NUMER 10/2022
NUMER 10/2022
Temat numeru:
InnoTrans 2022
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Linia 108 do Ukrainy bez widoków na przyszłość

| Kasper Fiszer 02.08.2022 5,8k

Linia 108 do Ukrainy bez widoków na przyszłość
Stacja Chyrówfot. Misha, lic. GNU GFDL
Choć linia kolejowa nr 108 została w trybie awaryjnym udrożniona w marcu tego roku, jej stan techniczny nie pozwala ani na uruchamianie regularnych pociągów pasażerskich w relacjach międzynarodowych, ani na wykorzystanie trasy w ruchu towarowym. Zdaniem Ministerstwa Infrastruktury, niezbędne byłyby kompleksowe prace remontowe - ale takie nie są obecnie planowane.
Po lutowej inwazji Rosji na Ukrainę polska kolej stanęła przed wielkim zadaniem przewozu dużej liczby uchodźców z terenów objętych działaniami wojennymi. Wówczas PKP PLK podjęły decyzję o odtworzeniu przejezdności linii kolejowej nr 108 wybiegającej z Nowego Zagórza przez Uherce Mineralne, Ustrzyki Dolne i Krościenko do granicy państwa. Stamtąd tor biegnie do ukraińskiego Chyrowa, gdzie kończy się infrastruktura dostosowana do europejskiego rozstawu toru 1435 mm.

Regularny ruch do Krościenka obecnie nie jest możliwy

3 marca linię reaktywowano, ale pierwszy pociąg z uchodźcami wykoleił się. Szlak ponownie zamknięto. Pytaliśmy PKP PLK o przyczyny wykolejenia, ale zarządca infrastruktury poinformował jedynie, że prace Komisji analizującej zdarzenie wciąż trwają. 

– Z dniem 24 marca został przywrócony ruch pociągów od Zagórza do Krościenka – przypomina Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. Dodaje, że naprawa miała charakter awaryjny i pozwoliła jedynie na kursowanie lekkich pociągów pasażerskich przy ograniczonych parametrach technicznych linii. Dopuszczalny nacisk na oś (parametr mówiący o rozkładzie masy pociągu korzystającego z danej trasy) został wyznaczony na poziomie 196 kN dla odcinka Zagórz – Uherce i 140 kN dla odcinka Uherce – Ustrzyki. Wartości te obowiązują od 24 czerwca tego roku.

Aktualny stan odcinka od Ustrzyk do granicy państwa ma przy tym w opinii resortu uniemożliwiać prowadzenie regularnego ruchu pasażerskiego, w tym pojazdami lekkimi. – Nie jest planowane wykorzystanie tego odcinka do regularnych przewozów pasażerskich, ale w przypadku powstania takiej potrzeby po uzgodnieniach z odpowiednimi organami odpowiedzialnymi za odprawę graniczną jest możliwe wykorzystanie tego odcinka – zaznacza nasz rozmówca. MI nie zakłada przy tym obecnie finansowania takiej oferty.

Dwanaście lat bez pociągów pasażerskich przez granicę

W związku z aktualnymi parametrami technicznymi nie ma też obecnie planów wykorzystania linii 108 w ruchu towarowym – zarówno w relacjach krajowych, jak i w ruchu międzynarodowym. – Byłoby to możliwe jedynie po rewitalizacji linii – mówi przedstawiciel MI. Dodajmy, że przed zawieszeniem przewozów trasa była wykorzystywana wyłącznie w ruchu pasażerskim.

Niewielki ruch był tam utrzymywany do 2010 r. Ówczesne Przewozy Regionalne uruchamiały na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury dwie pary kursów, w tym jedną w relacji bezpośredniej do Jasła. Problemem w funkcjonowaniu połączenia była duża skala przemytu.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2022
NUMER 10/2022
W najnowszym numerze naszego miesięcznika podsumowujemy targi Innotrans 2022, które na pewno zapadną całej branży w pamięć. Oprócz tego dużo piszemy o logistyce na szlakach do Ukrainy i przyszłości branży kolejowej i budowlanej. Piszemy też o systemie, który zmieni zarządzanie przepustowością na kolei... i o tym jak tę przepustowość na polskich torach likwidowano w ostatnich 30 latach.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5