Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

ŁKA: Działa już farma fotowoltaiczna na zapleczu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
31-10-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
ŁKA: Działa już farma fotowoltaiczna na zapleczu
fot. ŁKA
Na zapleczu technicznym ŁKA przy stacji Łódź Widzew uruchomiono farmę fotowoltaiczną. Dostarcza ona energię dla potrzeb nietrakcyjnych – głównie do zasilania oświetlenia, urządzeń w hali napraw i systemu sterowania ruchem kolejowym na bocznicy. Przewoźnik zmniejszy dzięki temu pobór prądu z sieci zewnętrznej.

Moc instalacji wynosi 250 kWp. Łączna powierzchnia 556 paneli to 1208,5 metrów kwadratowych. Zostały one dostarczone przez kilku różnych producentów i zamontowane na stelażach na północ od hali. Dokładna ilość dostarczanej energii zależy od panującej danego dnia pogody (głównie – od nasłonecznienia). Przewidywany okres roku, w którym ilość pozyskanej energii będzie większa od jej zużycia, to miesiące od kwietnia do sierpnia włącznie. Nadwyżki będą oddawane do sieci energetycznej.

List intencyjny w sprawie zamiaru pozyskiwania „czystej” energii fotowoltaicznej podpisano 13 maja 2021 r. Drugi przetarg (w pierwszym oferty okazały się za drogie) wygrała łódzka firma Solisys Marcin Świątek. Inwestycja miała formułę „projektuj i buduj”.

Jak przyznaje prezes ŁKA Janusz Malinowski, farmę oddano do użytku z dwumiesięcznym poślizgiem. – Powodem było dłuższe, niż spodziewał się wykonawca, oczekiwanie na dostawę paneli. Nastąpiły zakłócenia w łańcuchach logistycznych. Takie przesunięcie terminu w dzisiejszych, trudnych czasach nie jest jednak większym problemem – podkreśla prezes.

W przyszłości farma będzie mogła zostać rozbudowana. Decyzja w tej sprawie może zapaść za rok, po zebraniu doświadczeń z działania obecnej instalacji.

– Pasażerowie zwracają na kwestię emisyjności transportu coraz większą uwagę – zaznacza prezes ŁKA. Przewoźnik wychodzi naprzeciw temu trendowi. Zgodnie z obowiązującą, siedmioletnią umową na dostawę energii elektrycznej 30% energii zużywanej przez pociągi spółki już dziś pochodzi z odnawialnych źródeł. W przyszłym roku wskaźnik ten wzrośnie do 40%. W 2028 r. ŁKA będzie wykorzystywała już wyłącznie „zieloną” energię.

Niezależnie od tego ŁKA stara się ograniczać zużycie prądu. Po wprowadzeniu rekuperacji oraz eco-drivingu spółka przymierza się do kolejnego kroku. – Jesteśmy w przededniu testów systemu SENSUM – oprogramowania nazywanego przez nas „szóstym zmysłem”. Nasi prowadzący otrzymają specjalne oprogramowanie na służbowych iPadach, które będzie podpowiadało im na bieżąco, jak prowadzić pociąg w danej sytuacji, by minimalizować zużycie energii, mieszcząc się jednocześnie w rozkładzie jazdy. Otworzy to przed nami nowe możliwości z zakresie oszczędzania energii – zapowiada Malinowski. Jak wyjaśnia, taka poprawa efektywności to jeden z czynników pozwalających zwiększać pracę eksploatacyjną w kolejnych rozkładach jazdy.

Farmę fotowoltaiczną chciałaby mieć także warszawska SKM. Na przeszkodzie ku temu stoi jednak, póki co, brak własności terenów pod bazą obsługową spółki.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Elf 3 dla ŁKA na testach na torze w Żmigrodzie

Tabor i technika

Elf 3 dla ŁKA na testach na torze w Żmigrodzie

Daniel Siwak 02 lipca 2025

Łódzkie: Czy ŁKA pojedzie do CPK?

Pasażer

Łódzkie: Czy ŁKA pojedzie do CPK?

Kasper Fiszer 02 czerwca 2025

ŁKA: Tak wyglądają Elfy 3 w hali uruchomień [ZDJĘCIA]

Tabor i technika

ŁKA: Dwa nowe Elfy 3 prawie gotowe

Tabor i technika

ŁKA: Dwa nowe Elfy 3 prawie gotowe

Roman Czubiński 08 maja 2025

Zobacz również:

Elf 3 dla ŁKA na testach na torze w Żmigrodzie

Tabor i technika

Elf 3 dla ŁKA na testach na torze w Żmigrodzie

Daniel Siwak 02 lipca 2025

Łódzkie: Czy ŁKA pojedzie do CPK?

Pasażer

Łódzkie: Czy ŁKA pojedzie do CPK?

Kasper Fiszer 02 czerwca 2025

ŁKA: Tak wyglądają Elfy 3 w hali uruchomień [ZDJĘCIA]

Tabor i technika

ŁKA: Dwa nowe Elfy 3 prawie gotowe

Tabor i technika

ŁKA: Dwa nowe Elfy 3 prawie gotowe

Roman Czubiński 08 maja 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij