Partnerzy serwisu:
Zintegrowany transport

Eco-driving już w pociągach pasażerskich pięciu województw

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-03-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

ZINTEGROWANY TRANSPORT
Eco-driving już w pociągach pasażerskich pięciu województw
fot. Kasper Fiszerzdjęcie ilustracyjne
Bezpieczeństwo, efektywność działania systemu w różnych warunkach atmosferycznych i poziom oszczędności zakładała druga faza testów aplikacji Sensum. System wspierający ekonomiczną i ekologiczną jazdę testowali dotąd maszyniści z Kolei Mazowieckich i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Teraz dołączyły do nich Koleje Śląskie, Koleje Wielkopolskie oraz Koleje Małopolskie. Projekt realizowany jest w ramach Centrum Efektywności Energetycznej Kolei.

Jadąc pociągiem w jednym z pięciu województw: mazowieckim, łódzkim, śląskim, wielkopolskim i małopolskim, możemy trafić na skład, który jedzie płynniej i generuje znacznie niższy ślad węglowy. To dzięki Sensum – aplikacji, która znacząco usprawnia prowadzenie pojazdu i umożliwia oszczędzanie energii. W pierwszej fazie maszyniści przejechali z Sensum łącznie ponad 200 godzin. System rozwija PKP Energetyka, przy współpracy z inżynierami z firmy REDS.

Eko-driving to świadoma, umiejętna i oszczędna jazda, umożliwiająca zużycie jak najmniejszej ilości energii lub paliwa. Sensum to pierwsze tak innowacyjne rozwiązanie dla polskiej kolei, przygotowywane dla maszynistów i przez maszynistów w modelu ko-kreacji.

W ramach I fazy testów pozytywnie oceniono przede wszystkim jakość komunikacji pomiędzy tabletami a systemem centralnym, precyzję lokalizacji i wyświetlanych rekomendacji oraz projekt interfejsu. Zgodnie
z wnioskami z tej I fazy system poprawia komfort pracy oraz świadomość sytuacyjną, a dodatkowo zwiększa motywację i zaangażowanie prowadzących pojazd. Na podstawie uwag zgłaszanych przez maszynistów korzystających z Sensum wprowadzono pakiet poprawek i ulepszeń, a najnowsza wersja aplikacji trafiła znów do kabin, do ostatecznej weryfikacji.

Więcej przewoźnikó testuje aplikację

– Cieszymy się, że już w fazie testów coraz więcej przewoźników dołącza do grona użytkowników Sensum, dzięki czemu mają bezpośredni wpływ na ostateczny kształt systemu. Staramy się rozwijać aplikację w dialogu z bezpośrednimi odbiorcami, tak aby była w pełni dopasowana do potrzeb każdego maszynisty. Wierzymy, że już niedługo, dzięki wspólnym działaniom, eko-driving na kolei będzie standardem, a tablety Sensum dostępne w każdym pojeździe, co znacząco wpłynie na efektywność energetyczną sektora – powiedział Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka i wiceprzewodniczący Prezydium Rady Programowej CEEK.

Tym razem potwierdzony zostanie między innymi poziom oszczędności energii generowany przez maszynistów korzystających z systemu, przesyłanie ostrzeżeń dotyczących bezpieczeństwa na szlaku pomiędzy tabletami oraz skuteczność działania systemu w różnych warunkach szlakowych, atmosferycznych, itp.

– Doświadczenia przewoźników zagranicznych, a także liczne badania naukowe wykazują, że wdrażanie eko-drivingu oparte o dynamiczne rekomendacje przesyłane do kabiny maszynisty pozwala na znaczące oszczędności energii, sięgające 15% w przypadku przewozów aglomeracyjnych. Zaprojektowany i wykonany przez REDS system Sensum stanowi polską implementację tej koncepcji i oparty jest o najnowocześniejsze technologie. System przechodzi obecnie drugą fazę testów eksploatacyjnych i jestem pewien, że w jej wyniku wykażemy znaczące obniżenie zużycia energii trakcyjnej przez maszynistów korzystających z Sensum – powiedział dr inż. Witold Bartnik, prezes zarządu REDS.

Konkretne korzyści dla środowiska

W ramach wspólnej pracy nad Sensum, w lutym odbyły się warsztaty organizowane przez CEEK, z udziałem prawie 50 maszynistów z kilkunastu różnych spółek kolejowych. Podczas wydarzenia prezentowano możliwości aplikacji, a uczestnicy mieli także okazję przetestować system na specjalnie zaprojektowanym symulatorze. II faza testowa potrwa do końca marca, a następnie, w IV kwartale br., planowane jest uruchomienie produkcyjne.

Wdrożenie Sensum w skali całego sektora kolejowego umożliwi wygenerowanie oszczędności zużycia energii elektrycznej na poziomie 400 GWh a więc tyle, ile potrzeba do zasilenia 20 tys. gospodarstw domowych przez 10 lat, oraz redukcję emisji CO2 o 320 tys. Ton. Tyle rocznie pochłania Puszcza Białowieska.

Jak działa Sensum? Zapraszamy do obejrzenia filmu: https://pkpenergetyka.pl/kolej/sensum-o-sensum
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Koleje Mazowieckie będą wdrażać system SENSUM. Jest umowa z PGE EK

Tabor i technika

Koleje Mazowieckie będą wdrażać system SENSUM. Jest umowa z PGE EK

Koleje Mazowieckie 28 czerwca 2025

Centrum Efektywności Energetycznej Kolei reaktywuje działania

Infrastruktura

Centrum Efektywności Energetycznej Kolei reaktywuje działania

Centrum Efektywności Energetycznej Kolei 11 kwietnia 2025

Mateusz Sławiński na czele zarządu PGE Energetyki Kolejowej

Biznes

Polregio wprowadza ecodriving

Innowacje

Polregio wprowadza ecodriving

inf. pras. Polregio, oprac ms. 14 maja 2024

Przemysław Skibiński na czele PGE Energetyki Kolejowej

Infrastruktura

Przemysław Skibiński na czele PGE Energetyki Kolejowej

Mikołaj Kobryński 02 kwietnia 2024

Zobacz również:

Koleje Mazowieckie będą wdrażać system SENSUM. Jest umowa z PGE EK

Tabor i technika

Koleje Mazowieckie będą wdrażać system SENSUM. Jest umowa z PGE EK

Koleje Mazowieckie 28 czerwca 2025

Centrum Efektywności Energetycznej Kolei reaktywuje działania

Infrastruktura

Centrum Efektywności Energetycznej Kolei reaktywuje działania

Centrum Efektywności Energetycznej Kolei 11 kwietnia 2025

Mateusz Sławiński na czele zarządu PGE Energetyki Kolejowej

Biznes

Polregio wprowadza ecodriving

Innowacje

Polregio wprowadza ecodriving

inf. pras. Polregio, oprac ms. 14 maja 2024

Przemysław Skibiński na czele PGE Energetyki Kolejowej

Infrastruktura

Przemysław Skibiński na czele PGE Energetyki Kolejowej

Mikołaj Kobryński 02 kwietnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij