Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Łódź: Tunel średnicowy – kolejne dwa lata opóźnienia

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
15-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
14-03-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Łódź: Tunel średnicowy – kolejne dwa lata opóźnienia
fot. PKP PLK
Już nie grudzień 2024, ale koniec 2026 roku ma być terminem ukończenia budowy łódzkiego tunelu średnicowego – wynika z cytowanej przez Dziennik Gazetę Prawną wypowiedzi wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka. Do ok. 2 mld zł wzrosło też wynagrodzenie wykonawcy. Czekamy na odpowiedź z PKP PLK w sprawie szczegółów.

Wśród przyczyn kolejnego opóźnienia wymienia się konieczność czasochłonnego wzmocnienia gruntu pod kamienicami na łódzkim Starym Polesiu i w Śródmieściu, a także wcześniejsze zaszłości: problemy finansowe wykonawców (pierwszy lider konsorcjum, Energopol, upadł, drugi – PBDiM Mińsk Mazowiecki – również popadł w poważne trudności), pandemię COVID-19 (część personelu obsługującego tarczę uległa wtedy zarażeniu) oraz zwiększenie zakresu inwestycji (budowa trzeciego przystanku podziemnego Łódź Koziny oraz ściany oddzielającej tunel średnicowy od tunelu kolei dużych prędkości).

Warto jednak zauważyć, że jeszcze na początku października, tuż przed wyborami parlamentarnymi, PKP PLK podpisały aneks z wykonawcą przesuwający termin ukończenia inwestycji o rok (do końca 2024 r.). Czy w ciągu pięciu miesięcy pojawiły się nowe, nieznane dotychczas okoliczności, uzasadniające tak znaczne odsunięcie finału budowy w czasie? Wysłaliśmy do zarządcy infrastruktury pytania w tej sprawie.

Oprócz tego inflacja – szczególnie zaś wzrost cen stali oraz innych materiałów budowlanych oraz energii elektrycznej – wymusiła kolejny wzrost wynagrodzenia. Październikowy aneks zwiększył koszt inwestycji do 1,4 mld zł netto. Obecna kwota ma być już bliska 2 mld.

Według dostępnych danych zaawansowanie budowy tunelu dwutorowego wynosi ok. 43% (ok. 1,1 km z 2,6 km). Dwie nitki jednotorowe są już wydrążone, trzecia – której budowę rozpoczęto pod koniec lutego – jest gotowa w niespełna 4%. Po jej ukończeniu będzie można zacząć budowę czwartej nitki. Dane dotyczą wyłącznie betonowej obudowy tuneli – nie ma w nich jeszcze torów, sieci trakcyjnej ani urządzeń sterowania. Według DGP najbliższy ukończenia jest przystanek Łódź Polesie (58%), a pozostałe dwa – Łódź Śródmieście i wspomniany Łódź Koziny – są gotowe w 53%.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij