NUMER 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
Temat numeru:
IV pakiet kolejowy
szukaj
Śledź nas:

Program przystankowy z finansowaniem

| Łukasz Malinowski, Jakub Madrjas 14.09.2020 60

Program przystankowy z finansowaniem
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Rząd chce dokapitalizować PKP PLK kwotą 1,85 mld złotych w ramach walki z gospodarczymi skutkami pandemii. Większość z tych środków ma pozwolić na realizację programu budowy i modernizacji 200 przystanków kolejowych. 
Pod koniec sierpnia rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu społeczno-gospodarczym skutkom COVID-19. W komunikacie na stronie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów możemy przeczytać, że rząd przekazując dodatkowe środki chce przeciwdziałać negatywnym skutkom pandemii. Inwestycje te mają pomóc Polsce w powrocie na ścieżkę szybkiego wzrosty gospodarczego. Więcej na ten temat piszemy tutaj.

Program przystankowy sfinansowany

W projekcie zapisano środki budżetu państwa w wysokości 1,85 mld zł przeznaczone na dokapitalizowanie PKP PLK SA. Jak informuje rzecznik resortu infrastruktury Szymon Huptyś, z tej kwoty 1 mld złotych zostanie przeznaczone na realizację "Programu budowy/modernizacji przystanków kolejowych do 2025 roku". – Środki te w latach 2020–2025 planowane są do wykorzystania na realizację 200 zadań inwestycyjnych, których celem jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu, promowaniu ekologicznych środków transportu oraz wspieraniu polskiej gospodarki poprzez stymulowanie inwestycji infrastrukturalnych, związanych z budową i modernizacją infrastruktury przystankowej i towarzyszącej – tłumaczy rzecznik.

Program przystankowy został zaprezentowany jako element kampanii wyborczej prezydenta Andrzeja Dudy – tzw. przystanek prezydencki. Miał on właśnie obejmować 200 obiektów. – 100 przystanków na sieci kolejowej PKP PLK rzeczywiście powstanie od podstaw, w miejscu gdzie nigdy ich nie było. 50 kolejnych zostanie kompleksowo wyremontowanych i przywróconych do pełnej sprawności. Następnych 50 przejdzie prace modernizacyjne, związane m.in. z tym, by poprawić ich dostępność dla osób niepełnosprawnych – wyjaśniał Andrzej Duda.

Dokapitalizowanie PLK oznacza zatem środki na realizację programu. – Jednym z warunków realizacji inwestycji będzie deklaracja regionalnego organizatora przewozów o korzystaniu z wybudowanej infrastruktury. Lista przystanków kolejowych została opracowana na podstawie postulatów składanych przez samorządy (miasta, gminy, samorządy województw), przewoźników, zarządcę infrastruktury kolejowej, przedsiębiorców, lokalne stowarzyszenia oraz obywateli. Dokładne lokalizacje przystanków, szczegółowy zakres prac oraz harmonogram realizacji zostaną określone po przeprowadzeniu dodatkowych konsultacji z zainteresowanymi interesariuszami, jak również wnikliwej analizy mającej na celu jak najlepsze dostosowanie Programu do potrzeb lokalnej społeczności – tłumaczy Szymon Huptyś. Dotąd PLK ogłosiły start trzech inwestycji w ramach programu – piszemy o nich w tym wątku.

Środki na inwestycje spółek zależnych od PLK
 
Jak informuje rzecznik, pozostała kwota – 850 mln zł – przeznaczona zostanie na inwestycje kapitałowe spółek zależnych od PKP PLK SA. Zarządca infrastruktury posiada całkowity udział w pięciu przedsiębiorstwach zajmujących się budową, naprawami i modernizacją infrastruktury: Dolkom, ZRK DOM, PNI, PPM-T i PNiUIK. – Środki te w latach 2021–2024  przeznaczone zostaną na zakup niezbędnego sprzętu, wyposażenia, materiałów itp. co pozwoli na dalszy rozwój zarządcy sieci kolejowej jak i zapewnienie prac utrzymaniowych i inwestycyjnych – informuje Huptyś. 
 
– Powyższe działania pozwolą na wsparcie wykonawców realizujących prace inwestycyjne zgodnie z obowiązującym prawem, a tym samym pozytywnie wpłynie to na sytuację społeczno-gospodarczą regionów i kraju – podsumowuje rzecznik resortu.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (44676)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (44676)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
W najnowszym raporcie przyglądamysię bieżącej sytuacji związanej z otwartym dostępem do torów, prezentujemy uwagi Railway Business Forum do projektu nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Były minister transportu, Tadeusz Syryjczyk, zastanawia się, czy IV pakiet kolejowy wprowadzi rewolucję na kolei, czy jednak będzie tylko zalążkiem umiarkowanych zmian.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają – Artur Martyniuk, prezes Polregio, Cezary Mączka, członek zarządu i dyrektor zarządzania zasobami ludzkimi w Budimeksie, oraz Thomas Gratez, odpowiedzialny za szybką kolej w Siemens Mobility.

 Zachęcamy również do sięgnięcia do pozostałych artykułów, w tym m.in. tekstu Pawła Rydzyńskiego o pociągach nocnych, artykułu Witolda Urbanowicza podsumowującego status tramwaju na warszawski Gocław, czy materiału Kaspra Fiszera o potrzebie rozwoju połączeń kolejowych z Wielunia.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w tematykę pierwszych autobusów kolejowych.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5