Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Linia 108 do Ukrainy bez widoków na przyszłość

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
02-08-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Linia 108 do Ukrainy bez widoków na przyszłość
fot. Misha, lic. GNU GFDLStacja Chyrów
Choć linia kolejowa nr 108 została w trybie awaryjnym udrożniona w marcu tego roku, jej stan techniczny nie pozwala ani na uruchamianie regularnych pociągów pasażerskich w relacjach międzynarodowych, ani na wykorzystanie trasy w ruchu towarowym. Zdaniem Ministerstwa Infrastruktury, niezbędne byłyby kompleksowe prace remontowe - ale takie nie są obecnie planowane.

Po lutowej inwazji Rosji na Ukrainę polska kolej stanęła przed wielkim zadaniem przewozu dużej liczby uchodźców z terenów objętych działaniami wojennymi. Wówczas PKP PLK podjęły decyzję o odtworzeniu przejezdności linii kolejowej nr 108 wybiegającej z Nowego Zagórza przez Uherce Mineralne, Ustrzyki Dolne i Krościenko do granicy państwa. Stamtąd tor biegnie do ukraińskiego Chyrowa, gdzie kończy się infrastruktura dostosowana do europejskiego rozstawu toru 1435 mm.

Regularny ruch do Krościenka obecnie nie jest możliwy

3 marca linię reaktywowano, ale pierwszy pociąg z uchodźcami wykoleił się. Szlak ponownie zamknięto. Pytaliśmy PKP PLK o przyczyny wykolejenia, ale zarządca infrastruktury poinformował jedynie, że prace Komisji analizującej zdarzenie wciąż trwają. 

– Z dniem 24 marca został przywrócony ruch pociągów od Zagórza do Krościenka – przypomina Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. Dodaje, że naprawa miała charakter awaryjny i pozwoliła jedynie na kursowanie lekkich pociągów pasażerskich przy ograniczonych parametrach technicznych linii. Dopuszczalny nacisk na oś (parametr mówiący o rozkładzie masy pociągu korzystającego z danej trasy) został wyznaczony na poziomie 196 kN dla odcinka Zagórz – Uherce i 140 kN dla odcinka Uherce – Ustrzyki. Wartości te obowiązują od 24 czerwca tego roku.

Aktualny stan odcinka od Ustrzyk do granicy państwa ma przy tym w opinii resortu uniemożliwiać prowadzenie regularnego ruchu pasażerskiego, w tym pojazdami lekkimi. – Nie jest planowane wykorzystanie tego odcinka do regularnych przewozów pasażerskich, ale w przypadku powstania takiej potrzeby po uzgodnieniach z odpowiednimi organami odpowiedzialnymi za odprawę graniczną jest możliwe wykorzystanie tego odcinka – zaznacza nasz rozmówca. MI nie zakłada przy tym obecnie finansowania takiej oferty.

Dwanaście lat bez pociągów pasażerskich przez granicę

W związku z aktualnymi parametrami technicznymi nie ma też obecnie planów wykorzystania linii 108 w ruchu towarowym – zarówno w relacjach krajowych, jak i w ruchu międzynarodowym. – Byłoby to możliwe jedynie po rewitalizacji linii – mówi przedstawiciel MI. Dodajmy, że przed zawieszeniem przewozów trasa była wykorzystywana wyłącznie w ruchu pasażerskim.

Niewielki ruch był tam utrzymywany do 2010 r. Ówczesne Przewozy Regionalne uruchamiały na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury dwie pary kursów, w tym jedną w relacji bezpośredniej do Jasła. Problemem w funkcjonowaniu połączenia była duża skala przemytu.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Prawo i polityka

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Damian Kelman 12 września 2025

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Biznes

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Roman Czubiński 20 sierpnia 2025

Zobacz również:

Dwa lata przerwy w ruchu z Krosna do Sanoka

Infrastruktura

Dwa lata przerwy w ruchu z Krosna do Sanoka

Kasper Fiszer 03 października 2025

Tranzyt z Przemyśla do Sanoka przez Ukrainę będzie niemożliwy

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Prawo i polityka

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Damian Kelman 12 września 2025

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Biznes

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Roman Czubiński 20 sierpnia 2025

Zobacz również:

Dwa lata przerwy w ruchu z Krosna do Sanoka

Infrastruktura

Dwa lata przerwy w ruchu z Krosna do Sanoka

Kasper Fiszer 03 października 2025

Tranzyt z Przemyśla do Sanoka przez Ukrainę będzie niemożliwy

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij