Eiropas Dzelzceļa līnijas, która wdraża projekt Rail Baltiki na Łotwie, podpisała z konsorcjum firm ERB Rail akt oficjalnie rozpoczynający budowę głównych obiektów na ponad 200-kilometrowym odcinku trasy. Nowe połączenie ma być przejezdne w 2030 r.
Odcinek Misa – granica z Litwą objęty jest 11 pozwoleniami na budowę. W ostatnich dniach podpisano umowę, która swoim zakresem wykonuje cztery pozwolenia, obejmujące m. in. budowę nasypu kolejowego, dróg dojazdowych i tymczasowych, a także budowę nowego wiaduktu kolejowego i mostu nad rzeką Ekawą (Iecava).
Wykonawcą ponad 200-kilometrowego odcinka jest ERB Rail, w skład którego wchodzi Budimex. Umowę
podpisano w połowie maja. – Podpisując ten dokument, kończymy rozległe i czasochłonne prace przygotowawcze, dzięki którym możemy rozpocząć zakrojoną na szeroką skalę budowę głównej linii Rail Baltikia. Zabezpieczono niezbędne nieruchomości pod odcinek południowy, a finansowanie jest dostępne na pierwsze 45 kilometrów trasy. Niedawno przyznane przez Komisję Europejską na projekt Rail Baltica na Łotwie 153,3 mln euro umożliwi dalszy postęp w budowie głównej linii – mówi Jānis Naglis, członek zarządu Eiropas Dzelzceļa līnijas. Jednocześnie informuje, że trwa dalsza optymalizacja projektu.
Łotwa zakłada, że poza Rygą – na trasie o długości 230 km – powstanie łącznie 60 mostów kolejowych, 85 wiaduktów drogowych, dziewięć przejść dla zwierząt, dwa punkty utrzymania infrastruktury i 12 mln m
3 nasypów. Zostaną ułożone szyny o masie 71 tys. ton.
Łącznie na terenie Krajów Bałtyckich ma powstać 870 km normalnotorowej linii kolejowej o rozstawie 1435 mm: 392 km na Litwie, 265 km na Łotwie i 213 km w Estonii. Infrastruktura będzie dostosowana do prędkości 249 km/h. Linia ma być przejezdna w 2030 r.