Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Łódzki tunel średnicowy gotowy w 2023 roku? Powstaje pierwsza nitka [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
30-06-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Trwa drążenie pierwszej jednotorowej nitki tunelu średnicowego od strony stacji Łódź Kaliska do przyszłej komory rozgałęźnej. Jednocześnie druga, większa tarcza zaczyna pracę na odcinku dwutorowym. Przedstawiciele wykonawcy sygnalizują jednak możliwość dalszego przesunięcia terminu – być może tunel zostanie oddany do użytku dopiero w roku 2023.

Komora startowa dla „małej” tarczy o średnicy 8,7 m składa się z dwóch części: okrągłej i podłużnej. – W tej pierwszej mieści się urządzenie skrawające, fizycznie drążące tunel. W drugiej znajdują się wszystkie elementy do wydobywania ziemi oraz transportu betonowych segmentów obudowy (tubingów) – wyjaśnia zastępca dyrektora Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK Romuald Mądry. Wywozem urobku zajmuje się mały „pociąg górniczy” (poruszający się jednak bez szyn) z 5 wagonikami. Do transportu skrzyń z ziemią na powierzchnię oraz opuszczania tubingów służy specjalny dźwig.

W głębi tunelu, w pobliżu czoła maszyny, znajduje się stacja rozładowywania segmentów tunelu i ładowania urobku. – Tunel, który obecnie wiercimy, będzie liczył ok. 1 km długości. Naprowadzanie tarczy na właściwe współrzędne odbywa się laserowo – dodaje dyrektor projektu z ramienia PBDiM Mińsk Mazowiecki Marcin Tomaszewski. Ciśnienie gruntu oraz inne parametry są przez cały czas na bieżąco monitorowane przez operatora, który ma w kabinie podgląd koniecznych parametrów. Pilot musi obserwować na bieżąco zarówno wybieranie urobku, jak i wszelkie parametry pracy maszyny oraz ich zgodność z zadanymi – przede wszystkim ciśnienie na przodku i na dalszym odcinku. Jego śledzenie i korekta jest możliwa dzięki potencjometrom na pulpicie.

Drążenie tunelu wymaga pracy w systemie dwuzmianowym. – Każda zmiana składa się z 30 osób. Oprócz samej załogi TBM w ich skład wchodzą także osoby zajmujące się produkcją i schładzaniem iniektu na powierzchni, wydobywaniem urobku i logistyką – uzupełnia przedstawiciel podwykonawcy, tureckiej firmy Yorpol, Omar Oskok.

Mniejsza tarcza ma dotrzeć do komory przy Odolanowskiej pod koniec września. Zostanie tam obrócona i skierowana w stronę Żabieńca. Potem przebędzie całą trasę przez Odolanowską do Długosza jeszcze raz, drążąc w sumie 4 odcinki tunelu o łącznej długości 3500 m. – Staramy się dotrzymywać harmonogramów. Ważne, by prace przebiegały w bezpiecznych warunkach. Przenosimy właśnie na czas przejścia tarczy pierwszych mieszkańców z budynków na trasie tunelu. Robimy to, by dochować wszelkich standardów bezpieczeństwa – zaznacza Tomaszewski.

Jak ujawnia przedstawiciel PBDiM, trwają rozmowy z PKP PLK o docelowym harmonogramie. W grę wchodzą dalsze przesunięcia (w marcu bieżącego roku rzecznik inwestora zapowiadał ukończenie w roku 2022, co i tak oznaczałoby opóźnienie co najmniej o kilka miesięcy wobec pierwotnych planów). – Musimy jednak zmieścić się w obecnej unijnej perspektywie budżetowej. Ostateczna granica to 2023 rok – podkreśla Tomaszewski. Mające miejsce w przeszłości przestoje tłumaczy opóźnieniami w międzynarodowych łańcuchach dostaw (wiadomo także o zachorowaniach operatorów tarcz na COVID-19). – Biorąc pod uwagę wszystkie utrudnienia, jesteśmy zadowoleni z terminów, które udało się uzyskać – deklaruje.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Łódź: Wyciek z tarczy na Włókniarzy przez kanalizację

Infrastruktura

Łódź: Wyciek z tarczy na Włókniarzy przez kanalizację

Roman Czubiński 11 lipca 2023

Łódzki tunel średnicowy: Wyciek z tarczy zatrzymał tramwaje

Infrastruktura

Łódzki tunel średnicowy: Wkrótce poważne utrudnienia na ulicach

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Łódź: Wyciek z tarczy na Włókniarzy przez kanalizację

Infrastruktura

Łódź: Wyciek z tarczy na Włókniarzy przez kanalizację

Roman Czubiński 11 lipca 2023

Łódzki tunel średnicowy: Wyciek z tarczy zatrzymał tramwaje

Infrastruktura

Łódzki tunel średnicowy: Wkrótce poważne utrudnienia na ulicach

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5