Łódzka Kolej Aglomeracyjna oraz PGE Energetyka Kolejowa podpisały umowę na wdrożenie systemu SENSUM – nowoczesnego narzędzia, które pomaga prowadzić pociągi w sposób bardziej ekologiczny i energooszczędny. Rozwiązanie wspiera maszynistów w podejmowaniu decyzji podczas jazdy, a to przekłada się na mniejsze zużycie energii, płynniejszą jazdę i większy komfort pasażerów. Dzięki zastosowaniu SENSUM ŁKA będzie mogła ograniczyć emisję dwutlenku węgla nawet o 1000 ton rocznie.
System SENSUM został już zainstalowany i objęte nim są wszystkie pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Działa jak inteligentny asystent. Na bieżąco analizuje dane z pojazdu i podpowiada maszyniście, jak optymalnie prowadzić pociąg. Wskazuje najlepsze momenty przyspieszania i hamowania, co przekłada się na mniejsze zużycie energii trakcyjnej, ograniczenie emisji CO
2, płynniejsze i bardziej punktualne przejazdy oraz wyższy komfort pasażerów.
Co najmniej trzy lata użytkowania programu Umowa między ŁKA a PGE Energetyka Kolejowa zakłada, że projekt będzie realizowany co najmniej do końca 2028 roku. Oprogramowaniem zostaną również objęte nowe pojazdy, czyli
14 EZT, które wyjadą na tory województwa łódzkiego w połowie przyszłego roku.
– Zwiększanie efektywności energetycznej transportu jest koniecznością, nie tylko ze względu na coraz wyższe koszty energii elektrycznej, ale także postępujące zmiany klimatyczne. Testy prowadzone przez naszych maszynistów potwierdziły skuteczność działania sytemu SENSUM. Podczas zrealizowanych w ciągu blisko 8 miesięcy ponad 170 tys. km przejazdów próbnych, zaobserwowaliśmy realne oszczędności. Cieszę się, że mogliśmy
przyczynić się do rozwoju tego narzędzia, a teraz możemy z niego korzystać – mówi Maciej Sobieraj, prezes zarządu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Zielona Kolej w praktyce
Wdrożenie systemu SENSUM wpisuje się w ogólnopolski program Zielona Kolej. Celem programu koordynowanego przez PGE Energetyka Kolejowa jest osiągnięcie neutralności klimatycznej w transporcie kolejowym. Zakłada on, że do 2030 roku Polska może ograniczyć zużycie energii elektrycznej o 1,2 TWh. Pozwoli to na redukcję emisji CO
2 o ponad milion ton.
– Rozwój innowacyjnych systemów transportowych, ściśle przeplatających się z transformacją energetyczną, to ogromne wyzwania, które dziś stoją przed polską i europejską koleją. Dlatego naszym celem jest nie tylko dostarczanie energii, ale także wspieranie przewoźników w jej mądrym wykorzystaniu. SENSUM pozwala na podniesienie efektywności energetycznej przejazdów i zwiększenie komfortu podróżnych. Wdrożenie systemu SENSUM w pociągach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej to kolejny krok w kierunku nowoczesnej i zrównoważonej kolei – mówi Mateusz Sławiński, prezes Zarządu PGE Energetyka Kolejowa.
PGE Energetyka Kolejowa odgrywa kluczową rolę w tej transformacji – nie tylko modernizując sieć zasilania, ale także oferując rozwiązania wspierające efektywność energetyczną, takie jak SENSUM. Szacuje się, że wdrożenie systemu na szeroką skalę może w ciągu dekady przynieść oszczędności rzędu 800 GWh energii trakcyjnej i zmniejszyć emisję CO₂ o 500 000 ton. To tyle, ile rocznie zużywa kilkadziesiąt tysięcy gospodarstw domowych. W czerwcu, jako pierwszy polski przewoźnik kolejowy, na skorzystanie z systemu zdecydowały się
Koleje Mazowieckie.