Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Resort Infrastruktury: Nie będziemy uszczęśliwiać nowymi liniami kolejowymi na siłę

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
28-02-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Resort Infrastruktury: Nie będziemy uszczęśliwiać nowymi liniami kolejowymi na siłę
fot. Kasper FiszerStacja Łódź Fabryczna
Wiceminister infrastruktury Marcin Horała wskazuje zalety zaproponowanego przez CPK nowego wariantu przebiegu linii dużych prędkości łączącej Port z Łodzią i Poznaniem. Ma być on tańszy od rozważanego dotychczas tzw. wariantu południowego, a w jego ramach można by zapewnić kolejową obsługę Konstantynowa Łódzkiego. Pomysł przecięcia miasta torami kolejowymi budzi jednak sprzeciw tamtejszego samorządu.

Wśród samorządów regionu łódzkiego dużo kontrowersji budzi nowa propozycja przebiegu linii kolejowej biegnącej z Centralnego Portu Komunikacyjnego do Poznania w tzw. wariancie północnym. Przeciwko koncepcji silnie protestują m.in. władze Konstanynowa Łódzkiego, argumentując, że tory znacząco ingerowałyby w istniejącą tkankę miejską. Do sprawy odniósł się podczas niedawnej konferencji prasowej w Łodzi Marcin Horała, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Będą także szczegółowe konsultacje ws. konkretnych odcinków

– Ta propozycja jest realna, ale nie ostateczna – stwierdził, dodając, że studium strategiczne przedstawione przez CPK jest obecnie konsultowane właśnie po to, by mieszkańcy i samorządowcy mogli wyrazić swoją opinię o nowych wariantach. – Przypominam, że chodzi tu o łącznie 1600 km nowych linii kolejowych. To są przebiegi dotykające 180 powiatów i kilkuset gmin – zauważył. Zachęcił on do udziału w konsultacjach społecznych, które potrwają do 10 marca. – Wszystkie uwagi będziemy bardzo szczegółowo analizować – zapewnił.

Zadeklarował też, że kiedy ruszać będą procesy inwestycyjne dotyczące konkretnych odcinków, organizowane będą bardziej szczegółowe konsultacje społeczne dotyczące przebiegu tras w miejscach, w których rodzi on kontrowersje. Dodał także, że nie chce występować w roli adwokata wariantu północnego, bo jest on dopiero rozważany. Wymienił jednak kilka – w jego ocenie – konkretnych zalet tego rozwiązania.

Koncepcja linii do CPK co do zasady różni się od „Ygreka”

– [Alternatywny] wariant południowy wymagałby pójścia na skos przez osiedle Retkinia w Łodzi, które zamieszkuje 70 tys. osób. Wariant północny nie wymaga tak daleko idącej ingerencji w tkankę miejską. Wariant północny jest też po prostu krótszy, którszy jest zwłaszcza odcinek, który biegłby w tunelu – stwierdził. Oszacował, że w związku z tym koszty inwestycji byłyby niższe o ok. 1,5 – 2 mld zł.

Mówił również, że wspomniany wariant południowy jest pozostałością po dawnej koncepcji tzw. linii Y. – Jest ona co do zasady różna od koncepcji, którą proponujemy teraz. Ona przewidywała przystanki znacznie rzadsze, miała być koleją między metropoliami, a nie metropolitalną. My chcemy, by w system włączone były także miasta średnie – tłumaczył, sugerując, że z linii powstających w ramach koncepcji CPK mogłyby korzystać także pociągi regionalne. – Wariant północny daje szanse na przystanek Konstantynów Łódzki, z którego kolej metropolitalna dowoziłaby mieszkańców do Łodzi. Nie chcę jednak przesądzać, że ten wariant będzie ostateczny. Przecież nie będziemy nikogo uszczęśliwiać na siłę. Jeśli mieszkańcy nie będą chcieli danego przebiegu, a inny, alternatywny, jest możliwy do przeprowadzenia i w miarę podobny kosztowo, to takie korekty, rzecz jasna, będą dokonywane – podsumował.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Tomaszów – Skarżysko: Przetarg na projekt opóźniony

Infrastruktura

Tomaszów – Skarżysko: Przetarg na projekt opóźniony

Kasper Fiszer 14 sierpnia 2025

MI bez konkretnych planów remontu linii do Szczucina

Infrastruktura

Koluszki: Nieco szersze prace na trasie do Żakowic Płd.

Infrastruktura

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Tomaszów – Skarżysko: Przetarg na projekt opóźniony

Infrastruktura

Tomaszów – Skarżysko: Przetarg na projekt opóźniony

Kasper Fiszer 14 sierpnia 2025

MI bez konkretnych planów remontu linii do Szczucina

Infrastruktura

Koluszki: Nieco szersze prace na trasie do Żakowic Płd.

Infrastruktura

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij