kilkunastu lokalizacjach w całym kraju. Są znakomitym narzędziem do realizacji idei parkingów park&ride. Za niewielką opłatą można w nich bezpiecznie przechować dowolny jednoślad, bez konieczności zapinania go za pomocą własnego zabezpieczenia. Polskie samorządy obecnie realizują wiele inwestycji związanych z budową centrów przesiadkowych, więc być może zainteresują się i tym rozwiązaniem.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Design na kolei w czeskiej Pradze

Infrastruktura

Design na kolei w czeskiej Pradze

mat. partnera 12 listopada 2020

mmcite+: Budujmy nowocześnie, dbajmy o detale

Infrastruktura

mmcite+: Budujmy nowocześnie, dbajmy o detale

Michał Szymajda 23 sierpnia 2020

mmcité+: Osiem lat remontu zabytkowego dworca w Pilźnie

Infrastruktura

Zobacz również:

Design na kolei w czeskiej Pradze

Infrastruktura

Design na kolei w czeskiej Pradze

mat. partnera 12 listopada 2020

mmcite+: Budujmy nowocześnie, dbajmy o detale

Infrastruktura

mmcite+: Budujmy nowocześnie, dbajmy o detale

Michał Szymajda 23 sierpnia 2020

mmcité+: Osiem lat remontu zabytkowego dworca w Pilźnie

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5