Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Koleje Mazowieckie będą wdrażać system SENSUM. Jest umowa z PGE EK

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
28-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
27-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Koleje Mazowieckie

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Koleje Mazowieckie będą wdrażać system SENSUM. Jest umowa z PGE EK
fot. Koleje Mazowieckie
PGE Energetyka Kolejowa i Koleje Mazowieckie podpisały umowę na wdrożenie SENSUM – nowoczesnego narzędzia do ecodrivingu w transporcie szynowym. Rozwiązanie pomaga optymalizować sposób prowadzenia pociągów i oszczędzać energię niezbędną do ich napędzania.

Mazowiecki przewoźnik wdrożył aplikację SENSUM, która wspiera bardziej płynny i oszczędny styl jazdy, przekładający się nie tylko na efektywność energetyczną, ale również na wyższy komfort podróży dla pasażerów. Według szacunków w pierwszym roku użytkowania SENSUM pozwoli na oszczędności przekraczające nawet 22 GWh. Koleje Mazowieckie są pierwszym przewoźnikiem, który zdecydował się na korzystanie z tej aplikacji.

– Koleje Mazowieckie są liderem, jeśli chodzi o wdrażanie proekologicznych rozwiązań. W poprzednim roku podpisaliśmy kontrakt z PGE Energetyka Kolejowa na zakup energii elektrycznej trakcyjnej, która docelowo w całości będzie pochodziła z odnawialnych źródeł. Inwestujemy także w zakup kolejnych nowoczesnych i ekologicznych pojazdów szynowych. Docelowo planujemy zakup do 101 szt. Na 90 pojazdów mamy już podpisane umowy – podkreśla prezes zarządu i dyrektor generalny Kolei Mazowieckich Robert Stępień.

Zielona transformacja kolei

SENSUM, rozwijany przez PGE Energetyka Kolejowa we współpracy z PGE Systemy i spółką REDS, jest systemem informatycznym, pozwalającym skutecznie zmniejszyć zużycie energii, znacząco obniżyć koszty i ślad węglowy. Rozwiązanie, które zostało zainicjowane w ramach Centrum Efektywności Energetycznej Kolei, zbiera i analizuje dane (Big Data) dotyczące pokonywanej trasy, dokonuje w czasie rzeczywistym obliczeń i na ich podstawie przekazuje maszyniście wskazówki, jak prowadzić pociąg, aby punktualnie i bezpiecznie dotrzeć do celu, wykorzystując do tego jak najmniejszą ilość energii.

– Wdrożenie SENSUM w Kolejach Mazowieckich to ważny krok w stronę transformacji energetycznej polskiej kolei. Cieszymy się, że nasze rozwiązanie wspiera jednego z największych przewoźników kolejowych w kraju, zapewniając większą efektywność energetyczną i realne oszczędności. To przykład wykorzystania nowoczesnych technologii na rzecz rozwoju zrównoważonego transportu publicznego – mówi prezes zarządu PGE Energetyka Kolejowa Mateusz Sławiński.

„Szósty zmysł maszynisty”

SENSUM przed wprowadzeniem na rynek przeszło ponad 10 tys. godzin testów, w trakcie których pięciu przewoźników przejechało z użyciem systemu ok. 600 tys. km. Podczas przejazdów zaoszczędzono ponad 300 MWh energii elektrycznej, co oznacza 8,5% oszczędności. Wnioski z wielu godzin przejazdów testowych pozwoliły dostosować rozwiązanie do potrzeb i wymagań maszynistów.

– Testy prowadzone przez naszych maszynistów potwierdziły skuteczność działania oprogramowania SENSUM. Cieszę się, że jesteśmy pierwszym przewoźnikiem, który wprowadza ten system na stałe. W codziennej służbie za nastawnikiem to rozwiązanie cieszy się dużą popularnością. Pełni rolę „szóstego zmysłu” maszynisty, co umożliwia bardziej płynną jazdę, a w konsekwencji wpływa na zmniejszenie zużycia energii przez pojazdy – zapewnia członek zarządu i dyrektor eksploatacyjny Kolei Mazowieckich Czesław Sulima.

Maszyniści zyskali nowoczesne narzędzie, które poprawia ich świadomość sytuacyjną, co z kolei przekłada się na płynność jazdy i punktualność. Dla pasażerów oznacza to większy komfort podróży oraz możliwość korzystania z ekologicznych przejazdów, co nawiązuje do idei coraz bardziej popularnej zrównoważonej turystyki.

Trwają prace nad wersją dla kolei towarowej

Umowa na użytkowanie SENSUM wpisuje się w realizację, koordynowanego przez PGE Energetyka Kolejowa, programu Zielona Kolej, którego Koleje Mazowieckie są aktywnym uczestnikiem. To wspólna inicjatywa polskiej branży kolejowej skupiona w Centrum Efektywności Energetycznej Kolei. Jej celem jest transformacja sektora kolejowego w kierunku pełnej neutralności klimatycznej.

System SENSUM skierowany jest obecnie do przewoźników pasażerskich. PGE Energetyka Kolejowa wraz z PGE Systemy i spółką REDS, pracują nad dostosowaniem go dla przewoźników towarowych.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5