Czeska firma mmcite+ pochwaliła się relacją z nietypowej realizacji remontu zabytkowego dworca. Prace przy obiekcie w Pilźnie trwały aż osiem lat.
Remont dworca w czeskim Pilźnie, będącego obiektem zabytkowym, trwał w kilku etapach około ośmiu lat. W tym czasie do mmcité+ przewożono poszczególne części około stuletnich żeliwnych i stalowych elementów zadaszenia peronów, a w drogę powrotną ruszały odnowione części, nowe konstrukcje stalowe, blachy tytanowo-cynkowe, szyby, elementy stolarki i inne materiały. Po prostu wszystko, co jest konieczne do odnowienia dworca z sześcioma peronami w czwartym co do wielkości mieście Republiki Czeskiej.
Uwertura
Jeszcze zanim rozpoczęto prace na dworcu głównym eksperci z mmcité+ obrali za cel stację Jižní Předměstí. W roku 2012 zostały tu kompletnie wyremontowane zabytkowe zadaszenia budynku dworca. Tamtejsze prace przy konstrukcjach żeliwnych, wspornikach i szybach wind były tym, czym zajęliśmy się intensywnie kawałek dalej – na pilzneńskim dworcu głównym. Przesunęliśmy się nań w roku 2013, kiedy to w ramach przygotowań zdemontowaliśmy część zabytkowego zadaszenia peronów, zbudowali szyby wind i wyjście z przejścia podziemnego w kierunku poczty - pisze firma.
Ruszamy pełną parą
Węzeł Pilzno I. budynek, przebudowa rozjazdu praskiego. Tak brzmi cała nazwa inwestycji realizowanej w latach 2014 do 2016. - Całkowicie zdemontowaliśmy zabytkową konstrukcję na drugim i trzecim peronie. Wszystko starannie odnowiliśmy i złożyliśmy ponownie. Równocześnie zbudowaliśmy zadaszenie na peronie pierwszym. Była to, co prawda, całkowicie nowa konstrukcja, jednak wzorowana na tej zabytkowej – mówi wiceprezes zarządu mmcité+ Petr Vavrouška, przy czym równolegle miał również miejsce remont przestrzeni przed dworcem od strony północnej (Přednádraží – sever).
Da się bez rozbierania
Największym przedsięwzięciem tego etapu był remont hali poprzecznej. - Jest to budynek zabytkowy, którego części łączone są na nity. Wszystkie prace, a więc czyszczenie poprzez piaskowanie, aplikacja powłoki antykorozyjnej, odnowienie zniszczonych części i płyt fundamentowych, czy instalacja nowych konstrukcji drewnianych przeprowadzaliśmy bezpośrednio na miejscu - to jest bez rozbierania konstrukcji stalowych - dodaje Vavrouška.
Wszystkie obróbki blacharskie są wykonane z blachy tytanowo-cynkowej, doszło również do wymiany przeszkleń fasady. Jednocześnie zbudowano nowe zadaszenie czwartego peronu, nawiązujące do hali poprzecznej. Oprócz tego zbudowano cztery szyby wind osobowych i trzy towarowych.
Od budowlańców do konserwatorów
Wykonanie pokrycia dachowego wymagało bardzo delikatnego podejścia do tradycji budowlanej, połączonego z umiejętnościami rzemieślniczymi. Składa się ono z blachy tytanowo-cynkowej na rąbek stojący w duchu ówczesnego budownictwa. Do tej samej kategorii należą dokładne repliki słupów żeliwnych i to od razu w kliku różnych typach i kształtach. Część z nich została uszkodzona w trakcie dziesięcioleci użytkowania do tego stopnia, że nie dało się ich użyć ponownie. - W trakcie demontażu i renowacji spotykaliśmy się nawet z uszkodzeniami, które sięgają czasów bombardowania Pilzna pod koniec drugiej wojny światowej - dodaje Vavrouška.
Kończymy
W roku 2017 mmcité+ zbudowała na pilzneńskim dworcu wyjścia z przejścia podziemnego na peronach od pierwszego do czwartego. Chodziło o szklane balustrady z obudową i pochwytami ze stali nierdzewnej na schodach. W latach 2018 do 2019 remont przebiegał pod nazwą Węzeł Pilzno II, budowa, przebudowa rozjazdu praskiego. Prace wykonywano głównie na peronie piątym i szóstym. - Ponownie, chodziło o zabytkowe konstrukcje, które po zdemontowaniu wożono do Bílovic na kompletną renowację. Część zamówienia stanowił także remont zabytkowego balkonu budynku dworcowego, zadaszenia przestrzeni przed dworcem od strony południowej, jak również odnowienie żurawi wodnych. Do obydwu budów dostarczaliśmy małą architekturę miejską na wszystkie perony oraz elementy informacji wizualnej na perony od pierwszego do czwartego – dodaje Vavrouška. I w ten sposób rozległa renowacja ważnego zabytku została ukończona.
I jeszcze raz Pilzno
Kierownicy projektu i monterzy z mmcité+ zostawili w Pilźnie jeszcze jeden, wyraźny ślad – terminal autobusowy przylegający do dworca kolejowego. Jest to stalowa konstrukcja z nośnikami w kształcie litery Y z kasetonowym stropem podwieszanym wykonanym z płyt kompozytowych – dibond Droga dojścia do dworca jest zadaszona markizą, została także zainstalowana wiata dla podróżnych na ulicy Šumavskiej. Także terminal, którego budowa miała miejsce w roku 2018, został wyposażony w elementy małej architektury miejskiej z Bílovic - podsumowuje firma.