NUMER 10/2020
NUMER 10/2020
Temat numeru:
Kolej Plus
szukaj
Śledź nas:

Merchel: Za rok pociąg z Krakowa dojedzie do Katowic w 45 minut

| Jakub Madrjas 16.09.2020 724

Merchel: Za rok pociąg z Krakowa dojedzie do Katowic w 45 minut
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Podczas obrad sejmowej Komisji Infrastruktury prezes PKP PLK Ireneusz Merchel zapowiedział radykalne skrócenie czasu przejazdu pomiędzy Katowicami a Krakowem. Na koniec przyszłego roku miałoby to zająć tylko 45 minut.
Efekty realizacji Krajowego Programu Kolejowego na razie nie są widoczne – według podanych podczas posiedzenia komisji informacji, na zaledwie 135 km linii kolejowych dopuszczona jest prędkość powyżej 160 km/h, a na łącznie 881 km linii zbudowano system ERTMS/ETCS. O szczegóły dopytywała posłanka Lewicy Razem Paulina Matysiak, wskazując na brak przyspieszenia pociągów m.in. na linii Warszawa – Białystok i wciąż bardzo niską prędkość pociągów towarowych.

Prezes PKP PLK stwierdził w odpowiedzi, że na koniec tego roku najszybsze pociągi na trasie Kraków – Katowice pojadą w czasie 60-65 minut bez zatrzymania, a na koniec przyszłego roku – zaledwie 45-50 minut. Z kolei na odcinku Warszawa – Tłuszcz, gdzie ciągle nie uzyskano prędkości 160 km/h, potrzebne są prace dotyczące zasilania. Według deklaracji wykonawcy, wszystko ma być gotowe na rozkład 2021-2022.

Z kolei pod koniec 2024 roku na trasie od Warszawy do Białegostoku ma zostać wprowadzona prędkość 200 km/h (to o trzy lata wcześniej, niż zapowiadano niedawno). Jeśli chodzi o opóźnienia realizacji inwestycji, to zdaniem PLK reakcja na problemy – np. z kontraktami udzielonymi firmie Astaldi – następuje szybciej niż we wcześniejszych latach.

Prezes Merchel poinformował w odpowiedzi na kolejne pytanie posłanki, że trwa procedura ustanawiania Programu Przystankowego. – Ogłosiliśmy trzy przetargi, ale ponad 40 jest przygotowanych i mam nadzieję zaczniemy ogłaszać je w październiku – wyraził nadzieję prezes PLK. Jak dodał, wciąż zgłaszają się nowe samorządy proszące o dopisanie lokalizacji do programu, a lista potrzeb rozrosła się już do 700 obiektów, choć na razie program obejmie, zgodnie z założeniami, 200 miejsc.

Przewodniczący Railway Business Forum Adrian Furgalski pytał z kolei o zakres inwestycji kolejowych do realizacji w ramach Krajowego Programu Odbudowy i następnego Krajowego Programu Kolejowego. W tym aspekcie, jak poinformował minister Bittel, ustalenia wciąż trwają; jak przypomniał, wartość inwestycji przygotowywanych do nowego KPK ma przekraczać 40 mld złotych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2020
NUMER 10/2020
W najnowszym raporcie naszą uwagę kierujemy w stronę rządowego programu Kolej Plus. Mimo obaw, samorządy z całej Polski złożyły prawie 100 wniosków, pokazując, że cały czas rośnie świadomość znaczenia kolei lokalnej. W tekście autorstwa Jakuba Madrjasa warto przyjrzeć się mapie, która znakomicie prezentuje projekty zgłoszone do wspomnianego programu na tle projektów WPIK i KPK. Były prezes Kolei Śląskich, a obecnie wiceprezes Stowarzyszenia Kolej na Śląsk, Wojciech Dinges, podkreśla znaczenie Kolei Plus dla kolejowych inwestycji.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają liczni rozmówcy, a wśród nich: Artur Fryczkowski, prezes Alstom Konstal; Bogusław Kowalski, prezes Olkolu; Mariusz Matejczyk, dyrektor zarządzający polskim oddziałem HARTING; Wiesław Nowak, prezes ZUE; były i obecny prezes Wytwórni Podkładów Strunobetonowych oraz Maciej Szłapczyński z Autocomp Management.

Nie mniej interesujące są również teksty dot. tramwajów w Szczecinie i Łodzi, czy artykuły autorstwa Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego – Ignacego Góry.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w bardzo ciekawy temat turystyki kolejowej sprzed 100 lat.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5