NUMER 05/2022
NUMER 05/2022
Temat numeru:
Rynek taboru kolejowego
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Lubuskie zapowiada codzienne połączenia do Krosna Odrzańskiego i Gubina

| Jakub Rösler 26.05.2022 2,5k

Lubuskie zapowiada codzienne połączenia do Krosna Odrzańskiego i Gubina
SA139 w Gorzowie. To właśnie pojazdy z tej serii mają kursować do Guben fot. Paweł Klawiński / SM42
Za kilka tygodni pociągi regionalne zaczną docierać do Krosna Odrzańskiego i Guben. Reaktywacja regularnych połączeń pasażerskich na tej trasie będzie miała na razie charakter wyłącznie weekendowy. Kiedy możemy się więc spodziewać codziennych kursów?
Linia kolejowa 358 łączy Guben ze Zbąszynkiem. Część tej trasy, od Czerwieńska do Zbąszynka, jest wykorzystywana zarówno przez pociągi regionalne, jak i dalekobieżne, kursujące z Zielonej Góry do Poznania i dalej w kierunku Warszawy, czy Gdyni. Aktualnie ten odcinek przechodzi głęboką modernizację, co skutkuje wprowadzeniem autobusowej komunikacji zastępczej, a sama inwestycja jest znacząco opóźniona, o czym pisaliśmy wielokrotnie w ostatnich miesiącach. Natomiast drugi fragment linii 358, od Czerwieńska do Guben, nie jest wykorzystywany w ruchu pasażerskim od 2002 roku.

Na początku ruch weekendowy. Trzy pary w soboty oraz dwie w niedzielę

W tym roku w końcu się to zmieni, ponieważ dzięki uzgodnieniom województwa lubuskiego z PKP PLK, narodowy zarządca infrastruktury wyremontował przystanki znajdujące się na tym odcinku linii 358 i przygotował je do uruchomienia regularnych połączeń pasażerskich. Lubuski urząd marszałkowski zapowiedział w pierwszej kolejności ruch świąteczny oraz weekendowy, który rozpocznie się wraz z czerwcową korektą rozkładu jazdy.

Rozkład jest już dostępny na portalu pasażera. W soboty pojadą trzy kursy Zielona Góra Główna – Guben – ZIelona Góra Główna, natomiast w niedzielę zaplanowano dwa kursy. W soboty pociągi będą odjeżdżać z Zielonej Góry o godzinach 7:45, 13:23 oraz 16:50. W niedzielę nie będzie uruchamiany pociąg o 13:23.

Codzienne połączenia od grudnia 2022 roku

Wprowadzenie regularnych kursów cieszy, mimo faktu, iż na razie będą miały one charakter wyłącznie weekendowy. Powstaje jednak pytanie o to, czy i kiedy, województwo lubuskie planuje uruchomić do Guben codzienne pociągi?

– Regularne połączenia na tej trasie planujemy uruchomić od wejścia w życie rozkładu jazdy 2022/2023. Planujemy 6 par pociągów relacji Zielona Góra - Guben – mówi nam Paweł Kozłowski, rzecznik prasowy Zarządu Województwa Lubuskiego.

Jak więc widać, codzienne pociągi pojadą do Krosna Odrzańskiego i Gubina już w grudniu bieżącego roku. Zaproponowana oferta będzie na identycznym poziomie jak na odcinku Głogów – Wschowa – Leszno, który został reaktywowany w grudniu 2019 roku.

Znaczne ograniczenia prędkości

Kilka miesięcy temu opisywaliśmy także stan infrastruktury torowej i prędkości z jakimi będą mogły się poruszać spalinowe zespoły trakcyjne na tym odcinku. Mimo pierwotnego dostosowania linii do prędkości 100 km/h, aktualnie pociągi pasażerskie mogą kursować z prędkością 60 km/h na odcinku Czerwieńsk – Krosno Odrzańskie, natomiast na dalszym odcinku, do Gubina i Guben, będą musiały zwolnić, ponieważ aktualna prędkość dla pociągów pasażerskich wynosi tam 50 km/h. Czy województwo lubuskie planuje więc rozmowy z PKP PLK o podwyższeniu prędkości na tym odcinku i przeprowadzeniu ewentualnej rewitalizacji?

– Już w 2021 roku występowaliśmy w tej sprawie do Ministerstwa Infrastruktury w kontekście realizacji programu wieloletniego pn. „Wsparcie zadań zarządców infrastruktury kolejowej, w tym w zakresie utrzymania i remontów, do 2023 roku”. W naszej ocenie obniżenie prędkości na linii nr 358 na odcinkach: Czerwieńsk – Krosno Odrzańskie z 80 km/h (początkowo 100 km/h) na 60 km/h i Krosno Odrzańskie – Gubin – granica państwa z 60 km/h na 50 km/h było niezgodne z zasadami tego programu. Będziemy nadal zabiegać o przywrócenie parametrów tej linii umożliwiających skrócenie czasu przejazdu lekkiego taboru na trasie Zielona Góra - Guben – mówi nam Paweł Kozłowski.

Czas przejazdu na równi z autobusem, który na razie raczej się nie zmieni

Ograniczenia prędkości skutkują tym, iż zgodnie z właśnie opublikowanym rozkładem, pociągi pasażerskie z Zielonej Góry do Guben mają kursować w czasie godziny i 23 minut, a więc praktycznie identycznym, jak autobusy kursujące między Gubinem, a Zieloną Górą. Podniesienie prędkości na tym fragmencie linii 358, do 80 km/h, mogłoby sprawić, że pociągi kursowałyby krócej niż autobusy, w czasie około godziny.

O to, czy PKP PLK planują jakiekolwiek działania mające podnieść prędkość na tym odcinku, zapytaliśmy Radosława Śledzińskiego z zespołu prasowego spółki odpowiadającej za utrzymanie infrastruktury kolejowej w całym kraju.

Śledziński potwierdził nam informacje z lutego o tym, że Projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 358 Czerwieńsk – Gubin – granica państwa” został ujęty w „Zamierzeniach inwestycyjnych na lata 2021-2030 z perspektywą do 2040 r.”, lecz na ten moment brak większych konkretów w sprawie tego, kiedy odcinek ten mógłby liczyć na rewitalizację i podniesienie rozkładowej prędkości. Śledziński dodał też, iż spółka nie planuje w najbliższym czasie jakichkolwiek prac na tym fragmencie linii 358.

Okazjonalna kursy cieszyły się dużym zainteresowaniem

Na koniec warto też dodać, iż ostatnio między Zieloną Górą, a Guben zostały uruchomione dwie pary pociągów, które dowoziły pasażerów na piknik europejski z okazji dnia Europy, odbywający się w Gubinie i Guben. Jak mówi nam Paweł Kozłowski, przejazdy cieszyły się ogromnym powodzeniem, a średnia liczba pasażerów na jeden kurs wyniosła około 150 osób.

Nowe połączenia mają być obsługiwane pojazdami SA139 Link, które Polregio odkupiło od województwa zachodniopomorskiego.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2022
NUMER 05/2022
Najnowszy numer "Rynku Kolejowego" poświęcamy tematowi taboru kolejowego. Doskonałą okazją do tego było Europejskie Forum Taborowe, który przyniosło wiele ważnych dyskusji. Przyszłością, która już teraz wjeżdża na tory są pociągi hybrydowe i wodorowe. Coraz bliżej jest też do uruchomienia środków unijnych, a przewoźnicy zaczynają ogłaszać przetargi.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5