Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Mimo problemów finansowych drążenie tuneli w Łodzi trwa

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
30-06-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Mimo problemów finansowych drążenie tuneli w Łodzi trwa
fot. PKP Polskie Linie Kolejowe
Niedawno dostawca prądu na budowę łódzkiego tunelu średnicowego poinformował o dużym zadłużeniu wykonawcy robót. Potencjalną konsekwencją niespłacania zobowiązań może być nawet pozbawienie go dostępu do energii, co sparaliżowałoby tę ważną inwestycję. Na razie do tego jednak nie doszło, a PBDiM zapewnia o kontynuacji prac.

Na początku miesiąca PGE Obrót poinformował, że wykonawca łódzkiego tunelu średnicowego, firma PBDiM, ma duże zadłużenie. Jak ujawniła łódzka Gazeta Wyborcza, PBDiM miał nawet potrzymać pismo, w którym dostawca energii elektrycznej wskazywał na możliwość zaprzestania przesyłu prądu. Spółka energetyczna potwierdziła, że przesłała do swojego dłużnika list z ostrzeżeniem o konsekwencjach dalszego zalegania ze spłatą, jednak ma nadzieje na polubowne rozstrzygnięcie sprawy, więc wciąż prowadzi rozmowy ze wszystkimi stronami.

Na razie udaje się zapobiec katastrofie

Inwestor, PKP Polskie Linie Kolejowe, zapewniał wówczas, że przygotowany jest harmonogram dalszych robót. Nie zakładał on przerwy związanej z potencjalnym brakiem dostępu do energii elektrycznej. Kolejne działania są ostatecznie podejmowane, bo aktualnie tunel drążony jest w okolicach przejścia pod al. Włókniarzy, jedną z najważniejszych arterii drogowych Łodzi. W najbliższych tygodniach robotnicy mają zaś zintensyfikować działania w ścisłym centrum, czego skutkiem będzie zamknięcie ciągu ulic Zachodnia – Kościuszki.

Dotychczas głosu w sprawie zagrożenia wstrzymania prac nie zabrał natomiast sam wykonawca, który zdaniem grupy kapitałowej PGE ma wobec niej istotne zobowiązania. – Jako generalny wykonawca realizujemy zadanie w stałym kontakcie z zamawiającym, PKP PLK – powiedział nam teraz Piotr Kamiński z Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. Nie wskazał on przy tym na potencjalną możliwość zaprzestania prac i konieczność zejścia z placu budowy.

Kontynuacja prac kluczowa także dla miasta

Nie potwierdził on przy tym samego faktu wystąpienia wymagalnego zadłużenia, ale i nie zdementował informacji przekazanych nam przez PGE. Przedstawiciel wykonawcy nie odpowiedział na nasze pytania dotyczące relacji z PLK i przyczyn powstania zaległości finansowych wobec tak istotnego z punktu widzenia prowadzenia robót podmiotu jak dostawca energii elektrycznej. Odcięcie PBDiM od dostępu do prądu skutkowałoby bowiem oczywiście paraliżem inwestycji.

Należy dodać, że tarcze drążące tunel główny oraz odgałęzienie w kierunku stacji Żabieniec wykonały już istotną część przebicia. Ich praca mocno wpływa na infrastrukturę miejską, wymusza bowiem zamykanie kwartałów ulic, w tym tych kluczowych dla utrzymania ruchu drogowego i tramwajowego w aglomeracji. Groźba PGE jest więc istotna nie tylko z punktu widzenia terminu zakończenia inwestycji kolejowej, ale i funkcjonowania systemów infrastruktury miejskiej w Łodzi, w tym tych niezwiązanych bezpośrednio z koleją.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa: Ursus Północny – początek przebudowy jeszcze w sierpniu

Infrastruktura

Warszawa: Ursus Północny – początek przebudowy jeszcze w sierpniu

Roman Czubiński 05 sierpnia 2025

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

 Od grudnia szybciej między Stalową Wolą a Przeworskiem

Infrastruktura

PKP PLK: Jesteśmy przygotowani na burze

Infrastruktura

PKP PLK: Jesteśmy przygotowani na burze

inf. pras. PKP PLK 08 lipca 2025

Strata PKP PLK: Było 937 mln zł, jest 334 mln

Biznes

Strata PKP PLK: Było 937 mln zł, jest 334 mln

inf. pras. PKP PLK, opr. Roman Czubiński 01 lipca 2025

Zobacz również:

Warszawa: Ursus Północny – początek przebudowy jeszcze w sierpniu

Infrastruktura

Warszawa: Ursus Północny – początek przebudowy jeszcze w sierpniu

Roman Czubiński 05 sierpnia 2025

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

 Od grudnia szybciej między Stalową Wolą a Przeworskiem

Infrastruktura

PKP PLK: Jesteśmy przygotowani na burze

Infrastruktura

PKP PLK: Jesteśmy przygotowani na burze

inf. pras. PKP PLK 08 lipca 2025

Strata PKP PLK: Było 937 mln zł, jest 334 mln

Biznes

Strata PKP PLK: Było 937 mln zł, jest 334 mln

inf. pras. PKP PLK, opr. Roman Czubiński 01 lipca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij