Budowa tunelu średnicowego przyniesie poważne utrudnienia w funkcjonowaniu łódzkiej komunikacji miejskiej – uprzedzają władze miasta. Położony w samym sercu śródmieścia i na przecięciu dwóch ważnych linii tramwajowych przystanek Łódź Centrum będzie bowiem musiał zostać wybudowany metodą odkrywkową.
Budowa przystanku o roboczej nazwie Łódź Ogrodowa nie będzie praktycznie ingerowała w funkcjonowanie komunikacji publicznej. Przerwanie ruchu na okres prac może nastąpić tylko na ul. Ogrodowej, ruchliwej, lecz pozbawionej na tym odcinku linii komunikacji zbiorowej (władze miasta planują skierować tam linię autobusową dopiero po otwarciu tunelu wraz z przystankiem).
Al. Kościuszki – Zielona poza ruchem. Na jak długo?
Zupełnie inaczej sprawa ma się w przypadku przystanku Łódź Centrum. – Skrzyżowanie będzie musiało zostać rozkopane – nie pozostawia wątpliwości dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Grzegorz Nita. Nie wiadomo na razie, jak długo potrwa wyłączenie skrzyżowania z ruchu ani jak zostanie zorganizowana komunikacja zastępcza.
Al. Kościuszki i Zachodnia to fragment najważniejszego ciągu z północy na południe miasta – tzw. Łódzkiego Tramwaju Regionalnego. Ważną rolę odgrywa też prowadząca kilka linii ze wschodu na zachód ul. Zielona. Swego rodzaju rekompensatą za te utrudnienia będzie dla pasażerów zmiana układu skrzyżowania: przystanki zostaną przybliżone do siebie nawzajem, o czym
pisaliśmy niedawno.
Dużych utrudnień można też spodziewać się na zachód od ul. Kasprzaka, gdzie tory wyjdą na powierzchnię. Przekopy pod al. Włókniarzy (DK91) będą budowane metodą górniczą, tak by przez cały czas było możliwe utrzymanie ruchu choćby po jednej jezdni.
Kolej zapłaci
Co istotne, przebudowa skrzyżowania al. Kościuszki i Zielonej zostanie w całości sfinansowana przez PKP PLK. Na mocy porozumienia zarządcy infrastruktury kolejowej z władzami miasta te ostatnie wzięły na siebie koszt kilku inwestycji na terenach kolejowych, między innymi
przejścia podziemnego w ciągu ul. Widzewskiej. – W zamian PKP PLK wzięły na siebie koszty budowy przystanków – informuje prezydent Łodzi Hanna Zdanowska.
Władze Łodzi przekazały też więcej szczegółów na temat układu funkcjonalnego obydwu przystanków. Łódź Centrum ma mieć wyjścia prowadzące na trzy narożniki skrzyżowania al. Kościuszki z Zachodnią i Zieloną – schodów nie będzie tylko na rogu południowo-zachodnim, gdzie brakuje miejsca z uwagi na ciasną zabudowę. Na poziomie pośrednim między halą peronową a powierzchnią ma zostać ulokowana część komercyjna, związana z obsługą podróżnych.