Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Lubelskie: Linia Chełm – Włodawa z potencjałem turystycznym

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
08-10-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Lubelskie: Linia Chełm – Włodawa z potencjałem turystycznym
fot. jar (2016)Kadr z linii nr 81 - zdjęcie archiwalne
Od kilku lat pojawiają się propozycje zagospodarowania turystycznego terenów stacji oraz otoczenia linii kolejowej nr 81. Jest to efekt współpracy lokalnych samorządów powiatu włodawskiego i Gminy Ruda Huta z naukowcami i studentami kierunku architektura Wydziału Budownictwa i Architektury Politechniki Lubelskiej.

Przygraniczna linia lokalna

Linia kolejowa Chełm – Włodawa o długości ok. 45 km położona jest we wschodniej części województwa lubelskiego, nieopodal granicy z Ukrainą. Przecina tereny powiatów chełmskiego i włodawskiego oraz gmin: Chełm, Ruda Huta, Włodawa i Wola Uhruska. Obszary te, położone nieopodal granicznej rzeki Bug oznaczają się zwłaszcza wysokimi walorami przyrodniczymi. W celu poprawy dostępu komunikacyjnego do tych terenów rokrocznie w letnie i jesienne weekendy uruchamiane jest weekendowe połączenie pasażerskie. W tym rok ostatnie pociągi skończyły kursowanie w niedziele 29 września. Stan techniczny trasy powoduje, że czas przejazdu całej trasy wynosił ok. 80 minut.

Tereny omawiany obszarów pozbawione są większego przemysłu, dlatego jednostki samorządu terytorialnego starają się rozwijać turystykę. Pewną rolę w tym zakresie odgrywa omawiana linia kolejowa. Nie straciła jej nawet, kiedy okresowo był wstrzymany jakimkolwiek ruch pociągów pasażerskich. Nadal stacje kolejowe stanowiły ważne węzły szlaków pieszych i rowerowych.

Współpraca samorządu z naukowcami

W tym duchu od kilku lat funkcjonuje współpraca między zainteresowanymi jednostkami samorządu (później dołączyła położona w powiecie chełmskim Gmina Ruda Huta) oraz architektami z Politechniki Lubelskiej. Studenci (pod kierunkiem naukowców) wykonali prace związane z projektem koncepcji funkcjonalno-przestrzennej rewitalizacji linii kolejowej nr 81 Chełm – Włodawa. Dotyczyły one zagospodarowania terenów w rejonie istniejącej infrastruktury kolejowej oraz wybranych obszarów. Efektem prac są liczne propozycje dla obszarów w znacznym stopniu zdegradowanych lub niedostatecznie zagospodarowanych. Realizacja przedsięwzięć ma pozwolić na stworzenie atrakcji turystycznych, przyciągających osoby pragnące odpocząć z dala od miejskiego zgiełku.

„Mobilne Stacje Kolejowe”

W materiałach będących efektem wykonanych prac są m.in. propozycje poprawy jakości infrastruktury kolejowej. Architekci zaproponowali, aby na przystankach osobowych ustawić obiekty dla podróżnych („Mobilne Stacje Kolejowe”). Założono, że będą one wykorzystywane w sezonie letnim, co należy łączyć z kursowaniem pociągów w tym okresie. Zaprojektowano kilka rodzajów obiektów. Wszystkie mają być dostępne dla osób niepełnosprawnych oraz wyposażone m.in. w zadaszone miejsca siedzące, chroniące przed deszczem i wiatrem, sanitariaty i stojaki rowerowe. Na części z nich przewidziano panele fotowoltaiczne, biletomat oraz w instalacje dla wykorzystania wody deszczowej. Bardziej zaawansowane budowle doposażono w telefony alarmowe, automaty z napojami i jedzeniem, wzmacniacze sygnału GMS, nadajniki Wi-fi oraz złącza do naładowania telefonów. Obiekty miałyby być znormalizowane, gabaryty większości z nich pozwalają na łatwe przemieszczanie ich np. na wagonach towarowych. Co istotne, wyglądem nawiązują do otoczenia m.in. poprzez wkomponowanie w elewacje drewnianych elementów.

Nowe atrakcje turystyczne „przy kolei”

Opracowano również propozycje zagospodarowania terenów przy stacyjnych. W podwłodawskim Orchówku dworzec powinien zostać zrewitalizowany, a w jego otoczeniu miałby powstać ośrodek z zespołem domków letniskowych, obiektem agroturystycznym, stawem i miejscem do wypoczynku dla przyjezdnych. W Woli Uhruskiej zaproponowano uatrakcyjnić przystacyjny park, aby stał się miejscem atrakcyjnym do wypoczynku. Propozycje dotyczą również Majdanu Stuleńskiego i Uhruska, gdzie zachowały się pozostałości podworskie z parkami. W pierwszym z wymienionych proponuje powstanie ośrodka hippicznego oraz cykliczne organizowanie jarmarku W ostatnim z wymienionych miejsc miałaby powstać m.in. Kruliczarnia – ośrodek zooterapeutyczny z ogólnodostępnymi ogrodami, gdzie na wolności mają żyć króliki, a w zachowanych dworze – uczelniany (Uniwersytet Rolniczy w Lublinie) obiekt noclegowy z salą konferencyjną.

Inne szanse na rozwój linii 81

Obok koncepcji rozwoju turystyki w rejonie drogi kolejowej Chełm – Włodawa, pojawiają się także propozycje. Należy do nich budowa przejścia kolejowe w Orchówku. o czym więcej informowaliśmy tutaj. Szansą dla tej trasy jest również wpisanie jej do rządowego programu Kolej Plus.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5