Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Łódzki tunel średnicowy: Wykonawca wciąż w kłopotach. Jakie będzie opóźnienie?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
22-09-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Łódzki tunel średnicowy: Wykonawca wciąż w kłopotach. Jakie będzie opóźnienie?
Wiz. PKP PLKTak ma wyglądać przystanek Łódź Polesie
Łódzkiemu tunelowi średnicowemu zagrażają kolejne poślizgi. PKP PLK negocjuje z wykonawcą, który popadł w poważne trudności finansowe, zmianę harmonogramu. Na razie ponowne uruchomienie tarczy TBM wiercącej kluczowy odcinek dwutorowy przesunięto z września na październik.

Do redakcji łódzkiego wydania „Gazety Wyborczej” zgłosił się przedstawiciel jednego z podwykonawców na budowie łódzkiego tunelu średnicowego. Jak stwierdził, zaległości głównego wykonawcy (PBDiM Mińsk Mazowiecki) wobec współdziałających z nim firm są coraz większe. Niektórzy podwykonawcy nie otrzymują, według niego, wypłat ani od PBDiM, ani od PKP PLK już od stycznia bieżącego roku. Wielu z nich taka sytuacja zagraża bankructwem lub koniecznością zwalniania pracowników. Zagrożony ma być też termin ukończenia samego tunelu: intensywność prac maleje, co zwłaszcza w miejscach budowy przystanków można zaobserwować gołym okiem.

Na pytania wysłane do PBDiM Mińsk Mazowiecki nie otrzymaliśmy na razie odpowiedzi. PKP PLK przyznają, że wykonawca zmaga się z trudnościami finansowymi. – Budowa podziemnego połączenia kolejowego w Łodzi jest kontynuowana. Wpływ na tempo i postęp prac ma sytuacja głównego wykonawcy. Płynność finansowa wykonawcy poprawia się – twierdzi Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP PLK.

Podobnie jak w poprzednich miesiącach, zarządca infrastruktury deklaruje, że zaległości wobec podwykonawców są sukcesywnie wypłacane. – Do czasu uregulowania wszystkich płatności przez PBDiM, w uzasadnionych sytuacjach, PLK dokonują płatności bezpośrednich – zapewnia nasz rozmówca.

Stan zaawansowania budowy, o którym informuje PKP PLK, nie daje powodów do optymizmu. – Najbardziej zaawansowane prace są prowadzone na przystanku Łódź Polesie, gdzie wykonawca przekroczył półmetek robót (60%). Przystanek Łódź Koziny został wykonany w 30%, a Łódź Śródmieście – w 15%. Tunele kolejowe zostały zrealizowane w jednej trzeciej – wylicza Wilgusiak, nie podając bardziej szczegółowych danych na temat poszczególnych nitek (inwestycja składa się z łącznie pięciu tuneli: dwutorowego i czterech jednotorowych, z których obudowę jednego ukończono w lutym).

– We wrześniu wykonawca planuje wznowienie drążenia przez TBM „Faustynę” [mniejsza tarcza – przyp. RC], a do końca października przez TBM „Katarzynę” [większa] – po dostawach potrzebnych materiałów – mówi przedstawiciel inwestora. Oznacza to, że planowane jeszcze w sierpniu wznowienie prac przy wierceniu tunelu dwutorowego przed końcem września nie dojdzie do skutku.

Wobec tych faktów naturalne jest pytanie o termin ukończenia tunelu. – Trwają rozmowy PLK z wykonawcą, mające na celu urealnienie harmonogramu inwestycji – enigmatycznie informuje Wilgusiak. Jak podkreśla, „priorytetem PLK pozostaje realizacja prac na ważnym społecznie projekcie z obecnym wykonawcą robót”.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij