Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

MI: Linia nr 108 do Chyrowa nie będzie wykorzystana w ruchu towarowym na Ukrainę

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
05-09-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
MI: Linia nr 108 do Chyrowa nie będzie wykorzystana w ruchu towarowym na Ukrainę
fot. PLKristof CC BY-SA 3.0Most kolejowy na linii nr 108
Nic nie wskazuje na to, by pociągi po latach znów przejechały trasę z Sanoka do Przemyśla przez terytorium Ukrainy. Choć państwo to poszukuje możliwości budowy nowych korytarzy międzynarodowych, nie toczyły się rozmowy z polskim rządem dotyczące potencjalnej odbudowy ciągu wykorzystywanego dawniej przez pasażerskie pociągi tranzytowe. Kursowały one bez postojów na terenie ZSRR.

Trwa modernizacja linii kolejowej nr 102 Przemyśl – Malhowice oraz odcinka od granicy państwa w polskich Malhowicach do ukraińskiej stacji granicznej Niżankowice. Dzięki temu powstać ma alternatywny korytarz transportowy dla borykającej się z dużymi problemami logistycznymi Ukrainy. Być może na tej trasie zostanie też uruchomiony regionalny ruch pasażerski, co znacznie skróci drogę pomiędzy Przemyślem a miejscowościami odległymi od niego o jedynie kilkanaście kilometrów, bo w Niżankowicach nie ma obecnie ani drogowego, ani pieszego terminala odpraw.

Dawny ciąg znów mógłby okazać się przydatny

Dawniej linia nr 102 była jednak elementem znacznie dłuższego ciągu. W Niżankowicach tor rozstawu 1435 mm nie kończył się, a biegł dalej do Chyrowa. Stamtąd pojechać można było z kolei do polskiego Krościenka, a rozpoczynająca się tam linia 108 prowadziła w kierunku Nowego Zagórza i Sanoka. W okresie PRL właśnie tamtędy kursowała część pociągów z Warszawy do Przemyśla, które część trasy pokonywały tranzytem bez zatrzymania na terenie ZSRR.

Dziś dawny ciąg potencjalnie mógłby ułatwić np. wywóz z Ukrainy towarów, których ta nie może w dotychczasowym zakresie eksportować droga morską. Możliwość przejazdu taboru z europejskim rozstawem osi przez Ukrainę z załadunkiem wagonów towarowych na jej terenie potencjalnie ułatwiłaby operacje logistyczne i zwiększyłaby przepustowość, bo linia 102 musiałaby przyjąć pociągi jadące w jednym, a nie w dwóch kierunkach.

Rozmowy z Ukraińcami nie obejmowały linii 108

Taki scenariusz najprawdopodobniej nie zostanie jednak zrealizowany. – Żadne z uzgodnień pomiędzy stroną polską a ukraińską nie dotyczą odbudowy toru 1435 mm Niżankowice – Chyrów – Krościenko – Nowy Zagórz – mówi bowiem Szymon Huptyś, rzecznik prasowy polskiego Ministerstwa Infrastruktury. Resort nie poinformował nas też o żadnych planach przywracania przejezdności polskiego odcinka tego ciągu – a więc linii nr 108, która pomiędzy Ustrzykami a Krościenkiem według aktualnego stanowiska rządu nie nadaje się do regularnej eksploatacji.

Koleje Ukraińskie (Ukrzaliznycia, UZ) wciąż poszukują nowych możliwości budowy międzynarodowych korytarzy transportowych. W ostatnich tygodniach do eksploatacji oddane zostały odcinki do granicy z Rumunią (dwa) oraz Mołdawią (jeden). Przewoźnik czeka natomiast na odtworzenie infrastruktury po drugiej stronie granic.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Prawo i polityka

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Damian Kelman 12 września 2025

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Biznes

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Roman Czubiński 20 sierpnia 2025

Zobacz również:

Dwa lata przerwy w ruchu z Krosna do Sanoka

Infrastruktura

Dwa lata przerwy w ruchu z Krosna do Sanoka

Kasper Fiszer 03 października 2025

Tranzyt z Przemyśla do Sanoka przez Ukrainę będzie niemożliwy

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Prawo i polityka

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Damian Kelman 12 września 2025

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Biznes

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Roman Czubiński 20 sierpnia 2025

Zobacz również:

Dwa lata przerwy w ruchu z Krosna do Sanoka

Infrastruktura

Dwa lata przerwy w ruchu z Krosna do Sanoka

Kasper Fiszer 03 października 2025

Tranzyt z Przemyśla do Sanoka przez Ukrainę będzie niemożliwy

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij