NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Łódzki tunel średnicowy: Wykonawca wciąż w kłopotach. Jakie będzie opóźnienie?

| Roman Czubiński 22.09.2022 4,4k

Łódzki tunel średnicowy: Wykonawca wciąż w kłopotach. Jakie będzie opóźnienie?
Tak ma wyglądać przystanek Łódź PolesieWiz. PKP PLK
Łódzkiemu tunelowi średnicowemu zagrażają kolejne poślizgi. PKP PLK negocjuje z wykonawcą, który popadł w poważne trudności finansowe, zmianę harmonogramu. Na razie ponowne uruchomienie tarczy TBM wiercącej kluczowy odcinek dwutorowy przesunięto z września na październik.
Do redakcji łódzkiego wydania „Gazety Wyborczej” zgłosił się przedstawiciel jednego z podwykonawców na budowie łódzkiego tunelu średnicowego. Jak stwierdził, zaległości głównego wykonawcy (PBDiM Mińsk Mazowiecki) wobec współdziałających z nim firm są coraz większe. Niektórzy podwykonawcy nie otrzymują, według niego, wypłat ani od PBDiM, ani od PKP PLK już od stycznia bieżącego roku. Wielu z nich taka sytuacja zagraża bankructwem lub koniecznością zwalniania pracowników. Zagrożony ma być też termin ukończenia samego tunelu: intensywność prac maleje, co zwłaszcza w miejscach budowy przystanków można zaobserwować gołym okiem.

Na pytania wysłane do PBDiM Mińsk Mazowiecki nie otrzymaliśmy na razie odpowiedzi. PKP PLK przyznają, że wykonawca zmaga się z trudnościami finansowymi. – Budowa podziemnego połączenia kolejowego w Łodzi jest kontynuowana. Wpływ na tempo i postęp prac ma sytuacja głównego wykonawcy. Płynność finansowa wykonawcy poprawia się – twierdzi Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP PLK.

Podobnie jak w poprzednich miesiącach, zarządca infrastruktury deklaruje, że zaległości wobec podwykonawców są sukcesywnie wypłacane. – Do czasu uregulowania wszystkich płatności przez PBDiM, w uzasadnionych sytuacjach, PLK dokonują płatności bezpośrednich – zapewnia nasz rozmówca.

Stan zaawansowania budowy, o którym informuje PKP PLK, nie daje powodów do optymizmu. – Najbardziej zaawansowane prace są prowadzone na przystanku Łódź Polesie, gdzie wykonawca przekroczył półmetek robót (60%). Przystanek Łódź Koziny został wykonany w 30%, a Łódź Śródmieście – w 15%. Tunele kolejowe zostały zrealizowane w jednej trzeciej – wylicza Wilgusiak, nie podając bardziej szczegółowych danych na temat poszczególnych nitek (inwestycja składa się z łącznie pięciu tuneli: dwutorowego i czterech jednotorowych, z których obudowę jednego ukończono w lutym).

– We wrześniu wykonawca planuje wznowienie drążenia przez TBM „Faustynę” [mniejsza tarcza – przyp. RC], a do końca października przez TBM „Katarzynę” [większa] – po dostawach potrzebnych materiałów – mówi przedstawiciel inwestora. Oznacza to, że planowane jeszcze w sierpniu wznowienie prac przy wierceniu tunelu dwutorowego przed końcem września nie dojdzie do skutku.

Wobec tych faktów naturalne jest pytanie o termin ukończenia tunelu. – Trwają rozmowy PLK z wykonawcą, mające na celu urealnienie harmonogramu inwestycji – enigmatycznie informuje Wilgusiak. Jak podkreśla, „priorytetem PLK pozostaje realizacja prac na ważnym społecznie projekcie z obecnym wykonawcą robót”.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Łódź (2135)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Łódź (2135)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5