Od 15 czerwca kolej przyspiesza i staje się jeszcze bardziej dostępna. Na trasach Nasielsk – Sierpc i Chorzów Batory – Tarnowskie Góry czas przejazdu skróci się nawet o 13 minut. Na mapie pojawią się nowe przystanki, m. in.: Radom Wschodni, Oława Zachodnia, Dąbrowa Chełmińska Centrum, Kunice i Mielec Wolności, które ułatwią codzienne i wakacyjne podróże – informują PKP PLK.
Wprowadzana 15 czerwca korekta rozkładu jazdy pociągów będzie obowiązywała do 30 sierpnia. Na czas wakacyjnych podróży zarządca infrastruktury wraz z przewoźnikami przygotował ofertę połączeń, uwzględniając możliwości sieci kolejowej. Podróżni już korzystają z pierwszych efektów prac. Poprawia się komunikacja w aglomeracjach, regionach i między nimi oraz standard obsługi na stacjach i przystankach. Podróżni zyskują lepszy dostęp do kolei.
Jednocześnie będzie kontynuowany proces inwestycyjny, który systematycznie zwiększa przepustowość linii, skraca czasy przejazdów i poprawia dostępność kolei – również w mniejszych miejscowościach. W porównaniu z zeszłorocznymi wakacjami podróżni zyskają dodatkowy dostęp do kolei z nowych przystanków. Komfort podróżowania – szczególnie dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – zwiększył się w większości województw dzięki lepszej dostępności peronów, wyposażonych w pochylnie lub windy.
Koleją przez regiony
Dolny Śląsk bogatszy o nowe przystanki
Na Dolnym Śląsku pociągi zatrzymają się na dwóch nowych przystankach:
Oława Zachodnia na linii kolejowej Wrocław – Opole oraz Kunice na linii kolejowej Wrocław – Legnica. Przystanek Oława Zachodnia to kolejna inwestycja PKP PLK, która poprawi dostępność komunikacyjną regionu. Z kolei przystanek Kunice na trasie między Wrocławiem i Legnicą pozwoli mieszkańcom na sprawniejszy dojazd do pracy i szkół, a turystom – nad Jezioro Kunickie.
Łódzkie nabiera rozpędu
W Łódzkiem będą kontynuowane prace remontowo–utrzymaniowe. Ich efektem będą płynne, niezawodne przejazdy, bez ograniczeń prędkości. Na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Drzewica w lipcu i sierpniu br. zostanie zrealizowany ostatni etap prac, w efekcie których pociągi będą kursowały z prędkością 120km/h. Kontynuowane będą też roboty związane ze wzmocnieniem podtorza na szlaku Baby – Piotrków Trybunalski na linii Warszawa – Katowice. Remont pozwoli uniknąć zmniejszenia prędkości na tej trasie, które wydłużyłyby czas podróży. Ruch pociągów jest prowadzony po jednym torze ze względu na pracę specjalistycznej maszyny AHM – roboty zostały uwzględnione w rozkładach jazdy.
Prace na szlaku potrwają niemalże do ostatnich dni czerwca. W lipcu i sierpniu zostaną wymienione pojedyncze podkłady na stacjach Baby, Rozprza i Rokiciny. Efektem prac będzie wzrost poziomu bezpieczeństwa oraz sprawne przejazdy pociągów z prędkością 120 km/h. Dzięki prowadzonej inwestycji w przyszłości możliwe będzie podniesienie prędkości nawet do 160 km/h.
Pociągiem do Parku Krajobrazowego nad Dolną Wisłą
W Kujawsko-Pomorskiem wraz z korektą zostanie udostępniony nowy przystanek
Dąbrowa Chełmińska Centrum, zbudowany ze środków Programu Przystankowego na linii Kowalewo Pomorskie – Bydgoszcz Wschód. Z nowego przystanku skorzystają podróżni udający się w kierunku Chełmży i Bydgoszczy. W sąsiedztwie przejazdu kolejowo-drogowego powstał jeden peron wyposażony w wiaty, ławki i system informacji dla pasażerów (w ciągu ul. Leśnej). Podróżni wysiadający na przystanku Dąbrowa Chełmińska Centrum mogą zaplanować wycieczkę do Zespołu Parków Krajobrazowych nad Dolną Wisłą czy wyruszyć na szlaki rowerowe wzdłuż Wisły.
Na przystanku Radom Wschodni 50 pociągów na dobę
Mieszkańcy drugiego co do wielkości miasta na Mazowszu zyskają nowy przystanek –
Radom Wschodni. Nowy peron wyspowy jest dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz pasażerów z ciężkimi bagażami, korzystających z lotniska. Dostęp z peronu na wiadukt drogowy jest możliwy zarówno poprzez schody (stałe oraz ruchome), jak i windy. Od 30 czerwca na przystanku tym zatrzyma się 50 pociągów w ciągu doby w dniu roboczym.
Na Śląsku oszczędzamy czas
W województwie śląskim od czerwcowej korekty zostanie przywrócony do eksploatacji przystanek Bielsko-Biała Północ na linii kolejowej 139 w związku z zakończeniem miejskich prac budowlanych. Przystanek ten został wyposażony w windę oraz nowe schody łączące wiadukt z peronem.
Od czerwca skróci się czas przejazdu na trasie Chorzów Batory – Tarnowskie Góry. Obecnie podróż na tym odcinku zajmuje od 41 do 51 minut. Po wprowadzonych zmianach czas jazdy spadnie do 38-48 minut, co oznacza oszczędność nawet do 13 minut w zależności od pociągu i terminu kursowania. Poprawa ta będzie możliwa dzięki podniesieniu prędkości maksymalnej, udostępnieniu dla ruchu dodatkowego toru (przywrócenie ruchu dwutorowego) oraz oddaniu do użytku nowych peronów, które usprawnią obsługę pasażerów (Radzionków, Radzionków Rojca, Bytom Karb, Bytom Stroszek). W tym województwie, w związku z dodatkowymi pracami, pasażerowie skorzystają także z
przystanku Wistka na linii kolejowej Częstochowa – Chorzew Siemkowice (linia łącząca Częstochowę z Łodzią).
Muzeum Kultury Ludowej w Kolbuszowej na wyciągnięcie ręki
Podróżni Podkarpacia od 1 lipca br. skorzystają z nowego przystanku Mielec Wolności, wybudowanego w ramach Programu Przystankowego między Mielcem a Kochanówką na linii 25 Łódź Kaliska – Dębica. Nowy przystanek to także dobry punkt wypadowy dla osób planujących wypoczynek na Pojezierzu Tarnobrzeskim lub wizytę w pobliskich muzeach i skansenach, np. w Kolbuszowej.
A może by tak na weekend pociągiem z Małopolski na Słowację?
Na terenie województwa małopolskiego na linii 96 Tarnów – Leluchów na odcinku Stary Sącz – Muszyna zostały już oddane do eksploatacji zmodernizowane perony na przystankach: Barcice, Rytro, Młodów, Łomnica Zdrój, Wierchomla Wielka, Zubrzyk, Żegiestów Zdrój, Milik i Muszyna oraz na linii 105 Muszyna – Krynica-Zdrój na przystanku osobowym Muszyna Zdrój. Wraz z czerwcową korektą zostanie podniesiona prędkość na szlaku Stary Sącz – Rytro z 80 km/h do 90 km/h (z trzema ograniczeniami do 80 km/h). Poza tym jedno ograniczenie na szlaku Andrzejówka – Muszyna zmienia się z 40 km/h na 50 km/h. To dobra wiadomość dla osób planujących wakacyjny wypoczynek w górach, spacery w dolinie Popradu czy relaks w górskich pensjonatach i sanatoriach.
Na trasie Kraków – Katowice powstaje także nowy przystanek Pisary, zlokalizowany pomiędzy Krzeszowicami a Rudawą. Dzięki niemu mieszkańcy okolicznych miejscowości zyskają dogodny dostęp do kolei i szybsze połączenie ze stolicą Małopolski. Przystanek będzie też udogodnieniem dla osób planujących wycieczki do doliny Rudawy, Ojcowskiego Parku Narodowego czy rekreacyjny wypad za miasto, łącząc codzienną mobilność z możliwością komfortowego dojazdu na wypoczynek.
Szybciej między miastami – korzystne zmiany dla pasażerów
Coraz więcej tras pokonamy szybciej niż dotychczas. Na trasie
Nasielsk – Sierpc już w czerwcu pasażerowie odczują wyraźną poprawę w czasie podróży. Czas przejazdu skróci się o około 13 minut. To efekt prowadzonych od ubiegłego roku prac, które pozwoliły zwiększyć maksymalną prędkość pociągów na części odcinka do 100 km/h. To jednak dopiero początek zmian. W 2026 r. jest planowana zabudowa nowych urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym, a także przeniesienie sterowania stacją Raciąż do stacji Płońsk. Krótszy czas przejazdu na tej trasie to nie tylko oszczędność czasu, ale także szansa na wygodniejszy dojazd do północnego Mazowsza – idealnego regionu na wakacyjny wypoczynek blisko natury. Dla miłośników historii i rodzinnych wycieczek to także łatwiejszy dostęp do takich miejsc jak Skansen w Sierpcu – jednego z najciekawszych muzeów wsi mazowieckiej.
Wśród relacji regionalnych można zauważyć rosnącą liczbę połączeń, które pozwalają na stosunkowo szybkie przejazdy w czasie nieco powyżej 100 minut. Za przykład mogą posłużyć pociągi: Zielona Góra – Wrocław (1 godz. 46 min, KD Premium) czy Gdynia Główna – Słupsk (1 godz. 46 min, sezonowy pociąg „Słoneczny” Kolei Mazowieckich). Również na trasach między większymi miastami podróże pociągiem stają się coraz szybsze i bardziej komfortowe (Bydgoszcz – Warszawa w 2 godz. 34 min, Olsztyn – Poznań w 3 godz. 20 min, Wrocław – Szczecin w 3 godz. 22 min). Dzięki modernizacji linii Poznań – Szczecin najszybsze pociągi pokonają trasę między stolicami Wielkopolski a Pomorza Zachodniego o 5 minut krócej w stosunku do obecnej korekty rozkładu jazdy – w czasie 1 godziny i 45 minut.
Skracający się czas przejazdu to realna korzyść dla podróżnych. Mniej czasu w trasie oznacza większą wygodę, elastyczność planowania podróży i atrakcyjniejszą ofertę kolei w porównaniu do innych środków transportu.