Partnerzy serwisu:
Zintegrowany transport

Eco-driving już w pociągach pasażerskich pięciu województw

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-03-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

ZINTEGROWANY TRANSPORT
Eco-driving już w pociągach pasażerskich pięciu województw
fot. Kasper Fiszerzdjęcie ilustracyjne
Bezpieczeństwo, efektywność działania systemu w różnych warunkach atmosferycznych i poziom oszczędności zakładała druga faza testów aplikacji Sensum. System wspierający ekonomiczną i ekologiczną jazdę testowali dotąd maszyniści z Kolei Mazowieckich i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Teraz dołączyły do nich Koleje Śląskie, Koleje Wielkopolskie oraz Koleje Małopolskie. Projekt realizowany jest w ramach Centrum Efektywności Energetycznej Kolei.

Jadąc pociągiem w jednym z pięciu województw: mazowieckim, łódzkim, śląskim, wielkopolskim i małopolskim, możemy trafić na skład, który jedzie płynniej i generuje znacznie niższy ślad węglowy. To dzięki Sensum – aplikacji, która znacząco usprawnia prowadzenie pojazdu i umożliwia oszczędzanie energii. W pierwszej fazie maszyniści przejechali z Sensum łącznie ponad 200 godzin. System rozwija PKP Energetyka, przy współpracy z inżynierami z firmy REDS.

Eko-driving to świadoma, umiejętna i oszczędna jazda, umożliwiająca zużycie jak najmniejszej ilości energii lub paliwa. Sensum to pierwsze tak innowacyjne rozwiązanie dla polskiej kolei, przygotowywane dla maszynistów i przez maszynistów w modelu ko-kreacji.

W ramach I fazy testów pozytywnie oceniono przede wszystkim jakość komunikacji pomiędzy tabletami a systemem centralnym, precyzję lokalizacji i wyświetlanych rekomendacji oraz projekt interfejsu. Zgodnie
z wnioskami z tej I fazy system poprawia komfort pracy oraz świadomość sytuacyjną, a dodatkowo zwiększa motywację i zaangażowanie prowadzących pojazd. Na podstawie uwag zgłaszanych przez maszynistów korzystających z Sensum wprowadzono pakiet poprawek i ulepszeń, a najnowsza wersja aplikacji trafiła znów do kabin, do ostatecznej weryfikacji.

Więcej przewoźnikó testuje aplikację

– Cieszymy się, że już w fazie testów coraz więcej przewoźników dołącza do grona użytkowników Sensum, dzięki czemu mają bezpośredni wpływ na ostateczny kształt systemu. Staramy się rozwijać aplikację w dialogu z bezpośrednimi odbiorcami, tak aby była w pełni dopasowana do potrzeb każdego maszynisty. Wierzymy, że już niedługo, dzięki wspólnym działaniom, eko-driving na kolei będzie standardem, a tablety Sensum dostępne w każdym pojeździe, co znacząco wpłynie na efektywność energetyczną sektora – powiedział Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka i wiceprzewodniczący Prezydium Rady Programowej CEEK.

Tym razem potwierdzony zostanie między innymi poziom oszczędności energii generowany przez maszynistów korzystających z systemu, przesyłanie ostrzeżeń dotyczących bezpieczeństwa na szlaku pomiędzy tabletami oraz skuteczność działania systemu w różnych warunkach szlakowych, atmosferycznych, itp.

– Doświadczenia przewoźników zagranicznych, a także liczne badania naukowe wykazują, że wdrażanie eko-drivingu oparte o dynamiczne rekomendacje przesyłane do kabiny maszynisty pozwala na znaczące oszczędności energii, sięgające 15% w przypadku przewozów aglomeracyjnych. Zaprojektowany i wykonany przez REDS system Sensum stanowi polską implementację tej koncepcji i oparty jest o najnowocześniejsze technologie. System przechodzi obecnie drugą fazę testów eksploatacyjnych i jestem pewien, że w jej wyniku wykażemy znaczące obniżenie zużycia energii trakcyjnej przez maszynistów korzystających z Sensum – powiedział dr inż. Witold Bartnik, prezes zarządu REDS.

Konkretne korzyści dla środowiska

W ramach wspólnej pracy nad Sensum, w lutym odbyły się warsztaty organizowane przez CEEK, z udziałem prawie 50 maszynistów z kilkunastu różnych spółek kolejowych. Podczas wydarzenia prezentowano możliwości aplikacji, a uczestnicy mieli także okazję przetestować system na specjalnie zaprojektowanym symulatorze. II faza testowa potrwa do końca marca, a następnie, w IV kwartale br., planowane jest uruchomienie produkcyjne.

Wdrożenie Sensum w skali całego sektora kolejowego umożliwi wygenerowanie oszczędności zużycia energii elektrycznej na poziomie 400 GWh a więc tyle, ile potrzeba do zasilenia 20 tys. gospodarstw domowych przez 10 lat, oraz redukcję emisji CO2 o 320 tys. Ton. Tyle rocznie pochłania Puszcza Białowieska.

Jak działa Sensum? Zapraszamy do obejrzenia filmu: https://pkpenergetyka.pl/kolej/sensum-o-sensum
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PGE Energetyka Kolejowa oficjalnie w KRS

Biznes

PGE Energetyka Kolejowa oficjalnie w KRS

inf. pras., oprac. ms. 28 kwietnia 2023

SKM Warszawa dołącza do programu Zielona Kolej

Innowacje

Wiemy, ile rząd dopłaci PKP Intercity do obniżenia cen biletów

Prawo i polityka

PKP Energetyka ma 360 „zielonych” podstacji

Innowacje

Zobacz również:

PGE Energetyka Kolejowa oficjalnie w KRS

Biznes

PGE Energetyka Kolejowa oficjalnie w KRS

inf. pras., oprac. ms. 28 kwietnia 2023

SKM Warszawa dołącza do programu Zielona Kolej

Innowacje

Wiemy, ile rząd dopłaci PKP Intercity do obniżenia cen biletów

Prawo i polityka

PKP Energetyka ma 360 „zielonych” podstacji

Innowacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5