NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Merchel: Za rok pociąg z Krakowa dojedzie do Katowic w 45 minut

| Jakub Madrjas 16.09.2020 11,2k

Merchel: Za rok pociąg z Krakowa dojedzie do Katowic w 45 minut
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Podczas obrad sejmowej Komisji Infrastruktury prezes PKP PLK Ireneusz Merchel zapowiedział radykalne skrócenie czasu przejazdu pomiędzy Katowicami a Krakowem. Na koniec przyszłego roku miałoby to zająć tylko 45 minut.
Efekty realizacji Krajowego Programu Kolejowego na razie nie są widoczne – według podanych podczas posiedzenia komisji informacji, na zaledwie 135 km linii kolejowych dopuszczona jest prędkość powyżej 160 km/h, a na łącznie 881 km linii zbudowano system ERTMS/ETCS. O szczegóły dopytywała posłanka Lewicy Razem Paulina Matysiak, wskazując na brak przyspieszenia pociągów m.in. na linii Warszawa – Białystok i wciąż bardzo niską prędkość pociągów towarowych.

Prezes PKP PLK stwierdził w odpowiedzi, że na koniec tego roku najszybsze pociągi na trasie Kraków – Katowice pojadą w czasie 60-65 minut bez zatrzymania, a na koniec przyszłego roku – zaledwie 45-50 minut. Z kolei na odcinku Warszawa – Tłuszcz, gdzie ciągle nie uzyskano prędkości 160 km/h, potrzebne są prace dotyczące zasilania. Według deklaracji wykonawcy, wszystko ma być gotowe na rozkład 2021-2022.

Z kolei pod koniec 2024 roku na trasie od Warszawy do Białegostoku ma zostać wprowadzona prędkość 200 km/h (to o trzy lata wcześniej, niż zapowiadano niedawno). Jeśli chodzi o opóźnienia realizacji inwestycji, to zdaniem PLK reakcja na problemy – np. z kontraktami udzielonymi firmie Astaldi – następuje szybciej niż we wcześniejszych latach.

Prezes Merchel poinformował w odpowiedzi na kolejne pytanie posłanki, że trwa procedura ustanawiania Programu Przystankowego. – Ogłosiliśmy trzy przetargi, ale ponad 40 jest przygotowanych i mam nadzieję zaczniemy ogłaszać je w październiku – wyraził nadzieję prezes PLK. Jak dodał, wciąż zgłaszają się nowe samorządy proszące o dopisanie lokalizacji do programu, a lista potrzeb rozrosła się już do 700 obiektów, choć na razie program obejmie, zgodnie z założeniami, 200 miejsc.

Przewodniczący Railway Business Forum Adrian Furgalski pytał z kolei o zakres inwestycji kolejowych do realizacji w ramach Krajowego Programu Odbudowy i następnego Krajowego Programu Kolejowego. W tym aspekcie, jak poinformował minister Bittel, ustalenia wciąż trwają; jak przypomniał, wartość inwestycji przygotowywanych do nowego KPK ma przekraczać 40 mld złotych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5