Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Malepszak: Kolej+ ma być tańsza i efektywniejsza

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
12-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
12-02-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Malepszak: Kolej+ ma być tańsza i efektywniejsza
fot. PKP PLK, Piotr Malepszak
Kolej Plus to program wymagający weryfikacji i rewizji – zapowiedział podczas konferencji EEC Trends wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Nowe kierownictwo resortu chce poprawić gospodarność, budując nowe linie przede wszystkim tam, gdzie można spodziewać się masowych przewozów. Na słabiej zaludnionych obszarach narzędziem walki z wykluczeniem transportowym mają być skomunikowane z koleją w węzłach autobusy.

– W programie Kolej Plus pojawiły się pomysły w rodzaju budowy linii za 1,5 mld zł, by czterema parami pociągów przewieźć 200 ludzi dziennie. Takie inwestycje będą od razu kasowane. To skrajny przykład niegospodarności – nie przebierał w słowach Malepszak.

Po pierwsze – nie przeskalowywać

Jego zdaniem w obszarach słabiej zaludnionych należy zapewniać transport zbiorowy przede wszystkim w postaci połączeń autobusowych. Wiele samorządów – Łódzkie, Małopolskie, Dolnośląskie – realizuje takie działania. Pasażer na kolei jest pasażerem masowym: trzeba szukać klientów tam, gdzie potencjał jest największy – argumentował. Jeśli jednak zapadnie decyzja o budowie linii kolejowej, powinno się – jak zaznaczył wiceminister – dopasować środki do potrzeb na konkretnym obszarze i do kategorii linii. – Linia z programu Kolej Plus nie musi mieć parametrów magistrali – podkreślił.

W skład programu Kolej Plus (lista podstawowa) wchodzi 35 inwestycji, realizowanych w 11 województwach. Poszczególne przedsięwzięcia polegają na budowie nowych linii, odbudowie rozebranych, rewitalizacji nieczynnych i modernizacji szlaków towarowych z dostosowaniem ich do ruchu pasażerskiego. Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel uważa program za sukces, zwracając uwagę na duże zainteresowanie wielu samorządów i sprawną realizację dotychczasowych etapów harmonogramu.

Z drugiej strony niektóre inwestycje – jak budowa linii Konin – Turek czy Zegrze – Przasnysz – spotykają się z zarzutem przeskalowania. Zdaniem części ekspertów ogromne koszty mogą okazać się niewspółmierne do efektów również za sprawą oddalenia planowanych przystanków i stacji od centrów miejscowości oraz innych generatorów ruchu.

Planowanie szwankuje nie tylko w Kolei Plus

Zastrzeżenia te – podzielane przez Malepszaka – dotyczą jednak nie tylko programu Kolej Plus. Jak przekonywał przedstawiciel MI, dotychczasowy sposób planowania inwestycji kolejowych pozostawiał wiele do życzenia. – Wiele z nich jest realizowanych w oparciu o błędne prognozy ruchu. Efektem są zbyt długie szlaki między stacjami, uniemożliwiające sprawny ruch mieszany. Brakuje też rozjazdów i torów dodatkowych – wypunktował wiceminister.

– Choć od 1995 r. zainwestowaliśmy w infrastrukturę 120 mld zł, ruch pasażerski jest poniżej ówczesnego poziomu, a towarowy od 20 lat przez cały czas nie może przekroczyć 250 mln ton rocznie. Inwestować trzeba precyzyjnie, likwidując wąskie gardła i ograniczenia prędkości – przekonywał mówca. Według danych, które przytoczył, w 2016 r. na sieci PKP PLK było ok. 2000 różnego rodzaju ograniczeń stałych. Dziś jest ich mniej więcej tyle samo, bo na miejsce zlikwidowanych pojawiły się inne.

Wiceminister zadeklarował, że w nowej kadencji najważniejsza dla resortu będzie sprawność ruchu pociągów i wzrost prędkości handlowych, zwłaszcza dla pociągów towarowych. W tym celu trzeba naprawić błędy, popełnione podczas inwestycji niejednokrotnie zaledwie kilka lat temu. Jak przyznał Malepszak, koszty takich prac będą sięgały dziesiątek milionów złotych. – Na Podlasiu linia Białystok – Hajnówka – Czeremcha ma 30-kilometrowy odcinek bez stacji i mijanek. Następnie pociągi wjeżdżają na stację Hajnówka, na której również składy pasażerskie z przeciwnych kierunków nie mogą się minąć. Marszałek województwa chciałby zagęścić rozkład jazdy, ale infrastruktura na to nie pozwala. Jest to przypadek kuriozalny, ale podobnych są dziesiątki – stwierdził.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Ruszyło Forum Bezpieczeństwa Kolejowego. Ogromne zainteresowanie

Tabor i technika

Ruszyło Forum Bezpieczeństwa Kolejowego. Ogromne zainteresowanie

Jakub Madrjas 13 lutego 2024

Bielsko-Biała na razie bez projektu węzła przesiadkowego przy dworcu

Zintegrowany transport

Lasek: Wniosek o decyzje lokalizacyjną CPK do uzupełnienia

Prawo i polityka

Zobacz również:

Databout zaprojektuje rewitalizację trasy Racibórz – Racławice?

Infrastruktura

Databout zaprojektuje rewitalizację trasy Racibórz – Racławice?

Roman Czubiński 05 grudnia 2023

Bielsko – Skoczów: Przetarg na projekt rewitalizacji

Infrastruktura

Bielsko – Skoczów: Przetarg na projekt rewitalizacji

Roman Czubiński 30 listopada 2023

Jest problem z programem Kolej Plus w Małopolsce

Prawo i polityka

Jest problem z programem Kolej Plus w Małopolsce

Jakub Madrjas 24 października 2023

Pozostałe z wątku:

Ruszyło Forum Bezpieczeństwa Kolejowego. Ogromne zainteresowanie

Tabor i technika

Ruszyło Forum Bezpieczeństwa Kolejowego. Ogromne zainteresowanie

Jakub Madrjas 13 lutego 2024

Bielsko-Biała na razie bez projektu węzła przesiadkowego przy dworcu

Zintegrowany transport

Lasek: Wniosek o decyzje lokalizacyjną CPK do uzupełnienia

Prawo i polityka

Zobacz również:

Databout zaprojektuje rewitalizację trasy Racibórz – Racławice?

Infrastruktura

Databout zaprojektuje rewitalizację trasy Racibórz – Racławice?

Roman Czubiński 05 grudnia 2023

Bielsko – Skoczów: Przetarg na projekt rewitalizacji

Infrastruktura

Bielsko – Skoczów: Przetarg na projekt rewitalizacji

Roman Czubiński 30 listopada 2023

Jest problem z programem Kolej Plus w Małopolsce

Prawo i polityka

Jest problem z programem Kolej Plus w Małopolsce

Jakub Madrjas 24 października 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5