PKP PLK przygotowuje się do ponownych prac na niedawno zmodernizowanej linii z Rzeszowa do granicy z Ukrainą. Rozpisano przetarg na dokumentację ogromnego projektu, w ramach którego prędkość pociągów ma wzrosnąć do 200 km/h.
Magistrala E30 na odcinku od Rzeszowa prze Przemyśl do granicy z Ukrainą w Medyca
modernizowana jest od 2010 roku. Prace wciąż się nie zakończyły, a już kilka lat temu PLK
zaczęła przygotowywać kolejną modernizację. Po przebudowie150 km linii kolejowych, 121 obiektów inżynieryjnych oraz kilkudziesięciu peronów i przejazdów uznano bowiem, że założona prędkość pociągów do 120 km/h oraz nacisków na oś wynoszących 221 k/N jest zbyt niska.
Z Rzeszowa do Przemyśla z prędkością 200 km/h
Na etapie Studium Wykonalności do dalszych prac wybrano Wariant 5a, który w swoim zakresie przewiduje zmianę geometrii torów linii kolejowej nr 91 do prędkości 200 km/h na odcinku Rzeszów Główny – Przemyśl Główny oraz zmianę geometrii torów linii kolejowej nr 91 i nr 92 do prędkości 160 km/h na odcinku Przemyśl Główny – Medyka (Granica Państwa).
Kolejne założenia to między innymi:
- ruch pociągów pasażerskich z prędkości maksymalną 160 km/h na całym odcinku linii
- kolejowej nr 91 i nr 92
- uzyskanie nacisku na oś 221 kN
- budowa 2 toru linii kolejowej nr 68 na odcinku Przeworsk Gorliczyna – Przeworsk
- przebudowę linii kolejowej nr 101 polegającą na zmianie jej przebiegu w okolicach stacji Munina
- likwidacja przejazdów kolejowo-drogowych oraz budowę powiązań drogowych wraz z budową skrzyżowań dwupoziomowych
- budowa 4 podstacji trakcyjnych PT Strażów, PT Łańcut, PT Jarosław oraz PT Sośnica
- budowa nowego przystanku osobowego Rozbórz
- budowa placów przeładunkowych pomiędzy torem normalnotorowym a szerokotorowym na stacji Żurawica oraz stacji Medyka
- budowa infrastruktury odpraw granicznych na stacji Przemyśl Główny oraz na stacji Medyka
- dostosowanie układu torowego stacji Medyka do potrzeb służb granicznych.
Jest dofinansowanie z CEF
Teraz PKP PLK ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla inwestycji. Zakres projektu obejmuje linie kolejowe nr 91 i 92 na łącznie ok. 100 km długości, oraz szereg krótkich odcinków innych linii, w tym nr 68, 101 i 102.W jego skład wchodzą stacje: Strażów, Łańcut, Rogóżno k/Łańcuta, Przeworsk, Jarosław, Munina, Radymno, Żurawica, Przemyśl Główny, Przemyśl Bakończyce, Hurko, Medyka oraz obszar stacji Rzeszów Główny. Objęto nim również przystanki osobowe Rzeszów Pobitno, Rzeszów Załęże, Krzemienica, Głuchów, Kosina, Grzęska, Pełkinie, Ostrów k/Radymna, Sośnica Jarosławska, Niziny, Walawa, Przemyśl Zasanie, Przemyśl Wschodni, Medyka Towarowa, Medyka Rozrządowa, Medyka Osobowa.
Ogólne cele projektu to dostosowanie infrastruktury kolejowej do rzeczywistych potrzeb przewoźników, podwyższenie prędkości handlowej i podniesienie maksymalnego dopuszczalnego nacisku osiowego, poprawa punktualności realizowanych połączeń przewozów pasażerskich i towarowych i osiągnięcie parametrów wynikających z TSI. Na opracowanie dokumentacji
PKP PLK pozyskała 47,3 mln euro dofinansowania z programu CEF.