Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Lubelskie: Czy kolejny regionalny program operacyjny wesprze kolej do Włodawy?

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
19-02-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Lubelskie: Czy kolejny regionalny program operacyjny wesprze kolej do Włodawy?
fot. jar (2016)
Trwają negocjacje dotyczące przyszłej perspektywy finansowej Unii Europejskiej. Dlatego jeszcze nie wiadomo, czy w ramach regionalnego programu operacyjnego na lata 2021–2027 znajdą się środki na kolejowe inwestycje infrastrukturalne oraz zakup taboru do obsługi połączeń regionalnych – informuje „Rynek Kolejowy” przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego.

Rewitalizacja linii z programu Kolej + czy RPO WL?

Jak informowaliśmy na naszym portalu, jedną z inwestycji wskazanych do realizacji w ramach rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej jest połączenie Włodawa – Chełm – Lublin, o czym napisał w odpowiedzi na interpelację poselską nr 858 w sprawie linii kolejowej nr 81 Chełm – Włodawa Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury. W piśmie skierowanym do Marszałka Sejmu RP napisał również, że możliwa jest rewitalizacja linii trasy z innych źródeł finansowania. –Jednocześnie w ramach trwających prac planistycznych związanych z opracowaniem listy projektów inwestycyjnych do realizacji w przyszłej perspektywie finansowej UE 2021-2027 PKP Polskie Linie Kolejowe SA zaproponowała marszałkowi województwa lubelskiego rozważenie możliwości rewitalizacji linii kolejowej nr 81 Chełm – Włodawa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Marszałek województwa lubelskiego wskazał, że w związku z potrzebą przeznaczenia części przyszłej alokacji na zakup taboru kolejowego, ww. inwestycja może być rozważana jako projekt rezerwowy w przyszłej perspektywie UE – napisał.

Negocjacje trwają…

„Rynek Kolejowy” zwrócił się do samorządu województwa lubelskiego z prośbą o podanie bardziej szczegółowych informacji. W odpowiedzi przesłanej do „Rynku Kolejowego” Remigiusz Małecki, rzecznik prasowy w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubelskiego napisał, że jeszcze nie wiadomo, jakie przedsięwzięcia będą mogły uzyskać wsparcie ze środków unijnych w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2021–2027. Trwają jeszcze negocjacje dotyczące możliwości wsparcia zakupu taboru. Propozycja Komisji Europejskiej z maja 2018 r. dopuszcza taką możliwość, natomiast odmienne zdanie w tej sprawie ma Rada Unii Europejskiej oraz Parlament Europejski.

Sprawą otwartą pozostaje również finansowanie inwestycji infrastrukturalnych ze środków regionalnych programów operacyjnych. – Trwające negocjacje międzyinstytucjonalne na temat kształtu przyszłej Polityki Spójności na lata 2021–2027 uniemożliwiają określenie zakresu wsparcia infrastruktury kolejowej z przyszłego RPO WL. W obecnej perspektywie zgłaszane są trudności w realizacji projektów kolejowych dofinansowanych ze środków obecnych RPO w skali całego kraju, co potwierdza strona rządowa. Kwestia słabego postępu w realizacji wysokobudżetowych inwestycji kolejowych była wielokrotnie poruszana podczas spotkań rocznych z Komisją Europejską. Ze wstępnych stanowisk prezentowanych przez przedstawicieli Komisji Europejskiej wynika, że wobec wskazanych powyżej trudności jest mało prawdopodobne, ażeby interwencja w infrastrukturę kolejową była realizowana z poziomu regionalnego – wyjaśnia Remigiusz Małecki.

Z dalszej części odpowiedzi wynika, że inwestycje infrastrukturalne najprawdopodobniej będą mogły być realizowane w krajowych programach będących kontynuacjami Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, bądź Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. – Niestety Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej w projekcie Założeń do Umowy Partnerstwa na lata 2021–2027 tych zagadnień nie podejmuje – zaznacza rzecznik prasowy.

Strategia przynajmniej na razie bez linii 81


Z informacji uzyskanych w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubelskiego wynika, że położone w regionie odcinki sieci przeznaczone do rewitalizacji zostaną określone w aktualizacji Programu Strategicznego Rozwoju Transportu Województwa Lubelskiego. Należy on do dokumentów warunkujących wydatkowanie funduszy europejskich przyszłej perspektywy finansowej Unii Europejskiej, zresztą nie tylko z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2021–2027. Dokument ma być wypracowany ze wsparciem Komisji Europejskiej w ramach inicjatywy JASPERS.

Należy zauważyć, że w obowiązującym Programie Strategicznego Rozwoju Transportu Województwa Lubelskiego na liście linii kolejowych do rewitalizacji nie znalazła się linia 81. Również w projekcie aktualizacji, który został przedłożony do konsultacji społecznych w ubiegłym roku, droga kolejowa łącząca Chełm z Włodawą nie była rozważana pod kątem realizacji takiej inwestycji. Na liście projektów znalazł się odcinek Parczew – Lubartów linii nr 30 Łuków – Lublin Północny oraz projekty wpisujące się w poprawę połączenia Lublina z Zamościem, czyli modernizacje linii nr 69 Rejowiec – Hrebenne oraz fragmentu z Zawady do Zamościa linii nr 72. Na liście projektów znalazła się odbudowa łącznic omijających stacje Rejowiec i Zawada.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Zobacz również:

Karpacz. Rekordowy powrót pociągów

Pasażer

Karpacz. Rekordowy powrót pociągów

Koleje Dolnośląskie 16 października 2025

Lubelskie: Linia Chełm – Włodawa z potencjałem turystycznym

Infrastruktura

Lubelskie: Linia Chełm – Włodawa z potencjałem turystycznym

jar, Rynek Kolejowy 08 października 2019

Pozostałe z wątku:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Zobacz również:

Karpacz. Rekordowy powrót pociągów

Pasażer

Karpacz. Rekordowy powrót pociągów

Koleje Dolnośląskie 16 października 2025

Lubelskie: Linia Chełm – Włodawa z potencjałem turystycznym

Infrastruktura

Lubelskie: Linia Chełm – Włodawa z potencjałem turystycznym

jar, Rynek Kolejowy 08 października 2019

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij