NUMER 03/2020
NUMER 03/2020
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Rok 2019 na kolei
szukaj
Śledź nas:

Lubelskie: Czy kolejny regionalny program operacyjny wesprze kolej do Włodawy?

| jar, Rynek Kolejowy 19.02.2020 2

Lubelskie: Czy kolejny regionalny program operacyjny wesprze kolej do Włodawy?
fot. jar (2016)
Trwają negocjacje dotyczące przyszłej perspektywy finansowej Unii Europejskiej. Dlatego jeszcze nie wiadomo, czy w ramach regionalnego programu operacyjnego na lata 2021–2027 znajdą się środki na kolejowe inwestycje infrastrukturalne oraz zakup taboru do obsługi połączeń regionalnych – informuje „Rynek Kolejowy” przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego.
Rewitalizacja linii z programu Kolej + czy RPO WL?

Jak informowaliśmy na naszym portalu, jedną z inwestycji wskazanych do realizacji w ramach rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej jest połączenie Włodawa – Chełm – Lublin, o czym napisał w odpowiedzi na interpelację poselską nr 858 w sprawie linii kolejowej nr 81 Chełm – Włodawa Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury. W piśmie skierowanym do Marszałka Sejmu RP napisał również, że możliwa jest rewitalizacja linii trasy z innych źródeł finansowania. –Jednocześnie w ramach trwających prac planistycznych związanych z opracowaniem listy projektów inwestycyjnych do realizacji w przyszłej perspektywie finansowej UE 2021-2027 PKP Polskie Linie Kolejowe SA zaproponowała marszałkowi województwa lubelskiego rozważenie możliwości rewitalizacji linii kolejowej nr 81 Chełm – Włodawa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Marszałek województwa lubelskiego wskazał, że w związku z potrzebą przeznaczenia części przyszłej alokacji na zakup taboru kolejowego, ww. inwestycja może być rozważana jako projekt rezerwowy w przyszłej perspektywie UE – napisał.

Negocjacje trwają…

„Rynek Kolejowy” zwrócił się do samorządu województwa lubelskiego z prośbą o podanie bardziej szczegółowych informacji. W odpowiedzi przesłanej do „Rynku Kolejowego” Remigiusz Małecki, rzecznik prasowy w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubelskiego napisał, że jeszcze nie wiadomo, jakie przedsięwzięcia będą mogły uzyskać wsparcie ze środków unijnych w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2021–2027. Trwają jeszcze negocjacje dotyczące możliwości wsparcia zakupu taboru. Propozycja Komisji Europejskiej z maja 2018 r. dopuszcza taką możliwość, natomiast odmienne zdanie w tej sprawie ma Rada Unii Europejskiej oraz Parlament Europejski.

Sprawą otwartą pozostaje również finansowanie inwestycji infrastrukturalnych ze środków regionalnych programów operacyjnych. – Trwające negocjacje międzyinstytucjonalne na temat kształtu przyszłej Polityki Spójności na lata 2021–2027 uniemożliwiają określenie zakresu wsparcia infrastruktury kolejowej z przyszłego RPO WL. W obecnej perspektywie zgłaszane są trudności w realizacji projektów kolejowych dofinansowanych ze środków obecnych RPO w skali całego kraju, co potwierdza strona rządowa. Kwestia słabego postępu w realizacji wysokobudżetowych inwestycji kolejowych była wielokrotnie poruszana podczas spotkań rocznych z Komisją Europejską. Ze wstępnych stanowisk prezentowanych przez przedstawicieli Komisji Europejskiej wynika, że wobec wskazanych powyżej trudności jest mało prawdopodobne, ażeby interwencja w infrastrukturę kolejową była realizowana z poziomu regionalnego – wyjaśnia Remigiusz Małecki.

Z dalszej części odpowiedzi wynika, że inwestycje infrastrukturalne najprawdopodobniej będą mogły być realizowane w krajowych programach będących kontynuacjami Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, bądź Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. – Niestety Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej w projekcie Założeń do Umowy Partnerstwa na lata 2021–2027 tych zagadnień nie podejmuje – zaznacza rzecznik prasowy.

Strategia przynajmniej na razie bez linii 81


Z informacji uzyskanych w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubelskiego wynika, że położone w regionie odcinki sieci przeznaczone do rewitalizacji zostaną określone w aktualizacji Programu Strategicznego Rozwoju Transportu Województwa Lubelskiego. Należy on do dokumentów warunkujących wydatkowanie funduszy europejskich przyszłej perspektywy finansowej Unii Europejskiej, zresztą nie tylko z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2021–2027. Dokument ma być wypracowany ze wsparciem Komisji Europejskiej w ramach inicjatywy JASPERS.

Należy zauważyć, że w obowiązującym Programie Strategicznego Rozwoju Transportu Województwa Lubelskiego na liście linii kolejowych do rewitalizacji nie znalazła się linia 81. Również w projekcie aktualizacji, który został przedłożony do konsultacji społecznych w ubiegłym roku, droga kolejowa łącząca Chełm z Włodawą nie była rozważana pod kątem realizacji takiej inwestycji. Na liście projektów znalazł się odcinek Parczew – Lubartów linii nr 30 Łuków – Lublin Północny oraz projekty wpisujące się w poprawę połączenia Lublina z Zamościem, czyli modernizacje linii nr 69 Rejowiec – Hrebenne oraz fragmentu z Zawady do Zamościa linii nr 72. Na liście projektów znalazła się odbudowa łącznic omijających stacje Rejowiec i Zawada.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2020
NUMER 03/2020
Tematem najnowszego numeru jest podsumowanie 2019 roku na kolei. Oprócz tego w numerze rozmowy z: Pauliną Matysiak, Dariuszem Blocherem, Krzysztofem Zdziarskim oraz Aleksiejem Gromem.

W dziale Infrastruktura dużo o wysokich cenach i inwestycjach tramwajowych. W numerze piszemy też o możliwej (?) konkurencji dla PKP Intercity i integracji Trójmiasta z koleją.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5