fot. Jakub Madrjastargi Rail Business Days w Ostrawie
Jak ogłosił prezes Pesy Krzysztof Zdziarski, pierwsza polska lokomotywa wodorowa otrzymała dokumenty dopuszczające do eksploatacji.
Jak informuje Maciej Grześkowiak, dyrektor Pesy ds. projektów strategicznych, eksploatacja lokomotywy rozpocznie się od szkoleń maszynistów i obsługi trakcyjnej w zakładach Pesy w Bydgoszczy. Jak już pisaliśmy, wielokrotnie przetestowany na terenie fabryki został już tryb jazdy i tankowania wodoru.
Następnie partner projektu – PKN Orlen – przeprowadzi szerokie próby na swoim terenie; widać to zresztą po logo koncernu na burtach. Płocki konglomerat jest dużym producentem wodoru, ma też dwóch przewoźników kolejowych. Lokomotywa będzie też testowana w obsłudze manewrowej portów.
Uzyskanie dopuszczenia kończy pierwszy, chyba najtrudniejszy okres rozwijanego od kilku lat projektu. Pesa podkreślała, że opóźnienie realizacji projektu wiązało się nie tylko z wydłużeniem łańcuchów dostaw, ale też z liczbą nowych dla polskiej kolei rozwiązań. Jak mówi prezes Zdziarski, rozwiązania zastosowane w lokomotywie są modułowe, i w około 50 procentach ułatwią budowę wodorowego pociągu pasażerskiego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.