Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Łódzki tunel średnicowy: Ponad 400 ton nad czynną linią [ZDJĘCIA]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
24-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
26-02-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Dobiega końca skomplikowana operacja przenoszenia tarczy TBM nad czynną linią kolejową. 650-tonowe urządzenie zostało podzielone na 11 mniejszych elementów, które nocami przenoszono żurawiami do specjalnie przygotowanej komory po drugiej stronie torów. Drążenie trzeciej jednotorowej nitki tunelu ma rozpocząć się jeszcze w lutym.

W połowie grudnia ubiegłego roku zakończyło się drążenie drugiej nitki. Mniejsza tarcza TBM („Faustyna”) zakończyła trasę w komorze technologicznej przy ul. Skarpowej, po wschodniej stronie torów linii 15 między stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Sposób, w jaki zaprojektowano węzeł istniejącej linii oraz łącznic do tunelu średnicowego, sprawił, że drążenie kolejnej nitki tarcza musi rozpocząć na zachód od linii, w komorze startowej przy Żniwnej.

Przenoszenie maszyny między obiema komorami było nie lada wyzwaniem organizacyjnym i technicznym. Tarcza została wprawdzie podzielona na 11 mniejszych elementów, jednak największy z nich – napęd TBM – ważył 419 ton. Pierwszym krokiem było przygotowanie specjalnej platformy tuż obok toru, na którą wyciągnięto tarczę w częściach z podziemnej komory. To tam poszczególne elementy czekały na przeniesienie.

Po obu stronach toru rozstawiono dwa potężne żurawie specjalistyczne o udźwigu 650 ton (największy w Polsce) i 550 ton. Jeden z nich kolejnym etapie musiał zostać przetransportowany (również w częściach) na drugą stronę toru poprzez pobliski przejazd, co wymusiło chwilowy demontaż rozwieszonej nad nim sieci trakcyjnej. Inne prace towarzyszące, które należało wykonać, to budowa „kołyski” dla napędu tarczy, wykonywane w specjalnym namiocie roboty konserwacyjne przy głowicy tnącej oraz inspekcja pozostałych części.

Trudność przedsięwzięcia dodatkowo zwiększał fakt, że PKP PLK wykluczyły przerwanie ruchu pociągów na linii 15 – operację trzeba więc było wykonywać w trakcie kilkugodzinnej nocnej przerwy rozkładowej. W grę nie wchodził też demontaż sieci trakcyjnej poza dosłownie pojedynczymi elementami (z wyjątkiem chwilowego demontażu na wspomnianym przejeździe).


Pierwszym transportowanym elementem był płaszcz tarczy (okrągły pierścień obudowy) o masie 55 ton. Jego przeniesienie odbyło się w nocy z 19 na 20 stycznia. 28 stycznia pomyślnie przetransportowano przeszło 400-tonowy napęd. Następnie, w kilkudniowych odstępach, nad torami przeniesiono m. in. główny element z napędem, a także poszczególne rozczepialne człony maszyny.


Według PKP PLK jeszcze w tym miesiącu TBM „Faustyna” wznowi pracę. Trwają ostatnie etapy montażu i przeglądów. Zarówno trzecia, jak i czwarta nitka tunelu ma zostać ukończona jeszcze w bieżącym roku. Aby tak się stało, średnie tempo prac będzie musiało być większe, niż przy pierwszych dwóch łącznicach: drążenie pierwszej nitki jednotorowej trwało ok. 9 miesięcy (maj 2021 r. – luty 2022 r.), a ukończone w grudniu 2023 r. wykonywanie drugiej – ponad rok. Oficjalny termin ukończenia inwestycji to właśnie grudzień 2024 r. (prace budowlane) i grudzień 2025 r. (uruchomienie przewozów).
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij