PKP PLK wyremontują niedawno reaktywowany odcinek sieci kolejowej od Czerwieńska do Gubina w województwie lubuskim. Prace za niecałe 70 mln złotych mają skrócić czas przejazdu o 10 minut i zwiększą prędkość pociągów aż o 40 km/h. Remont potrwa niecałe 5 miesięcy.
PKP PLK kontynuują w tym roku swoje prace utrzymaniowe mające na celu szybkie i efektywne poprawianie parametrów poszczególnych linii kolejowych. Dzięki takim pracom
pociągi już w grudniu tego roku wrócą do uzdrowiskowego Ciechocinka, a w przyszłym roku na trasę od Wągrowca (a dokładniej od stacji Gołańcz)
do Nakła nad Notecią. W ubiegłym roku podobne prace prowadzono np. na odcinku
Szczecinek – Białogard.
50 kilometrów do remontu
Jednym z działań planowanych na bieżący rok jest zadanie związane z odcinkiem linii 358 między Czerwieńskiem a Gubinem. Pociągi pasażerskie wróciły na tę trasę stosunkowo niedawno, stało się to bowiem w grudniu 2022 roku. Dostęp do kolei, po 20 latach, odzyskały powiatowe Krosno Odrzańskie oraz Gubin. Od przywrócenia połączeń wskazywano jednak na niskie parametry linii 358 na wspomnianym odcinku, przez co przez większość jego długości pociągi poruszają się z prędkością zaledwie 60 km/h.
PKP PLK dostrzegły ten problem i planują wyremontować tory od Czerwieńska do Gubina. – Zamierzamy wyremontować ok. 50-kilometrowy odcinek Czerwieńsk – Gubin (linia nr 358). Wymienimy elementy nawierzchni: tam, gdzie wykazują one zużycie, położymy nowe szyny i podkłady, a także zamontujemy nowe przytwierdzenia i części rozjazdów. Na całym szlaku uzupełnimy podsypkę dla odpowiedniej stabilizacji toru oraz wyregulujemy tor – mówi Radosław Śledziński z Zespołu Prasowego PKP PLK.
O 10 minut krócej i 40 km/h szybciej
Co najważniejsze, zadanie – warte niespełna 69 mln złotych (ze środków budżetowych PLK) – przyczyni się do skrócenia czasu przejazdu od Czerwieńska do Gubina o 10 minut, z obecnych 62 min do nieco ponad 50 min. – Będzie to możliwe dzięki zwiększeniu prędkości do 100 km/h (z miejscowymi ograniczeniami z uwagi na geometrię), przy czym obecnie linia pozwala na przejazdy z prędkością 50-60 km/h – dodaje Śledziński.
Prace zostaną wykonane przez spółkę wykonawczą będącą własnością PKP PLK – ZRK DOM. Została wybrana do realizacji tej inwestycji w toku negocjacji skierowanych do spółek zależnych zarządcy infrastruktury.
– Chcemy rozpocząć prace w I połowie sierpnia i zakończyć je do połowy grudnia br. Uzgodniliśmy to z przewoźnikiem, ponieważ zakres robót na jednotorowej linii będzie wymagać w tym czasie zastępczej komunikacji autobusowej – kończy przedstawiciel PKP PLK.