NUMER 06/2020
NUMER 06/2020
Temat numeru:
Zmiany na rynku taborowym
szukaj
Śledź nas:

Lublin: Porozumienie w sprawie kolei aglomeracyjnej

| Roman Czubiński 13.06.2020 102

Lublin: Porozumienie w sprawie kolei aglomeracyjnej
PKP PLK podpisały z Urzędem Marszałkowskim Województwa Lubelskiego umowę o opracowaniu koncepcji programowo-przestrzennej Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej. Przedsięwzięcie ma ułatwić nie tylko dojazd pociągiem do Lublina, ale także korzystanie z kolei w podróżach na terenie samego miasta. Sama infrastruktura powstanie jednak najwcześniej za kilka lat.
Koncepcja, która na mocy dzisiejszej umowy zostanie opracowana do końca 2021 r., ma określić kierunki rozbudowy sieci kolejowej w województwie lubelskim. Jak przypomniał podczas uroczystości marszałek województwa Jarosław Stawiarski, Lubelszczyzna jest regionem o małej (nawet jak na Polskę) gęstości sieci kolejowej. Projekt LKA ma więc obejmować budowę nowych linii oraz łącznic. Niektóre z zakładanych kierunków rozbudowy to Łęczna i Janów Lubelski (jako stacja przelotowa na przyszłej linii do Biłgoraja), obecnie pozbawione pasażerskich połączeń kolejowych. Na istniejących odcinkach (do Puław, Parczewa, Chełma czy Kraśnika) połączenia mają natomiast zostać zagęszczone.

Kosztami opracowania dokumentu (ok. 400 tys. zł) podzielą się po połowie samorząd wojewódzki i zarządca infrastruktury. Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel zaznaczył, że jednym ze strategicznych celów spółki jest właśnie rozwój kolei w aglomeracjach. – Chcemy, by mieszkańcy województwa dzięki LKA zyskali jeszcze lepsze możliwości podróży w regionie – zadeklarował. Temu celowi ma służyć – między innymi – dostosowanie stacji i przystanków do potrzeb osób o ograniczonej mobilności oraz tworzenie przy nich węzłów przesiadkowych na pojazdy komunikacji miejskiej.

Założenia Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej opisywaliśmy szerzej przed dwoma laty. Pomysł pojawił się (ponownie) w debacie publicznej na fali trwającej wówczas kampanii przed wyborami samorządowymi. Przedsięwzięcie ma polegać na budowie nowych przystanków kolejowych (Lublin Rury, Lublin Marko, Lublin Grygowej, Marynin) oraz dwóch krótkich linii: odnogi do dzielnicy przemysłowej w Kraśniku i łącznicy między liniami 7 i 68, przeznaczonej do przekierowania części ruchu towarowego poza główną stację w Lublinie. Przewidziano też odtworzenie zlikwidowanego stosunkowo niedawno przystanku Lublin Zalew na linii 68. Pociągi LKA mają kursować na trasach Puławy – Świdnik (Port Lotniczy Lublin) i Lubartów – Kraśnik Fabryczny.

Wartość realizacji, wraz z opracowaniem dokumentacji przedprojektowej, szacowano wówczas na ponad 90 mln zł (w tym ponad połowę miałaby pochłonąć budowa wspomnianych nowych odcinków). W dalszych planach jest budowa drugiego toru na linii 68 i modernizacja wraz z elektryfikacją linii 30 do Łukowa. Prace budowlane będą mogły zostać wykonane w przyszłej unijnej perspektywie budżetowej (2021-2027).
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 06/2020
NUMER 06/2020
W najnowszym raporcie poruszamy kwestię zmian na rynku taborowym, zastanawiamy się, czy standaryzowanie taboru ma sens, czym pojedziemy do CPK. Poruszamy również temat tramwajów, jakie będą zamawiane w przyszłości, prezentujemy polski tramwaj autonomiczny, który pierwsze testy ma już za sobą.

Nie zapominamy również o bogatych w aktualne kwestie rozmowach. W tym wydaniu prezentujemy wywiady z prezesem PKP Energetyka – Wojciechem Orzechem oraz Christianem Schlegelem, dyrektorem sprzedaży lokomotyw w Siemens Mobility. Pamiętamy również o kolejarzach na służbie, którzy w tym trudnym czasie pandemii są bez przerwy na posterunku – o pracy w niecodziennych warunkach związanych z COVID-19 opowiada Jan Marcinek, kierownik Centralnej Dyspozytury PKP Energetyka. Publikujemy również wspomnienie o pasjonacie kolei, pracowniku PKP Intercity – Krzysztofie Barańskim.

W dziale Zintegrowany transport znajdziecie galerię zdjęć nowo otwartych stacji metra na Wolę, które, jak zaznacza sam autor: „są ucztą dla oczu w trudnych czasach”.

W dziale historia przeczytacie niezwykle ciekawe zakończenie historii polskiego XIX-wiecznego wizjonera mobilności transportu intermodalnego – Piotra Steinkellera.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5