NUMER 03/2020
NUMER 04/2020
Temat numeru:
Węgiel na kolei
szukaj
Śledź nas:

Resort Infrastruktury: Nie będziemy uszczęśliwiać nowymi liniami kolejowymi na siłę

| Kasper Fiszer 28.02.2020 43

Resort Infrastruktury: Nie będziemy uszczęśliwiać nowymi liniami kolejowymi na siłę
Stacja Łódź Fabrycznafot. Kasper Fiszer
Wiceminister infrastruktury Marcin Horała wskazuje zalety zaproponowanego przez CPK nowego wariantu przebiegu linii dużych prędkości łączącej Port z Łodzią i Poznaniem. Ma być on tańszy od rozważanego dotychczas tzw. wariantu południowego, a w jego ramach można by zapewnić kolejową obsługę Konstantynowa Łódzkiego. Pomysł przecięcia miasta torami kolejowymi budzi jednak sprzeciw tamtejszego samorządu.
Wśród samorządów regionu łódzkiego dużo kontrowersji budzi nowa propozycja przebiegu linii kolejowej biegnącej z Centralnego Portu Komunikacyjnego do Poznania w tzw. wariancie północnym. Przeciwko koncepcji silnie protestują m.in. władze Konstanynowa Łódzkiego, argumentując, że tory znacząco ingerowałyby w istniejącą tkankę miejską. Do sprawy odniósł się podczas niedawnej konferencji prasowej w Łodzi Marcin Horała, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Będą także szczegółowe konsultacje ws. konkretnych odcinków

– Ta propozycja jest realna, ale nie ostateczna – stwierdził, dodając, że studium strategiczne przedstawione przez CPK jest obecnie konsultowane właśnie po to, by mieszkańcy i samorządowcy mogli wyrazić swoją opinię o nowych wariantach. – Przypominam, że chodzi tu o łącznie 1600 km nowych linii kolejowych. To są przebiegi dotykające 180 powiatów i kilkuset gmin – zauważył. Zachęcił on do udziału w konsultacjach społecznych, które potrwają do 10 marca. – Wszystkie uwagi będziemy bardzo szczegółowo analizować – zapewnił.

Zadeklarował też, że kiedy ruszać będą procesy inwestycyjne dotyczące konkretnych odcinków, organizowane będą bardziej szczegółowe konsultacje społeczne dotyczące przebiegu tras w miejscach, w których rodzi on kontrowersje. Dodał także, że nie chce występować w roli adwokata wariantu północnego, bo jest on dopiero rozważany. Wymienił jednak kilka – w jego ocenie – konkretnych zalet tego rozwiązania.

Koncepcja linii do CPK co do zasady różni się od „Ygreka”

– [Alternatywny] wariant południowy wymagałby pójścia na skos przez osiedle Retkinia w Łodzi, które zamieszkuje 70 tys. osób. Wariant północny nie wymaga tak daleko idącej ingerencji w tkankę miejską. Wariant północny jest też po prostu krótszy, którszy jest zwłaszcza odcinek, który biegłby w tunelu – stwierdził. Oszacował, że w związku z tym koszty inwestycji byłyby niższe o ok. 1,5 – 2 mld zł.

Mówił również, że wspomniany wariant południowy jest pozostałością po dawnej koncepcji tzw. linii Y. – Jest ona co do zasady różna od koncepcji, którą proponujemy teraz. Ona przewidywała przystanki znacznie rzadsze, miała być koleją między metropoliami, a nie metropolitalną. My chcemy, by w system włączone były także miasta średnie – tłumaczył, sugerując, że z linii powstających w ramach koncepcji CPK mogłyby korzystać także pociągi regionalne. – Wariant północny daje szanse na przystanek Konstantynów Łódzki, z którego kolej metropolitalna dowoziłaby mieszkańców do Łodzi. Nie chcę jednak przesądzać, że ten wariant będzie ostateczny. Przecież nie będziemy nikogo uszczęśliwiać na siłę. Jeśli mieszkańcy nie będą chcieli danego przebiegu, a inny, alternatywny, jest możliwy do przeprowadzenia i w miarę podobny kosztowo, to takie korekty, rzecz jasna, będą dokonywane – podsumował.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2020
NUMER 04/2020
Temat główny najnowszego numeru naszego miesięcznika to przewozy węgla. Oprócz tego piszemy o konsultacjach studium linii kolejowych do CPK, i „małych” zarządcach infrastruktury, kolei w aglomeracjach i nowych lokomotywach dla PKP Intercity. Opisujemy też projekt dokończenia stacji Łódź Kaliska po – bagatela – 22 latach przerwy. To wyjątkowy numer - bo po raz pierwszy dostępny online, a do tego bezpłatnie! Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5