Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Lubsko: Jest najkorzystniejsza oferta na projekt Kolej Plus

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
15-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
15-02-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Lubsko: Jest najkorzystniejsza oferta na projekt Kolej Plus
fot. Piotr Włodarczyk from London, UK, CC BY-SA 2.0, commons.wikimedia.org
Odbudowę linii do Lubska zaprojektuje firma LWZ. Jej oferta w przetargu PKP PLK na projekt inwestycji programu „Kolej Plus” okazała się najkorzystniejsza. Ruch pociągów z Bieniowa i Zielonej Góry ma zostać wznowiony do roku 2028.

W postępowaniu wzięło udział dziewięć firm. Rozpiętość cen (jedyne kryterium punktacji) była dość duża: najdroższa oferta, złożona przez konsorcjum Alusta – Krak-Inż, otrzymała zaledwie 61,75% punktów. Pozostałe oferty, w kolejności od najtańszych do najdroższych, złożyły: Torkol, Infrakol, Dolkom, Torhamer, Track Tec, konsorcjum Primost Południe – Przedsiębiorstwo Remontowo-Budowlane „TOR” i ZRK DOM.

Przetarg na zaprojektowanie odbudowy linii 275 na 18-kilometrowym odcinku Bieniów – Lubsko ogłoszono w październiku ubiegłego roku. Maksymalna prędkość ma wynosić 120 km/h. Na trasie zaplanowano przystanki pośrednie: Lubsko Karaś/Lubsko Zachód, Lubsko Wschodnie, Budziechów, Jasień, Bieszków i Biedrzychowice Dolne. Częścią inwestycji będzie też modernizacja stacji w Bieniowie.

Po planowanym na 2028 r. zakończeniu inwestycji dojazd z Lubska do Zielonej Góry (poprzez linię 370) ma być możliwy w ciągu 63 minut. Dla zwiększenia przepustowości tej ostatniej przewidziano budowę mijanki w Letnicy. Liczba par pociągów ma wynosić co najmniej 8.

Odbudowa linii do Lubska jest jednym z dwóch lubuskich wniosków, które utrzymały się w programie Kolej Plus (z ośmiu złożonych początkowo) – i jedynym, który został zakwalifikowany na listę podstawową. W części rezerwowej znalazły się prace na liniach 363 i 415, których realizacja zapewniłaby połączenie kolejowe z Międzychodu do Gorzowa Wielkopolskiego.

Historia kolei w Lubsku jest bogata. Pierwsze pociągi dotarły tu już w roku 1846. Lubski dworzec jest najstarszym zachowanym obiektem tego typu w całym województwie. Zmiana granic po II wojnie światowej doprowadziła jednak do marginalizacji linii 275 (do 1945 r. była ona częścią magistrali Berlin – Wrocław, po której najszybsze pociągi jeździły w latach 30. z prędkością 160 km/h). W latach 80. i 90. z czterokierunkowego węzła stacja stała się najpierw przelotową, potem – czołową, by na końcu przestać obsługiwać przewozy pasażerskie (ostatni pociąg odjechał z niej w kwietniu 1995 r.). W kolejnych latach rozbudowana infrastruktura stacji oraz jej otoczenie uległy niemal całkowitej dewastacji, stając się – w powszechnym odbiorze – jednym z najbardziej wymownych symboli upadku kolei w pierwszych latach III RP.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

Infrastruktura

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

PKP PLK 16 maja 2025

Kolej Plus. Zaczynają się prace przy linii do Gostynia

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Roman Czubiński 22 kwietnia 2025

PKP PLK: Umowa na projekt nowej linii Zegrze – Przasnysz

Infrastruktura

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Infrastruktura

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Jakub Rösler 18 lutego 2025

Kolej Plus już 3 mld złotych droższa, a to nie koniec. Co dalej?

Infrastruktura

Zobacz również:

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

Infrastruktura

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

PKP PLK 16 maja 2025

Kolej Plus. Zaczynają się prace przy linii do Gostynia

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Roman Czubiński 22 kwietnia 2025

PKP PLK: Umowa na projekt nowej linii Zegrze – Przasnysz

Infrastruktura

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Infrastruktura

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Jakub Rösler 18 lutego 2025

Kolej Plus już 3 mld złotych droższa, a to nie koniec. Co dalej?

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij