NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

MI: Linia nr 108 do Chyrowa nie będzie wykorzystana w ruchu towarowym na Ukrainę

| Kasper Fiszer 05.09.2022 2,6k

MI: Linia nr 108 do Chyrowa nie będzie wykorzystana w ruchu towarowym na Ukrainę
Most kolejowy na linii nr 108fot. PLKristof CC BY-SA 3.0
Nic nie wskazuje na to, by pociągi po latach znów przejechały trasę z Sanoka do Przemyśla przez terytorium Ukrainy. Choć państwo to poszukuje możliwości budowy nowych korytarzy międzynarodowych, nie toczyły się rozmowy z polskim rządem dotyczące potencjalnej odbudowy ciągu wykorzystywanego dawniej przez pasażerskie pociągi tranzytowe. Kursowały one bez postojów na terenie ZSRR.
Trwa modernizacja linii kolejowej nr 102 Przemyśl – Malhowice oraz odcinka od granicy państwa w polskich Malhowicach do ukraińskiej stacji granicznej Niżankowice. Dzięki temu powstać ma alternatywny korytarz transportowy dla borykającej się z dużymi problemami logistycznymi Ukrainy. Być może na tej trasie zostanie też uruchomiony regionalny ruch pasażerski, co znacznie skróci drogę pomiędzy Przemyślem a miejscowościami odległymi od niego o jedynie kilkanaście kilometrów, bo w Niżankowicach nie ma obecnie ani drogowego, ani pieszego terminala odpraw.

Dawny ciąg znów mógłby okazać się przydatny

Dawniej linia nr 102 była jednak elementem znacznie dłuższego ciągu. W Niżankowicach tor rozstawu 1435 mm nie kończył się, a biegł dalej do Chyrowa. Stamtąd pojechać można było z kolei do polskiego Krościenka, a rozpoczynająca się tam linia 108 prowadziła w kierunku Nowego Zagórza i Sanoka. W okresie PRL właśnie tamtędy kursowała część pociągów z Warszawy do Przemyśla, które część trasy pokonywały tranzytem bez zatrzymania na terenie ZSRR.

Dziś dawny ciąg potencjalnie mógłby ułatwić np. wywóz z Ukrainy towarów, których ta nie może w dotychczasowym zakresie eksportować droga morską. Możliwość przejazdu taboru z europejskim rozstawem osi przez Ukrainę z załadunkiem wagonów towarowych na jej terenie potencjalnie ułatwiłaby operacje logistyczne i zwiększyłaby przepustowość, bo linia 102 musiałaby przyjąć pociągi jadące w jednym, a nie w dwóch kierunkach.

Rozmowy z Ukraińcami nie obejmowały linii 108

Taki scenariusz najprawdopodobniej nie zostanie jednak zrealizowany. – Żadne z uzgodnień pomiędzy stroną polską a ukraińską nie dotyczą odbudowy toru 1435 mm Niżankowice – Chyrów – Krościenko – Nowy Zagórz – mówi bowiem Szymon Huptyś, rzecznik prasowy polskiego Ministerstwa Infrastruktury. Resort nie poinformował nas też o żadnych planach przywracania przejezdności polskiego odcinka tego ciągu – a więc linii nr 108, która pomiędzy Ustrzykami a Krościenkiem według aktualnego stanowiska rządu nie nadaje się do regularnej eksploatacji.

Koleje Ukraińskie (Ukrzaliznycia, UZ) wciąż poszukują nowych możliwości budowy międzynarodowych korytarzy transportowych. W ostatnich tygodniach do eksploatacji oddane zostały odcinki do granicy z Rumunią (dwa) oraz Mołdawią (jeden). Przewoźnik czeka natomiast na odtworzenie infrastruktury po drugiej stronie granic.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2022
NUMER 11/2022
Najnowszy numer miesięcznika „Rynek Kolejowy” dedykowany jest wyzwaniom, które stawia przed branżą zmiana otaczającej nas rzeczywistości… wcale zresztą nie pierwsza w ostatnich latach. Oprócz tego jak zwykle zapraszamy do lektury ciekawych wywiadów z samą czołówką producentów taboru i wykonawców infrastruktury. Nie brakuje również aktualności, takich jak rozbudowa portów, powrót pociągów na Litwę czy sytuacji transportu miejskiego.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5