Zarządca infrastruktury przedstawił szczegółowy harmonogram prac na linii nr 108, której modernizacja rozpocznie się w grudniu. Pasażerowie będą odczuwać uciążliwości związane z inwestycją przez około dwa lata. Wszystkie roboty mają zostać zakończone w 2028 r.
Niedawno Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego poinformował, że pasażerowie korzystający z pociągów regionalnych na odcinku od Krosna do Sanoka i dalej do Zagórza bądź Ustrzyk Dolnych nie mogą liczyć na autobusy zastępcze. Linia nr 108 pomiędzy Jasłem a węzłem Zagórz będzie modernizowana, co wiąże się z całkowitą przerwą w ruchu kolejowym. W jej trakcie operator, Polregio, ma zapewniać transport autobusowy tylko na odcinku do Krosna.
Początek inwestycji jeszcze w tym roku
Teraz poznaliśmy szczegóły dotyczące terminarza planowanych prac. – Do końca bieżącego roku planujemy rozpoczęcie robót na najbardziej newralgicznym odcinku w mieście Krosno. Zakładamy, że prace od stacji Krosno do stacji Targowiska potrwają 24 miesiące – mówi Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Oznacza to, że z Krosna na wschód pociągi nie pojadą aż do grudnia 2027 r.
– Od marca 2026 r. planujemy natomiast rozpoczęcie prac na odcinku od stacji Jasło do stacji Krosno – zapowiada nasza rozmówczyni. Wtedy połączenia z kierunku zachodniego do Krosna zostaną zastąpione autobusami. Według deklaracji PLK roboty w zakresie umożliwiającym przywrócenie ruchu pociągów powinny zakończyć się jeszcze w 2026 r. Połączenia kolejowe finansowane przez województwo powrócą wtedy do Krosna, ale nadal nie do Sanoka, Zagórza i Ustrzyk.
Roboty w rejonie Sanoka wystartują w 2026 r.
Również w marcu przyszłego roku rozpocząć ma się remont odcinka Targowiska – Nowy Zagórz. – Od stacji Targowiska do Sanoka roboty potrwają do połowy roku 2027 – informuje przedstawicielka zarządcy infrastruktury. Wówczas nieprzejezdny będzie wciąż fragment Krosno – Targowiska, więc na powrót pociągów poczekamy najprawdopodobniej jeszcze kilka kolejnych miesięcy.
W 2026 r. otwarty ma zostać natomiast krótki fragment Nowy Zagórz – Sanok. To o tyle istotne, że utoruje drogę do wjazdu do Sanoka np. taborem słowackim, jeśli samorząd zdecydowałby się na uruchamianie pociągów korzystających z linii nr 107 biegnącej z Zagórza do polsko-słowackiego przejścia w Łupkowie. Technicznie wykonalna byłaby też obsługa odcinka z Sanoka do Ustrzyk bądź dalej do Krościenka i na Ukrainę.
Miliardowy kontrakt dla Porr
– Po zakończeniu prac wymagających zamknięć torowych pozostaną do realizacji roboty okołotorowe, które potrwają do października 2028 r. – powiedziała nam Dorota Szalacha. Prace o łącznej wartości przekraczającej miliard zł wykona Porr. Efektem inwestycji ma być przede wszystkim podniesienie maksymalnej prędkości do 120 km/godz., a tym samym skrócenie czasu przejazdu o ok. 25 min. Zadanie jest dofinansowane z unijnego programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.