Partnerzy serwisu:
Pasażer

W nowym rozkładzie jazdy 30 pociągów międzynarodowych z Polski

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-11-2021

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
W nowym rozkładzie jazdy 30 pociągów międzynarodowych z Polski
fot. Roman Czubiński
Od 12 grudnia PKP IC będzie uruchamiało ok. 30 par pociągów międzynarodowych – wynika z odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury na interpelację posła Michała Wypija. Główne kraje docelowe to Niemcy, Czechy, Austria oraz Ukraina. Nie ma natomiast planów uruchomienia połączeń z Obwodem Kaliningradzkim, a na Litwę dojedziemy pociągiem najwcześniej w połowie 2023 r.

W kierowanej do resortu interpelacji poseł wyraził zaniepokojenie faktem, że w obecnym rozkładzie jazdy nie ma międzynarodowych połączeń kolejowych z Litwą i rosyjskim Obwodem Kaliningradzkim. Parlamentarzysta spytał, czy pociągi takie pojawią się po 12 grudnia w nowym rozkładzie rocznym. Towarzyszyły temu inne pytania o planowaną na przyszły rok siatkę połączeń międzynarodowych.

Kaliningrad – nie. Kowno – tak, ale od połowy 2023 r.

– Połączenia z Obwodem Kaliningradzkim nie są planowane – odpowiedział sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel. Istnieją natomiast plany związane z pociągami między Polską a Litwą, choć do ich uruchomienia w tym roku jeszcze nie dojdzie. Zakładana relacja to Wrocław – Warszawa – Białystok – Kowno. Na stacji końcowej po stronie litewskiej pociągi mają być skomunikowane z kursami do Wilna.

Jak informuje ministerstwo, przeszkodą jest obecnie brak w taborze Kolei Litewskich (LG) dostępnej lokomotywy spalinowej (linia od granicy polskiej do Kowna nie jest zelektryfikowana). – Strona litewska poinformowała, że będzie posiadała taki tabor nie wcześniej niż w czerwcu 2023 roku – odpisał wiceminister Bittel. Oznacza to, że z Polski do Kowna będzie można dojechać pociągiem pasażerskim najwcześniej w rocznym rozkładzie jazdy 2022/2023, zapewne od czasu korekty letniej. Jak zaznacza Bittel, strona polska zakończyła już swoją część przygotowań do uruchomienia omawianych pociągów – od czerwca 2020 r. wagony PKP IC mają dopuszczenie do wjazdu na terytorium Litwy.

5 par do Berlina, 3 do Brześcia. Jak długo?

W odpowiedzi na kolejne pytanie posła wiceminister zapowiedział, że resort zamierza przeznaczyć na uruchamianie w roku 2022 przewozów międzynarodowych i międzywojewódzkich 1 196,9 mln zł. Rekompensata z tego tytułu dla PKP IC będzie większa o 39% w stosunku do bieżącego roku (861 mln zł).

Jaką ofertę międzynarodową zapewni za część tych środków (w odpowiedzi na interpelację nie wyróżniono kwoty rekompensaty za przewozy krajowe i międzynarodowe) państwowy przewoźnik? Największą liczbę pociągów (5 par) zaplanowano w relacji Warszawa – Berlin. 3 pary pociągów połączą Warszawę z Pragą, z czego dwie mają prowadzić wagony bezpośrednie do Budapesztu. Tyle samo połączeń ma kursować między Warszawą a Brześciem (choć obecny konflikt między Polską a Białorusią może grozić nawet ich zawieszeniem na odcinku transgranicznym). Jedna z nich ma kursować w wydłużonej relacji do Moskwy. Przewidziano też dwie pary łączące stolicę Polski z Wiedniem (w tym zapewne jedną, jak w obecnym rozkładzie, wydłużoną do Gdyni), jedną – z Kijowem i jedną – z Ostrawą.

Z Przemyśla – aż do Odessy

Mieszkańcy Gdyni będą mogli skorzystać także z jednej pary bezpośrednich pociągów do Berlina. Z Krakowa będzie można dojechać pociągiem bezpośrednim do Grodna (1 para), a także do Lwowa (1 para z Wrocławia z grupą wagonów do Kijowa), Ostrawy (1 para) oraz do Pragi, Budapesztu i Grazu (łącznie dwie pary z Przemyśla). To ostatnie miasto, którego główny dworzec ma peron położony przy szerokim torze, ma być węzłem przesiadkowym dla pasażerów zmierzających na Ukrainę. Do tego kraju mają kursować stamtąd pociągi do Lwowa (3 pary), Kijowa (2 pary) i Odessy (1 para). Dostępna dla polskich pasażerów będzie też para pociągów Wiedeń – Berlin, przejeżdżająca tranzytem na odcinku Chałupki – Rzepin. Ostatnią zaplanowaną relacją jest Lublin – Bohumin – Lublin (1 para).

Poseł Wypij zainteresował się też relacjami pociągów międzynarodowych, które w przyszłorocznym rozkładzie będą zatrzymywały się na stacjach w województwie warmińsko-mazurskim. Jak wynika z odpowiedzi przedstawiciela rządu, ich paleta będzie raczej skromna. – W RRJ 2021/22 zaplanowano 2 połączenia międzynarodowe, które zatrzymają się na terenie województwa warmińsko-mazurskiego – wskazał Bittel. Mowa o pociągach: 106/107 Gdynia Gł. – Wien Hbf (postoje w Iławie i Działdowie) oraz 45070/54070 Hel/Łeba – Bohumin – Hel/Łeba (postój w Iławie). Warto zauważyć, że druga z wymienionych relacji nie pojawiła się w wykazie we wcześniejszym fragmencie odpowiedzi MI na interpelację.

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5