NUMER 03/2022
NUMER 03/2022
Temat numeru:
Wojna w Ukrainie
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Medcom: Ekologia napędza rozwój technologii

| Łukasz Malinowski 24.09.2021 912

Medcom: Ekologia napędza rozwój technologii
Piotr Wroński i Paweł Choduńfot. Medcom
Medcom jest obecny na sześciu kontynentach i nawet połowa jego produkcji trafia na eksport. W okresie zawirowań na rynku wywołanych pandemią niezwykle istotna jest także stabilność i wsparcie dla przemysłu na rodzinnym rynku. O tym, z jakimi wyzwaniami mierzy się obecnie firma, oraz o tym, jak proekologiczne zmiany w transporcie napędzają zmiany technologiczne, rozmawiamy z Piotrem Wrońskim i Pawłem Choduniem, wiceprezesami zarządu firmy Medcom.
Łukasz Malinowski, „Rynek Kolejowy”: Czy w ciągu ostatnich dwóch lat, które minęły od poprzednich targów TRAKO, w waszej firmie zaszły jakieś istotne zmiany?

Piotr Wroński, wiceprezes zarządu firmy Medcom: Przede wszystkim zmieniła się sytuacja na świecie. Musieliśmy wspólnie stawić czoła pandemii. W trosce o zdrowie naszych pracowników zmieniła się organizacja pracy. Od początku pandemii stosujemy rygorystyczne środki ostrożności, co pozwoliło uniknąć ognisk choroby w firmie.

Nie zmniejszyliśmy przy tym wielkości produkcji. Pomimo problemów z komponentami, udało nam się z sukcesem zakończyć takie projekty, jak dostawy przetwornic do Filipin i Australii, pokładowe zasobniki energii do tramwajów Siemens dla Charlotte w Karolinie Północnej, hybrydowe Impulsy 2 Newagu z niezawodnym napędem zapewniającym m.in. wydajne hamowanie rekuperacyjne i niskie koszty eksploatacji. Kontynuowaliśmy dostawy systemów napędowych do lokomotyw Dragon 2 i rozpoczęliśmy dostawy tramwajów dla Warszawy. Od ostatnich targów Trako dostarczyliśmy też ponad sto systemów napędowych do tramwajów Pesa i rozpoczęliśmy modernizację składów ED74, tak więc był to okres bardzo intensywnej pracy. Ostatecznie rok 2020 zakończyliśmy wzrostem sprzedaży i wszystko wskazuje na to, że w tym roku będzie podobnie. Mimo dobrych wyników trudno ocenić ostatnie miesiące jako najłatwiejsze.

Paweł Choduń, wiceprezes zarządu firmy Medcom: Już na początku 2020 r. doszło do zatrzymania produkcji w Chinach, a kilku innych producentów zbankrutowało. To musiało wpłynąć na dostępność niektórych elementów, konieczność poszukiwania zamienników czy modyfikowania projektów części urządzeń. Jest to wciąż odczuwalne, co więcej – problemy z terminowością i kosztami dostaw przybierają na sile. Zmiany cen surowców również były zaskoczeniem. W porównaniu z 2019 rokiem wartość stali, miedzi, aluminium czy tworzyw sztucznych wzrosła o 50-70%, co przekłada się na ceny komponentów i ostatecznie wzrost kosztów produkcji pojazdów.

W naszej branży biznes opiera się na kontraktach długoterminowych. Jak zabezpieczyć się przed czarnym scenariuszem?


P.Ch.: Wzrost cen w tym kontekście niesie ogromne ryzyko – szczególnie dla producentów i całego łańcucha poddostawców. Pamiętajmy, że czas pomiędzy ustaleniem budżetu przez klienta a dostawami jest zaplanowany na kilka lat. Zawirowania na taką skalę, jak obserwujemy obecnie, rzutują na opłacalność kontraktów i ryzyko ich realizacji.

P.W.: Warto przypomnieć sytuację sprzed niespełna 10 lat, kiedy rosnące koszty materiałów i usług doprowadziły do kryzysu przedsiębiorstw budowlanych zaangażowanych w inwestycje związane z Euro 2012. Dlatego teraz, kiedy państwa europejskie będą mogły skorzystać z nowego budżetu unijnego i instrumentu odbudowy, konieczne jest przyjęcie reguł chroniących zarówno zamawiającego, jak i producenta. Mam na myśli m.in. indeksację cen w przypadku gwałtownych zmian rynkowych i odejście od sztywnych zapisów kontraktowych. Przeformułowanie modelu współpracy w dużej mierze zaważy na dynamice rozwoju innowacji.

Czy polskie firmy mają szanse na sukces na rynku międzynarodowym?

P.W.: Kluczowe znaczenie dla ekspansji zagranicznej ma stabilna sytuacja na rynku krajowym. Dla polskich producentów, których produkty mogą z powodzeniem konkurować z ofertą zagraniczną, niezbędne jest uzyskanie efektu skali w krajowych zamówieniach. Tylko to pozwoli na osiągnięcie kolejnych sukcesów. Planowane są znaczne inwestycje taborowe, zatem w najbliższym czasie jest o co walczyć.

