NUMER 12/2021
NUMER 12/2021
Temat numeru:
Infrastruktura kolejowa
szukaj
Śledź nas:

Z Zielonej Góry do Guben w czerwcu 2022 r. Na razie pociągi tylko w weekendy

| Jakub Rösler 06.12.2021 4,1k

Z Zielonej Góry do Guben w czerwcu 2022 r. Na razie pociągi tylko w weekendy
fot. Rafał W. / SM 42
Mamy oficjalne potwierdzenie tego, że w czerwcu przyszłego roku ruszy weekendowe połączenie kolejowe łączące Zieloną Górę z Guben przez Krosno Odrzańskie. Mimo wielomiesięcznej niepewności trasa zostanie przystosowana do regularnego ruchu przez PKP PLK. Początkowo na trasie pojadą po dwie pary w niedzielę i święta, a także trzy w soboty.
Kilkukrotnie informowaliśmy już na naszych łamach o planach uruchomienia pociągów regionalnych z Zielonej Góry do Guben przez Krosno Odrzańskie i Gubin. W ostatnim czasie połączenie zaczęło być reklamowane przez Związek Komunikacyjny Berlina i Brandenburgii (VBB), ale po stronie polskiej nie działo się zbyt wiele w tej kwestii.

Problemy z PKP PLK


Jak poinformował nas Maciej Stawiarski, rzecznik prasowy zarządu województwa lubuskiego, Urząd Marszałkowski już w kwietniu 2021 roku doszedł do porozumienia z Polregio w sprawie przyszłego rozkładu jazdy dla tej relacji. Wtedy jednak, wg. słów rzecznika, PKP PLK zablokowała możliwość uruchomienia pociągów tłumacząc się koniecznością poprawy infrastruktury na przystankach i stacjach leżących w ciągu linii 358.

Stawiarski dodaje jednak, że przejazd inspekcyjny po trasie linii 358 odbył się w lutym 2021 roku, a uczestniczyli w nim przedstawiciele PKP PLK, Polregio i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego. Przejazd pokazał, iż rzeczywiście konieczne są prace infrastrukturalne by po linii mogły kursować pociągi pasażerskie. PKP PLK poinformowało wtedy, że chęć uruchomienia połączeń na danej linii kolejowej należy zgłaszać około 1,5 roku przed planowanym uruchomieniem linii. Wg. lubuskiego rzecznika zielonogórski oddział PKP PLK poinformował także o tym, iż nie posiada środków na realizację modernizacji trasy w 2021 roku. Po tej deklaracji Polregio zawnioskowało w marcu 2021 r. do spółki o przygotowanie linii 358 do uruchomienia połączeń od rozkładu jazdy 2021/2022.

Problem wyszedł na jaw w październiku bieżącego roku, kiedy to w odpowiedzi na pismo z Urzędu Marszałkowskiego w Zielonej Górze, PKP PLK przyznała, iż uruchomienie pociągów do Guben nie będzie możliwe w czerwcu 2022 roku, ponieważ zakład centralny spółki nie zabezpieczył odpowiedniej ilości środków na remont linii.

Zgłoszenie w terminie


Stawiarski dodaje, iż województwo zgłosiło chęć uruchomienia przewozów na początku lutego 2021 roku, a więc prawie półtorej roku przed planowanym startem pociągów oraz w terminie wymaganym przez PKP PLK, co jest wspomniane wyżej.

Jednak najciekawsze jest to, iż linia 358, a dokładniej jej odcinek od Czerwieńska do granicy państwa, została zakwalifikowana do kategorii utrzymaniowej B, a więc takiej, gdzie prace utrzymaniowe mają pozwalać na rozwijanie prędkości maksymalnej wraz z maksymalnym naciskiem na tor wg. stanu bazowego.

Brak utrzymania mimo obowiązku

“Ponadto zakłada się, że w wyniku realizacji Programu, począwszy od roku 2021, możliwy będzie coroczny wzrost maksymalnej prędkości. Wzrost ten uzyskany zostanie poprzez zintensyfikowanie działań zmniejszających liczbę, długość występowania oraz skutki dla prowadzenia ruchu pociągów wywołane wprowadzonymi ograniczeniami eksploatacyjnymi. Takie działania zapewnią zwiększone zakresy napraw głównych oraz podjęcie procesu likwidowania zaległości utrzymaniowych.” – cytuje uchwałę Rady Ministrów z 5 stycznia 2021 rzecznik Stawiarski.

– Pomimo powyższych zapisów tzw. programu utrzymaniowego infrastruktury kolejowej, na odcinku linii 358 Czerwieńsk - Gubin - granica państwa nie są prowadzone żadne prace utrzymaniowe pozwalające na wznowienie kursowania pociągów pasażerskich – kończy Stawiarski.

Pociągi jednak pojadą

Po tak zarysowanej historii trudno spodziewać się happy endu. Tutaj jednak się udało, o czym informują nas przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego. Pociągi ruszą od czerwca 2022 roku, ponieważ PKP PLK jednak znalazła brakujące fundusze i wyremontuje linię.

– PKP Polskie Linie Kolejowe pozytywnie reagują na inicjatywę przywrócenia kolejowych połączeń pasażerskich na linii Zielona Góra – Gubin – granica państwa (linia kolejowa nr 358). Trasa, wykorzystywana obecnie wyłącznie w ruchu towarowym, zostanie przystosowana do przejazdów pociągów pasażerskich. Dzięki pracom, po 20 latach przerwy, podróżni zyskają dogodne połączenie kolejowe. Do obsługi pasażerów przystosowanych zostanie pięć stacji i przystanków. Korzystnie zmienione zostaną perony w Nietkowie, Laskach Odrzańskich, Krośnie Odrzańskim, Wężyskach i w Gubinie. Będzie właściwe oznakowanie oraz niezbędne dla pasażerów informacje. Na trasie przewidziana jest punktowa wymiana podkładów, uporządkowany będzie teren przy linii kolejowej – poinformował nas Radosław Śledziński z biura prasowego PKP PLK.

Śledziński dodaje, iż koniec prac jest planowany z ostatnimi dniami kwietnia 2022 roku.

Jak informowaliśmy wcześniej, od czerwca kursy pociągów będą uruchamiane w weekendy, a także święta. Po dwie pary w niedziele i dni świąteczne, a także trzy pary w soboty. Istnieje szansa, iż regularne kursy pasażerskie pojawią się w nowym, rocznym rozkładzie jazdy, który będzie obowiązywał od grudnia 2022 roku.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2021
NUMER 12/2021
Tematem najnowszego numeru miesięcznika jest infrastruktura kolejowa i sytuacja firm budowlanych. Trwa luka inwestycyjna - za kolejne lata przynieść mają kumulację inwestycji. Rozmawiamy na ten temat z organizacjami branżowymi i największymi firmami sektora. Poza tym piszemy m. in. o nowym rozkładzie jazdy pociągów, nowych Elfach Kolei Dolnośląskich i trzeciej linii warszawskiego metra. Zachęcamy do prenumeraty!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5