P.Ch.: Od ponad 30 lat podchodzimy do każdego projektu indywidualnie i zapewniając innowacyjne zaplecze technologiczne, pomagamy budować naszym partnerom nowe kompetencje w obszarze transportu publicznego. Doskonałym przykładem jest technologia półprzewodników SiC (węglika krze-mu). 5 lat temu jako jedni z pierwszych na świecie realizowaliśmy zamówienia z zastosowaniem węglika krzemu, licząc, że będzie to impuls w kierunku bardziej nowoczesnego transportu i zwiększenia konkurencyjności krajowych producentów. Dziś prawie 300 pojazdów wyprodukowanych w Polsce i wyposażonych w technologie SiC – m.in. lokomotywy Dragon 2, tramwaje Modertrans w Poznaniu i liczne autobusy elektryczne Solaris – codziennie wozi tysiące pasaże-rów i towarów.

Wasze rozwiązania są doceniane na całym świecie. W jaki sposób zmieniacie rynek urządzeń energoelektronicznych?

P.Ch.: Działamy na 6 kontynentach. Eksport stanowi 30-50% naszej sprzedaży, w zależności od aktualnych kontraktów. Na ten moment współpracujemy z ponad 40 klientami z Europy, Azji, Ameryki Północnej, Południowej oraz Australii. Rozwiązania Medcom stosują najwięksi zagraniczni producenci pojazdów, tacy jak Siemens, USA, CAF, Hyundai Rotem czy Talgo.

P.W.: Jak widać, rynek eksportowy jest dla nas istotny, ale nasze dwa największe projekty realizowane w tym roku trafią ostatecznie do Warszawy. Do stolicy Polski dostarczamy systemy napędowe, przetwornice oraz sterowanie do 123 nowych tramwajów. Warto zawrócić uwagę, że te rozwiązania zapewniają ekstremalnie wysoką sprawność i niskie zużycie energii, przy małej masie oraz gabarytach. Ponadto naszym udziałem jest system napędowy i przetwornice dla nowych pojazdów metra od Škody. Systematycznie rozwijamy własne rozwiązania, wykorzystując postęp technologiczny w następnych generacjach komponentów. Przykładowo: za-projektowaliśmy i wyprodukowaliśmy kolejną odsłonę układów rekuperacji energii serii E-recycler, które po-zwalają jeszcze efektywniej odzyskiwać i magazynować energię elektryczną wytwarzaną podczas hamowania. W praktyce przekłada się to na zyskanie blisko dwóch miesięcy darmowej energii w stosunku do tej zużywanej przez starsze tramwaje podczas całorocznej jazdy.

Nowe rozwiązania energoelektroniczne przyczyniają się do transformacji transportu publicznego w bardziej ekologiczny. W segmencie autobusów i tramwajów zmiana jest już widoczna. Jaki jest kolejny etap?


P.Ch.: Zdecydowanie ekologia napędza rozwój technologiczny, a kolejne innowacje zmniejszają wpływ transportu publicznego na środowisko naturalne. Na świecie jest już ponad miliard samochodów, a część prognoz wskazuje, że do 2040 roku ta liczba się podwoi. Jeśli chcemy ten przyrost przynajmniej zrównoważyć i zachęcić ludzi, by wybierali transport publiczny, musi-my szukać rozwiązań, które zwiększą jego konkurencyjność i dostępność.

P.W.: Samorządy i operatorzy systemów transportu inwestują w ekologiczny tabor, a wiele miast ma dzisiaj ambicje, aby w najbliższym czasie całkowicie zastąpić pojazdy spalinowe. Obok inwestycji w autobusy elektryczne i trolejbusy widzimy ciągły proces wymiany floty tramwajowej i pociągów podmiejskich. Nowe pojazdy to komfort dla pasażerów, ale też oszczędności. Oferowane przez nas systemy napędowe pozwalają na ograniczenie zużycia energii nawet o 15 proc, co przekłada się i na finanse, i na ograniczenie emisji dwutlenku węgla.

Myśląc o przyszłości, powinniśmy mówić o wodorze. To jeden z kierunków rozwoju ekologicznego transportu publicznego, cieszący się dużym zainteresowaniem. W ramach niedawno przeprowadzonego naboru wniosków o dofinansowanie bezemisyjnych autobusów kilkadziesiąt polskich miast zgłosiło chęć zakupu w sumie ponad 400 pojazdów, w tym prawie 100 z napędem wodorowym. MEDCOM z kolei, dzięki prowadzonym od kilku lat wdrożeniom, może już teraz zaoferować producentom taboru rozwiązania niezbędne przy wykorzystaniu ogniw paliwowych w pojazdach elektrycznych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Warszawa (5373)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Innowacje
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Warszawa (5373)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2022
NUMER 03/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy numer "Rynku Kolejowego". Tematem głównym miesięcznika po raz pierwszy jest bowiem wojna. Nie mogło być jednak inaczej, skoro ta tragiczna sytuacja wpływa nie tylko na naszych sąsiadów, ale i na nas, na tak wiele sposobów. W numerze podsumowaliśmy zarówno działania podejmowane przez polskie koleje, w tym przewóz uchodźców i pomocy, jak i niesamowitą odwagę i poświęcenie kolejarzy Ukrzaliznyci. Wiele uwagi poświęcamy też wpływowi wojny na logistykę i gospodarkę. W pozostałej części numeru szczególnie polecamy naszą rozmowę z prezesem PKP PLK i materiały o programie Kolej Plus.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5